Jump to content

Ombygd Mauser, hva bør jeg tilby?


TTS

Recommended Posts

Jeg har vært på leting etter en "arbeidsrifle" en stund og har litt sans for det gode gamle kaliber 8x57. En kollega har litt overflod i våpenskapet og tilbød at jeg kunne prøve en ombygd Mauser han hadde ståendes. Jeg har lite peiling på desse her :? , så jeg håper å få litt veiledning.

 

Det er vel egentlig bare låskassa som er original. Det er satt på ny stokk og ny pipe. Sluttstykket er tilpassa kikkertsikte og der er montert weaver baser. Avtrekket er byttet, vet ikke hva type det er, men det funker veldig bra. Al ombygging er av eldre dato, ikke noe nytt.

 

Det var en del rust i pipa :shock: , men har etterhvert fått skutt og rensket godt ut. Børsa samler tålig greit, men har ikke hatt den i skytebenk med god ammo, bare noe gørrgammel militærammo fra Raufoss anno 1950 (de sprer seg som bare juling :lol: ) og noen norma elite fra 90-tallet. Sistnevnte gav grei samling.

 

Bortsett fra rust i pipa er børsa i god stand. Kikkerten er en jeg selv har satt på.

 

Da jeg spurte hva han ville ha for børsa, var svaret: "Hva vil du gi? Kom med et tilbud!"

 

Men hva er en slik verdt? Jeg ser at det selges gamle Mausere fra 1000 kr, men det er jo børser som ikke er endret

 

normal_image.jpg

normal_image~0.jpg

normal_image~2.jpg

normal_image~3.jpg

normal_image~1.jpg

 

Er takknemlig for av hjelp, ønsker å gi ham riktig pris.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte nylig min egen jaktombygde 8x57 mauser for 700kr.

Den kunne trengt å beddes om og litt arbeid her og der, men den hadde buehler sikring, og pipa var meget god.

Måtte selge pga jaktvåpegarderobe, så jeg satt prisen lavt for å få solgt den.

Gir deg et perspektiv på hvor mye de går for når folk "må" bli kvitt en gammel jaktobygget mauser, du finner et godt kjøp om du har litt is i magen og ikke må handle i dag.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar.

Rusten i pipa har jeg fjernet med børste og skyting. Løpet ser etterhvert bra ut. Det var ikke noe gravrust. Det høres ut som mange mener pipa er ødelagt. Men det er vel ikke så galt? Eller?

Uansett så virker børsa grei. Tenkte å sette en demper og annen kikkert på. Det kan jo uansett gjenbrukes på annen børse senere.

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

For å være sikker på at løpet er ok, er en viktig faktor selvsagt presisjon, en annen er å la en kyndig person kikke inni/gjennom løpet med optikk, for å se etter rust og skader.

Er pusseklutene/pusseproppene rene ved pussing, er iallefall det meste av overflate rusten borte. For å være helt sikker, kun ved presisjon og optisk inspeksjon, får man svaret på om løpet er verdt å ha, eller skrotes.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke snakke børsa opp, men syntes tonen var vel pessimistisk her.

 

Stokken ser ut til å være godt utformet, og sannsynligvis god og skyte med. Ser for meg ut til å være et Kongsberg match avtrekk på den. (1000kr) Pen jobb på omsmiing av hevarm, og kvartsikring. Er den i tillegg beddet, så er jo det et pluss. Ville presisjonstestet børsa mer før man dømmer pipa nord og ned. Ser også at det er den lettere 33/40 (bergkarabin) kassa som er benyttet. Samme kassa som Kv bygde m83 jaktrifla på. Smallring mauser. Denne kassa er noe mer verdt enn en vanlig m 98 kasse.

 

Ser Jørund Lien tester "billig" Remington i ukas Jakt. Jeg vet i hvertfall hva jeg ville valgt mellom disse.

Link to comment
Share on other sites

Tjah, Jeg skal jo ikke krangle om svarene, siden jeg spurte ut av uvitenhet. Men jeg må si meg enig med deg old-gun. Det forekommer meg at de fleste har et annet forhold til gamle børser enn jeg. :forvirra: Det er nå bra, det er lite utvikling i enighet.

 

Jeg har tenkt å få tak i noe mer ammo av nyere dato, slik at presisjonen kan testes bedre. Storviltprøven gikk uansett bra, så det er håp.

 

Må jo si at jeg har litt sans for børsa. Ikke at den er elegant eller full av lure løsninger, men den funker bra (tilsynelatende) og må forventes å være rimelig. Koster jeg på en demper, ny kolbekappe, muligens bedding (den var visstnok beddet, må skru av skjeftet en dag) og flytter gromkikkerten over på den, så har jeg jo et skikkelig arbeidsjern av en børse til 4-5000.

 

Jeg hadde selvfølgelig gjerne gått for en ny S&L eller bedre, men økonomien strekker ikke helt til siden jeg har en litt stor familie å dele lønna med. :D

 

Nokk en gang takk for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye sniper over denne, old-Gun. Sikringa vipper nedover, men jeg sliter med å få den lydløs. Det har blitt en del trening etterhvert med diverse spennende jaktsituasjoner i minnet. Skulle gjerne hatt en annen sikring, men denne er brukandes med litt trening.

Har du bilde av den der snipersikringen? Den høres jo nokså interessant ut!

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dersom du vil ha våpenet, betaler du 1500,- for jernet. Kapping av løp, gjenging for lyddemper, ny kroning (1000,-.) forutsatt at løpet ikke er fullt av rust/ utskutt. Da må du ha nytt løp. Eventuell ny søylebedding (1200,-), alternativt ny Bods stokk + bedding (2300).

 

For en totalpris av 5000 burde du da sitte med et greit arbeidsjern. Alternativet er en ny Tikka T3 light som er klar ut av eska.

Link to comment
Share on other sites

For noen er en M98 bare skrammel..

 

Ikke alle men mange av de; denne er og blir akkurat like bra eller dårlig som tusenvis av andre ombygginger.

G33/40; jo flott hadde den vært uten den nedslipingen og omstemplingen..

 

Kjøp og ha som bruksbørse-helt OK; kjøpe og begynne å koste på? Nja-finnes så mye fine kasser å ta utgangspunkt i at det blir bare surr å begynne med Børsevraker spesial.

Link to comment
Share on other sites

Tanken er at denne skal være vara-børse for en meget fin helstokket børse i kal. .270win. Har erfart at treffpunkt på denne faller en del etter hvert som miragen plumrer til siktebildet. Blir muligens samme når børsa har vært på jakt i regnvær en heil dag, men er ikke testet ennå.

Har "selvfølgelig" lyst på noe flott og nytt, men midlene er sterkt begrensa. Oppgraderinger på denne børse var i utgangspunkt bare tenkt å være småting montert og ellers noe man kunne ta med videre til nyere børse hvis det blir sånn en dag...

Må erkjenne at dette ikke er et kjøp av kjærlighet til gamle mausere, selv om jeg syns det er litt artig.

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Zastava M70 i .243

NOK 2000

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=zastava" target="_blank

(Sikkert ei moderne rifle i 1948 :-)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/.243_Winchester" target="_blank

 

Kjekk til småvilt.

Litt dyr ammo men hvis du nøyer deg med Sellier & Bellot og tar vare på hylsene og lader selv burde det gå.

 

Feil kaliber og jeg vet ikke hvor mange Zastava som er solgt i aktuelle kaliber.

Det kan være verd å følge med på finn.no

 

Hvis du finner en lite brukt Zastava i aktuelt kaliber

så blir kostnaden per skudd moderat.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...