Jump to content

Tips mot for tidlig skudd...


tomasjj

Recommended Posts

Jeg lurte på om noen her har hatt lignende problemer/uvaner, og om dere har tips som kan bidra til å luke dette bort.

 

Nå har det seg slik at jeg skyter for tidlig når rypa letter. Sier gang på gang til meg selv at jeg skal ta det rolig og vente litt, slik at jeg får sett bevegelsen i fuglen ordentlig og velge ett mål. Men så letter det, og da skytes det for tidlig igjen, nesten som på impuls. Å velge mål går greit, men det hele går for raskt.

Dette fører selvsagt til en god del bom, og også skadeskyting. Ikke bra.

 

Noen som har noen tips til hvordan man kan forsøke å luke bort dette?

Ja, man skulle jo gjerne ta det såpass med ro at man kunne vente....men så blir det litt mye adrenalin da.

 

Dette har blitt et større problem, spesielt etter at jeg anskaffet meg hund - sikkert nok pga kortere hold bla.

Link to comment
Share on other sites

som morfar sier man skal ta av seg hatten for rypa når den letter også skyte. da var den på perfekt hold..

selv bruker jeg bare å legge i vei :P siden jeg jakter på støkk blir det ofte opp mot 25-35meter før jeg får skutt. med hund så er det bare å ta det med ro. de få gangene jeg er så heldig gjør jeg det akkurat som på leirdue banen ;) fungerer knall fint det.

Link to comment
Share on other sites

Konsentrer deg om hunden istedet for rypene akkurat idet fuglen går. Når du har kontroll på hunden kan du skyte.

Ellers har dette med å kunne holde igjen skuddet noe med erfaring å gjøre. Har du gått mye på støkkjakt er det vel litt vrient å legge om tankegangen til å ikke hive opp børsa med engang en hører vingeslag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den med å ta av seg lua har jeg da hørt før :)

Børsa er forøvrig borret opp, så den er fin. Grøss hvordan det var før jeg borret den opp når den hadde halv og hel trangborring...fungerte bra på støkk dog.

 

Og, som det ble sagt her, så har jeg stort sett gått støkk før, og da blir refleksen å hive opp når lyden kommer....det er nok mye sant der.

 

Det med å fokusere på hunden er nok smart, men nå er han fortsatt ung, så jeg må bruke noe tid på å roe han når fuglen går....så da ville nok fuglen vært fløyet hvis jeg skulle ordnet det før det skulle tenkes på skudd.

 

Jeg vet jo at jeg må ta meg mer tid, men det er det jeg sliter med da...å kontrollere dette. Tenkte dette var et ganske vanlig problem, og at noen kanskje hadde noen triks til mental trening eller en annen praktisk ting som man kan gjøre for å få bukt på dette :)

Det er akkurat dette med å følge fuglen med pipa litt lengre og vente litt som jeg sliter med...det blir liksom på instinkt når fuglen går... :|

Link to comment
Share on other sites

så tenk på akkurat dette med at du MÅ vente når du drar opp på leirdue banen neste gang ;) får det inn. akkurat som å lære seg at fingeren skal ikke være borti avtrekker eller sikring før du skal skyte.

 

Tja...det går jo så jævla fort på den leirdue banen fra før, så jeg vet ikke om jeg blir så mye roligere i skytinga av det :)

Men jeg skal ta meg noen serier og fokusere på dette.

 

Når det gjelder avtrekkeren, så er jeg ikke borti den før skuddet går ;), men sikringa går av i det børsa går opp :o

Kanskje det ville få meg til å vente litt...hvis jeg tok av sikringa først når jeg har fuglen i sikte? hmmmm....

det må nok jobbes en del for å endre den impulsen der...

Link to comment
Share on other sites

 

Det med å fokusere på hunden er nok smart, men nå er han fortsatt ung, så jeg må bruke noe tid på å roe han når fuglen går....så da ville nok fuglen vært fløyet hvis jeg skulle ordnet det før det skulle tenkes på skudd.

 

 

kanskje ikke så dumt å vurdere å forme hunden nå når den er ung?

får du den til å vende seg til å holde seg i ro nå, så lærer den det.:)

 

skuddsjanser får du fler av...

Link to comment
Share on other sites

 

Det med å fokusere på hunden er nok smart, men nå er han fortsatt ung, så jeg må bruke noe tid på å roe han når fuglen går....så da ville nok fuglen vært fløyet hvis jeg skulle ordnet det før det skulle tenkes på skudd.

 

 

kanskje ikke så dumt å vurdere å forme hunden nå når den er ung?

får du den til å vende seg til å holde seg i ro nå, så lærer den det.:)

 

skuddsjanser får du fler av...

 

Selvsagt. men siden jeg oftest går aleine, så blir det en balanse mellom å felle for hunden, og å jobbe med ro i oppflukt.

:)

Link to comment
Share on other sites

klistre opp en klisterlapp etc på stueveggen. Hold hagla i "halvstilling" som på leirduebanen,og fokuser på "målet". Tell inni deg: 3-2-1 monter hagla og klikk på klisterlappen...gjenta til det kjedsommelige,evt legg inn bevegelse på hagla sideveis og klikk ved passering av lappen/kvisthølet/lysbryteren eller whatever. Få trent inn dette i ryggmargen og prøv å praktisere det på jakt. Her er det repetisjon,repetisjon hjemme i stua og SELVDISIPLIN når du er på jakt som er nøkkelen. Hvis du jakter med hund burde det ikke være noe problem å bremse seg selv,mener jeg. Da har du jo somregel god tid til å forberede deg psykisk på det forestående i forhold til på støkk der en nesten skyter i "selvforsvar" noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

På leirduebanen. Kjør et par runder hvor du TVINGER deg til å vente med å skyte til dua begynner å falle. Ikke for å lære deg å skyte på fallende leirduer, eller å skyte under, men for å venne deg til å vente med skuddet.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg trener en del på skytebanen og venter alltid med å kaste opp til jeg ser "veivalget" til dua. Når jeg har observert dette, føres hagla opp i svingen mens sikringa tas av. Prøv å ta deg god tid å observere duas bane før du hiver opp og trekker av. Slik jeg opplever det, fører dette ofte til en sving med med passe fart og man skyter på passe hold. Jeg er langt ifra noen proff skytter så jeg treffer ikke alltid, men skyter ikke for tidlig iallefall. :wink:

Trene, trene, trene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trener en del på skytebanen og venter alltid med å kaste opp til jeg ser "veivalget" til dua. Når jeg har observert dette, føres hagla opp i svingen mens sikringa tas av. Prøv å ta deg god tid å observere duas bane før du hiver opp og trekker av. Slik jeg opplever det, fører dette ofte til en sving med med passe fart og man skyter på passe hold. Jeg er langt ifra noen proff skytter så jeg treffer ikke alltid, men skyter ikke for tidlig iallefall. :wink:

Trene, trene, trene.

 

Vist du ikke ser dua først så blir det jo en tyvstart :wink: så man må alltid få med seg utgangen til dua før man monterer hagla på vei opp i dua.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...