Jump to content

Blaser CDP 165gr 308win


Danielhillestad

Recommended Posts

Har ikke noen erfaringer med cdp 30 kal, men siden du ikke har fått andre svar kan jeg jo skrive litt om erfaringer i andre kaliber.

 

Har brukt Blaser orginal ammo i 8x68S, 196 grs cdp i 925 m/s. Holder bra sammen uansett om den treffer bein, fin sopp på de kulene jeg fant igjen i elg. Blei noe kjøttødeleggelser, men det blir det vel ofte med slike hastigheter uansett. Har gått over til tsx oppfatter den som bedre I 8x68S.

 

Har også ladd 154grs cdp til 7x65R, ca 820 m/s. Eksemplarisk oppførsel i de to villsvina jeg skjøt med den. Lite kjøtt ødeleggelse og kula ser ut som det gjør i reklamer.

 

Vil tro 165 grs vil fungere utmerket til din bruk, dette er gode kuler.

Kan nok godt hende at prisnivået på ammo og kuler gjør at disse ikke er mer populære.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har brukt CDP i 30-06, ladet til 812 m/s utgangshastighet. Tror fabrikkladet 308 har ca samme utgangshastighet. Testa kvassere ladninger og, men fikk best presisjon med så lav fart. CDP er ikke lodda, sånn som A-frame er.

 

Rådyrbukken jeg skjøt beita rolig på ca 100 meter avstand. Inn/ut bak bogen, traff også mellom ribbein både inn og ut. Bukken sprang over hunde meter før den datt. Slaktet var veldig fint, men det skal treffpunktet ha noe av æren for.

 

Elgkviga (136 kg) kom i et drev, langt foran driverne, men var blitt støkt av naboposten. Skutt rett forfra, gjennom hjertet, 30 meters hold. Den bråsnudde og sprang, og fikk to skudd til før den datt. Det slaktet var ikke like fint. Blir aldri det med to treff skrått bakfra.

 

Med dette syltynne grunnlaget konkluderte jeg med at den ekspanderer så rolig at den skulle kunne gå gjennom en orrhane uten å ødelegge for mye. Det kan den ikke. Ihvertfall ikke hver gang. Jeg skjøt en på 155 meters hold, rent sideskudd. Traff for lavt, og for langt framme. Måtte kaste halve brystet på utgangssiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Gammal tråd, men har folk gjort seg fleire erfaringer? Denne ammunisjonen var på salg i vinter og eg kjøpte 4 pakker i 308. Eg rakk berre å skyte ein hjort med desse og det var ein vaksen bukk. Eg skaut den på 80 meter og skaut høgt so den gjekk ned i smellen, den fekk deretter eit skot til i nakken og då var det slutt - slike treff gir svært lite informasjon om korleis kulene fungerer i viltet.

 

Men eg undrer meg litt over valg av kulevekt. Dette er ei messingkule, og hvis eg ikkje hugsar heilt feil so er det Barnes?

 

Den eg kjøpte var enten 160 grns eller 165 grns, eg hugsar ikkje i farta, og eg har 45 cm pipe i min 308, so hastigheten er ikkje allverdens. Ville ikkje 150 grns vore eit meir fornuftig valg av kulevekt i 308 for å sikre hastighet og ekspansjon?

 

Mogleg eg er unødig bekymra, men la oss sei at ein må skyte på 200 meter på eit ettersøk, 308 med 45 cm pipe og ei solid messingkule på 160 grains som går relativt seint - vil ein få ekspansjon?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri brukt CDP, litt på grunn av pris /tilgjenglighet, men mest fordi jeg har hatt andre. Jeg har vurdert den og det er vel ikke en Barnes kule i CDP? Ut i fra reklamen minnes jeg at den var mer lik en A-frame? Noen år siden, så mulig jeg tar feil, eller at den er endret.

Link to comment
Share on other sites

CDP kommer bare i 165 grs i 30 kaliber, viss den er å få tak i, i det heletatt. Det er ei ulodda blyspisskule med delevegg og synlig blyspiss. CDP er forkortelse for Controlled Deformation Process.

 

Er det CDC, Controlled Deformation Copper, du har brukt?

 

Siden sist jeg skreiv har jeg skutt et rådyr og fire hjorter med den, med godt resultat. Lite kjøttødleggelse da jeg ikke traff bogbeinet. Noe mer kjøttødleggelse de gangene jeg traff bogbeinet. Som forventet, altså. Fluktstrekning fra fire til ca 100 meter.

 

Jeg har gått over til 150 grs Barnes TTSX siden jeg ikke fikk tak i CDP-kuler til hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar, det er cdc eg har kjøpt ja, eg var nede og sjekka og det er nok cdc eg har, 160 grns kule produsert av Barnes. 

 

Eg såg også på utgangshastighet og dei oppgir den til 820m/s ved munning og ut til 300 meter skulle den holde godt over 600 m/s. Hastigheten i mi korte pipe er nok ein del lavare enn oppgitt av produsent, men eg har lest ein plass at nedre ekspansjonsgrense for barnes ttsx er ca 550m/s. Og då vil eg tru at eg skal ha tilstrekkeøig hastighet til å oppnå ekspansjon ut til f.ex 200 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...