Jump to content

45ACP med Small primer er kommet for å bli


saski

Recommended Posts

Hei. Har etter litt nett søk og skummet igjennom ymse nettsider fra andre siden av dammen, funnet ut at 45acp er på vei til å bli konvertert etter hunder år med large primer til small primer. Som jeg har skjønt er hovedgrunnen er at (mil og politi) ikke ønsker å bruke LP da de inneholder bly, og blygass er ugreit ved skyting innendørs. SP er non toxic og trenger ikke bly for å stabilisere primerladningene. Hvis produsentene skal kunne selge patroner til disse storforbrukerne som antas utgjør betydelige summer i året må de endre produksjonen til SP.

 

Videre av det jeg har lest av tester så har SP i 45acp noe for seg. Man får akkurat samme presisjon om mulig noe lavere hastighet ved å bruke samme ladninger som ved LP. Har selv ladet med SP i 45 acp i blazer hylser og det panger bra det.

 

Ser man litt historisk på det så kan man anta at produksjonsteknikken har endret seg litt de siste 100 åra. Vil anta at for 100 år sia var LP letter å lage en SP. SP er nå så bra at de kan fint erstatte LP. I revolver ammunisjon var 38/357 opprinnelig laget med LP, men dette ble byttet til SP på 50-60 tallet, men det finnes forsatt rundt om, muligens ikke så vanlig her på berget.

 

Av produsenter som jeg veit har bytta om til SP er CCi (blazer), Federal, Speer, Winchester. Som man ser er det stort sett Amerikanske produsenter som bytter. Tipper at europeiske også kommer til å bytte, er det penger å spare er penger å tjene.

 

For meg som hjemmelader er det egentlig helt supert, for jeg lader 38/357 og 45ACP. For meg betyr det mindre komponenter å holde styr på og mindre jobb ved kaliber bytte. For mange blir det grå hår ved ladestasjonen, spesielt de som som har plukka på banen og prøver å presse inn en LP i en SP hylse. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk sett 45acp med small primers på banen. Desverre har jeg ikke samlet på disse.

Spørsmålet om stabil hastighet og funksjon blir avgjørende her. Fungerer det tilfredstillende kommer det for å bli? Omleggingen vil kunne skje raskt om fabrikantene bestemmer seg for det.

Jeg har ikke selv skutt med SP i 45acp og vet heller ikke noe om hva slags resultater det blir av å lade med SP i 45 vs LP, hverken long eller ACP.

 

Miljø og helsefokuset er kommet for å bli og en forenkling på laderommet er vel velkommen?

I magnum er vel LP en nødvendighet?

Link to comment
Share on other sites

Same same om de er sp eller lp for hastighet /presisjon for alt vi driver med.

 

Problemet er at 45 SPP er noe forbanna stor mannskit, har en jeg bytter hylser med da han har SP presse bare, så får jeg LP tilbake av han, men arg.

 

Dillon 1050 stopper hardt når swagern får en SP

 

45 hylsa er så grovt bygget at lp/sp spiller liten rolle, men 10mm og .40 f.eks. byttet de til sp når de gikk ned på hylsestørrelse med argument skulle tåle trykk bedre og tjukkere gods i bunn, om det er riktig kan jo diskuteres da 10ern definitivt tåler masssivt med trykk, hvem vet. SP er iaf mye billigere,

 

Problemet når man kjøper hylser er at det max er 5% SPP blandet inn så det er nok til episk sorteringsjobb, men ikke nok til at det kan brukes.

 

Du får blyfrie LP, winchester/tula har vel blandt annet.

Link to comment
Share on other sites

normal__45acp-SP.JPG

Tidligere var ikke SP-hetter vanlig, men denne FN-produserte for militært formål er som vi ser fra 1967. Jeg mener å ha sett eldre produksjoner med Small-Pistol hetter. Mulig krigen? er litt usikker der :roll: Disse her har jeg selv skutt noen få av, men husker ikke om de var Boxer eller Berdan.

Link to comment
Share on other sites

Disse her har jeg selv skutt noen få av, men husker ikke om de var Boxer eller Berdan.

Tror de var Berdan. Jeg har skutt noen av dem. Og da jeg begynte som hylseplukker på 70-tallet, var det viktig å sortere ute disse 45 (også 9 mm) hylsene. Noen av dem var fra 40-tallet. Hadde aldri mange av dem, så jeg kastet dem, selv om jeg har ladd en del 9 mm, med Berdan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...