Jump to content

Enkel app som hjelper meg stille opp/ned


chmeland

Recommended Posts

Hei. Jeg vet det finnes mange apper til skyting, men sliter med å finne (eller bruke?) den rette.

 

Trenger denne funksjonen:

Gitt ammunisjonsdata (ikke for kompliserte, må være mulig å finne for feks norma Jaktmatch) og innskytingsavstand, evt avstand mellom senter løp og senter kikkert, hvor mye må jeg stille kikkerten om jeg vil skyte på feks 175 meter? Vil bruke denne i felt for å stille noen knepp opp/ned når jeg skyter på små mål. Har Zeiss og Swarovski sikter og må vel kunne stole på at tårnene er stabile og gir det de skal (1cm/klikk v 100m)

 

Mvh Christian

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener apper må være noe knot både i feltløypa, og ikke minst på jakt der tiden ofte er begrenset. Lag heller en tabell. Tar bare noen få sekunder å bruke. Bruk f eks PCB som du finner her på Galleriet. Utgangshastighet og kuledata finner du på ammofabrikantens sider om kula ikke allerede ligger i databasen. Lag en tabell som gir knepp for hver 10 m i avstandsområdet. Skriv ut, klipp til og ha i lomma, ammoeska eller tape på stokken. Husk bare når du skriver ut fra PCB å sette antall sider til 1 ellers tømmer den skriveren for papir! Verifiser gjerne tabellen ved å skyte på forskjellige hold, feks 100 og 200 m. Om den ikke stemmer helt så juster hastigheten i PCB til den stemmer.

 

Sorry, ble litt off topic, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

Da kommer første spørsmål.. De fleste appene (har prøvd Swarovski) lar deg oppgi innskytingsavstand og så får du kulebanen. Til mitt bruk må jeg vel oppgi skyteavtand som innskytingsavstand og deretter lese av kulebane på 100 meter. Den vil da fortelle meg hvor mye jeg må stille.

Eksempel: jeg har skutt inn på 100 m, og skal skyte på 175. Stiller da inn 175 som innskytingsavstand og ser at kula går 3,8 cm over på 100 m. Må da stille 4 klikk opp. Korrekt?

 

Mvh Chr

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da kommer første spørsmål.. De fleste appene (har prøvd Swarovski) lar deg oppgi innskytingsavstand og så får du kulebanen. Til mitt bruk må jeg vel oppgi skyteavtand som innskytingsavstand og deretter lese av kulebane på 100 meter. Den vil da fortelle meg hvor mye jeg må stille.

Eksempel: jeg har skutt inn på 100 m, og skal skyte på 175. Stiller da inn 175 som innskytingsavstand og ser at kula går 3,8 cm over på 100 m. Må da stille 4 klikk opp. Korrekt?

 

Mvh Chr

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Dette blir feil for meg. Du setter innskytingsavstanden til nettopp det, hvilken avstand du har skutt inn på. Deretter leser du av tabellen på gitt avstand (i ditt eksempel 175 m) hvor mye kulefall du får og stiller deretter.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok feil om du gjør det slik. Se for deg at du skal skyte på 200 meter, og har skutt inn på 100 meter. Du leser av i appen at du vil treffe 12 cm under på 200 meter. Dersom du da stiller 12 knepp opp er jo det 12 cm over PÅ 100 METER, altså du har stilt for mye (12 cm løft på 100 m avstand gir ikke nødvendigvis 12 cm løft på 200 meter...) . Det du da egentlig har gjort er å stille inn slik at du treffer midt i på ca 270 meter (prøv og stille inn på 270 innskytningavstand og ta ut tabell, da ser du at kula treffer ca 12 cm over på 100 meter)

 

Håper dette var forståelig.

 

mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

Hvis appen virker slik du sier her, chmeland, så er den helt ubrukelig i mine øyne. Det skal virke slik 1983 sier.

 

Jeg bruker "shooter". Det skal være slik at du oppgir avstand du har skutt inn på, som regel 100 m, og så forteller appen hvor mange klikk du må stille på hver avstand, samt hvor mye kuledropp du vil ha. For å få til dette så må appen vite hvilken kule du bruker (hvilken BC har kula), samt hvilken hastighet den har ved munning. I tillegg kommer værdata osv. Men på 175m er det ikke allverdens man stiller på de mest brukte kaliberne.

 

Dersom du har klikk som er, 0.1 mrad, eller 1cm på 100m, så vil det bli 2cm på 200m osv.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Swarovski sin virker som stort sett alle andre apper. Innskyting er innskyting, alt annet er skru noe..

Fortsatt uenig. Det du da sier er at det å skyte for eksempel 50 cm under på 300 meter kan kompenseres med å legge 50 cm opp på HUNDRE meter, og det er jo ikke korrekt. Du skal jo legge 50 cm opp på TRE HUNDRE meter for å treffe.

 

mvh

Chr

 

Det kan være helt riktig at du skal opp 50cm på 300 m. Men det er ikke 50 KLIKK i kikkerten for å komme 50 cm opp på 300m. Hvert KLIKK er 3 cm@300m (forutsatt 0,1 mrad/1cm@100m). Da blir det 50cm/3cm=16,67 [klikk] ca 17. som er 17cm over på 100m, ikke 50cm...

 

Les http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=389

 

Du er ikke den første og blir neppe den siste som roter litt med dette i starten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du spør om tips, men er uenig i tipsene du får?

Jeg har brukt flere apper for kulefall.

Og felles for alle jeg har brukt så legger du inn avstanden du har skutt inn på, så velger du avstanden det skal skytes på. Da får du opp kulefallet og antall klikk du må stille opp for å treffe en gitt avstand.

Du må selvsagt legge inn kuletype og hastighet på kula.

Link to comment
Share on other sites

...

Det kan være helt riktig at du skal opp 50cm på 300 m. Men det er ikke 50 KLIKK i kikkerten for å komme 50 cm opp på 300m. Hvert KLIKK er 3 cm@300m (forutsatt 0,1 mrad/1cm@100m). Da blir det 50cm/3cm=16,67 [klikk] ca 17. som er 17cm over på 100m, ikke 50cm...

 

Les viewtopic.php?f=43&t=389

 

Du er ikke den første og blir neppe den siste som roter litt med dette i starten.

 

Hehe, neppe...men jeg mener ikke å være vrien, har bare behov for å forstå det... det du her er inne på er vel vesentlig, nemlig at du må skalere tabellverdien (her 50cm/300m) til 100m (når siktet ditt gir 1cm@100m), og det opplever jeg ikke at alle er enige i, i tråden over...er jeg inne på noe?

 

mvh

Chr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...