Jump to content

Trost jakta 08


kløften

Recommended Posts

Heisann, jeg har jaktet en del and og gås men for tiden er det lite gås her og jeg har hørt en del om trostjakta. Jeg var en tur ute på andjakta i går, gikk ute en stund før anda begynte å fly for å se om det var noe liv på åkrene. Så det satt sånn ca. 300-400 troster i et buskass, men er de noe å jakt på ?

Noen som har noen tips til trostejakta?

Isåfall, noen bra måte å mikse en god middag på ?

Link to comment
Share on other sites

Vet om jegere som gjerne lader opp hagla med leirdueskudd og brenner av to salver mot nærmeste busk når de ser en flokk fugl. Om alle spiser dem vet jeg ingenting om, men at det er god mat, kan jeg skrive under på! Som TikkaReven sier er det brystene som er aktuelt, selv om trostelår sikkert er god mat det og - bare du har mange nok :lol:

Link to comment
Share on other sites

Trost eller kramsfugl er jo kjent som en stor delikatesse i det sørlige europa - les; Spania, Portugal, Italia. Jeg pleier alltids å skyte noen gråtrost i løpet av jakta og grille/steike brystene, og det er nammenam, med en deilig viltsmak. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle skyte såpass med gråtrost at jeg kan lage en skikkelig viltgryte! Så mitt forslag er å finne noen gode gamle viltgryte oppskrifter for fjørkre og/eller kramsfugl og så skyte såpass med trost at du får nok til en real middag!

 

Ellers er det jo en oppskrift her: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift8073.asp

 

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Vet om jegere som gjerne lader opp hagla med leirdueskudd og brenner av to salver mot nærmeste busk når de ser en flokk fugl. Om alle spiser dem vet jeg ingenting om, men at det er god mat, kan jeg skrive under på! Som TikkaReven sier er det brystene som er aktuelt, selv om trostelår sikkert er god mat det og - bare du har mange nok :lol:

Disse jegerne du vet om synes jeg du skal slutte å omtale som jegere :evil:

Total mangel på jegeretikk :!:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg har jaktet en del and og gås men for tiden er det lite gås her og jeg har hørt en del om trostjakta. Jeg var en tur ute på andjakta i går, gikk ute en stund før anda begynte å fly for å se om det var noe liv på åkrene. Så det satt sånn ca. 300-400 troster i et buskass, men er de noe å jakt på ?

Noen som har noen tips til trostejakta?

Isåfall, noen bra måte å mikse en god middag på ?

 

Hei!

For noen år siden hadde jeg et par sesonger hvor jeg gjorde følgende for å få tiden til å gå frem til skogsfugljakten; jeg pakket med meg .22lr rifle, stormkjøkken, litt smør, salt og pepper og en butt med seterrømme. I kombinasjon med sopplukking jaktet jeg på rødvingetrost. Med salongen var dette faktisk en ganske spennende jakt, og kantareller, lys piggsopp og et halvt dusin trostebryst blir en herlig lunsj :D .

 

Jeg tror faktisk jeg må sette av litt tid for å ta opp igjen denne aktiviteten til neste år.

 

Å blåse dem ut av et buskas med en kaliber 12 tror jeg ikke blir spesiellt spennende, men hadde jeg hatt en 410 og prøvd å ta dem i luften, så kunne jeg fått en flott oppladning til senere jakt :D!

Link to comment
Share on other sites

Hørtes spennende ut! Har smakt trost før, men det er gangske lenge siden. Det hadde vært veldig gøy og prøve å salte brystene og tørke de. Noen som vet hvor mye salt og hvor lenge de skal tørkes? Er ganske ny på temaet og har aldri prøvd å salte og tørke kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har jakta siden jeg var 11-12 år, og jeg har aldri spist trost :oops:

 

Etter det jeg leser her, så kanskje jeg skulle prøve det en gang. Jeg ser en og annen trost i fuglebrettet her, men det begynner å bli veldig mye tynnere av dem her nå, så det er mulig noen har flokka seg, og reist allerede.

 

Hæ...40 spenn for en trost ? I svarte svingende....... Kanskje vi skulle begynt med eksport av skutt trost ? Ta 20,- pr. stk., så har dem 20,- fortjeneste på hver av dem. Big money for alle parter....He he he he.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...