Jump to content

Erverv av forskjellige kalibre som kan skytes i samme klasse


B686SP

Recommended Posts

God kveld. Da nærmer det seg tiden for at karantene tiden er over. I den forbindelse, lurer jeg på hvordan reglene på

kaliber/klasser er.

Har spurt på klubben og noen andre steder, og jeg sitter igjen med følelsen av å få forskjellige svar hver gang.

Har også googlet litt, men når man ikke helt vet hva man skal søke etter, blir det litt intetsigende.

Derfor spør jeg her, i håp om å finne noen plausible svar, og også i håp om at det jeg spør om blir spurt om på en forståelig måte :)

Så her kommer spørsmålet: En .22 og en revolver er greit nok å søke på, men hva skjer hvis jeg søker på både en .45 og en 9mm pistol?

Hørte fra en kant at jeg måtte søke på 9mm først, så en .45, grunnet at jeg i visse klasser kunne bruke 9mm, og ikke .45,

mens en .45 kan brukes i alle klasser en 9mm kan brukes i. En annen sa han aldri hadde hørt om sånne regler, og enda en annen ba meg ringe våpenkontoret for å høre. Men av tidligere erfaringer, vet jeg at det er greit å vite sånn nogenlunde hva man skal spørre om når det gjelder de offentlige. Så, hva/hvordan fungerer dette egentlig? Så igjen, håper spørsmållstillingen min ble forståelig.

På forhånd takk, og videre god kveld.

Mvh

Mats

 

Edit: Litt tillegg

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Det du må gjøre er å finne ut hvilke hvilke program du vil skyte og hvilke våpen som er egnet til disse programmene.

 

Når du søker om ervervelse av våpen er det normalt å oppgi hva du skal bruke det til, dvs hvilket NSF program skal du skyte med det aktuelle våpenet.

 

Problemstillingen du skisserer er når du har et våpen, f.eks 9mm, som kan brukes til flere NSF program. Da kan du risikere å få avslått søknad om et våpen dersom du søker dette til et program du kan benytte 9mm våpenet til.

 

Dersom du er etterhvert blir veldig aktiv og skyter en viss mengde stevner kan du søke om ekstra våpen til gjeldende program.

 

Håper det var ihvertfall litt forståelig :)

Link to comment
Share on other sites

Det handler i bunn og grunn om aktivitet og behov. Er du aktiv nok så har du behov for flere våpen. Men, det er dette med taktisk søking.

 

Så for å faktisk hjelpe TS med sitt spørsmål:

Kjøp 45ACP før 9mm. 9mm kan brukes til både grov og militær, mens 45'en kun kan brukes til militær pga diameteren på kaliberet.

Et annet eksempel er .38special og .357Mag. Kjøp 38 før 357, for 357 kan brukes i både mag1 og revolver siden du kan stappe 38 special i en 357.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber styrer egentlig ikke dette, det er bruksområde og reglene i de grenene. Du kan fint ha feks 2st 9mm pistoler. Selvsagt kommer du å legge deg så nærme 1000g i avtrekksvekt på den pistolen du bruker i grovprogrammene. Dessverre kan du da ikke bruke den til militærpistolprogrammene siden den da ikke veier inn på minimum 1360g og da trenger du en annen pistol til den grenen.

 

45acp kan du heller ikke bruke i grov da kaliberet er for grovt, så har du en slik pistol og ønsker skyte grov trenger du et våpen til den grenen.

 

Man kan snakke om taktisk søking men det blir bare dumt. Vi søker etter behov, men må til tider være taktiske da ikke alle våpenkontor følger de regler som er satt. Her på kammeret sies det at Oslo er vanskelige og at man der bør bruke hodet hvis man vil ha velegnede våpen til alle NSF grener.

Link to comment
Share on other sites

Da ble jeg litt klokere :-) Å kjøpe en. 45 før en 9mm passer meg ypperlig, da grunnen til at problemstillingen min kom da en kompis sa han skulle selge en Colt 1911. Jeg liker det nostalgiske, så jeg falt selvfølgelig pladask for den. Hadde i utgangspunktet tenkt å bare kjøpe en. 22, en. 357 Smith og en eller annen 9mm. Men man kan vel aldri ha for mange våpen..? ;-) Ang skyting, så er enkelt forklart, at jeg vil jeg prøve meg på alle slags grener. Og ting vrir litt enklere å mestre når man bruker sine egne våpen. Takk for svar, allihopa!

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet ikke. Våpenforskriftens §13 sier:

 

Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

Spesifikasjonene for mil.felt og prod er ikke identiske, så det skal ikke være noe problem. Men det kan hende at du må krangle med våpenkontoret og evt klage til POD, litt avhengig av hvor medgjørlig ditt lokale kontor er.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare at hvis du klager til POD så er deres tolkning av det punktet heller kreativ.

 

Fra våpenrundskrivet:

 

Direktoratet forstår våpenforskriften § 13 tredje ledd slik at det bare kan erverves ett våpen pr program under forutsetning av at vedkommende ikke har våpen fra tidligere som lovlig kan benyttes til samme bruksområde (program).

 

Og vips så er identiske krav blitt til kan lovlig benyttes.

 

Havner man i den situasjonen så kommer man nok lengre med å diskutere med sitt lokale kontor, enn å stole på at det løser seg med klage til POD.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kaliber styrer egentlig ikke dette, det er bruksområde og reglene i de grenene. Du kan fint ha feks 2st 9mm pistoler. Selvsagt kommer du å legge deg så nærme 1000g i avtrekksvekt på den pistolen du bruker i grovprogrammene. Dessverre kan du da ikke bruke den til militærpistolprogrammene siden den da ikke veier inn på minimum 1360g og da trenger du en annen pistol til den grenen.

 

45acp kan du heller ikke bruke i grov da kaliberet er for grovt, så har du en slik pistol og ønsker skyte grov trenger du et våpen til den grenen.

 

Man kan snakke om taktisk søking men det blir bare dumt. Vi søker etter behov, men må til tider være taktiske da ikke alle våpenkontor følger de regler som er satt. Her på kammeret sies det at Oslo er vanskelige og at man der bør bruke hodet hvis man vil ha velegnede våpen til alle NSF grener.

 

Vil bare opplyse om at jeg søkte på 9mm grov, 45 ACP militær, og 38/357 mag 1 på en gang (leverte 3 stk søknader) til politihuset på Grønland og fikk alle godkjent etter noen uker uten noen "taktisk tenkning". Jeg har fått inntrykk av etter å ha søkt og fått godkjent 6 stk søknader på 6 måneder at våpenkontoret i Oslo er regelryttere, men veldig greie å ha med å gjøre da personlig synsing ikke har vært til stedet etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...