Jump to content

Gåsejakt i Akershus - har noen tips å kome med?


rodnebb

Recommended Posts

Jeg bor i Bærum, og har lagt merke til at det flyr en god del gås over hustakene i disse dager. Jeg har også en sekk med lokkefugl liggende, samt en hagle. Hva skal til for å få skutt noe gås til middag?

 

Jeg vurderer å lete rundt etter en vennligsinnet bonde og be om å få sette meg opp på et jorde et sted i nærheten. Men spørsmålet er hva som må til for å få tiltrekt meg fugl. Må jordet ligge i nærheten av vann/elv? Er det noe poeng i å sette ut lokkefugl i flere dager før selve jakta, for å tiltrekke mer fugl? Spiller det noen rolle hva slags åker jeg legger meg ned på? Når på dagen er det lurt å jakte - det er mest aktuelt midt på dagen, og jeg ser en del fugl som flyr over Sandvika på dagen. Om disse også flyr noe lengre nord, hvor det er en del gjorder, så burde det gå an å få noen til å lande, eller?

 

Så var det kamo. MÅ jeg kjøpe laydownblinds? (vil gjerne ha det litt komfortabelt om jeg skal vente i timesvis). Kan jeg kjøpe et kamuflasjetelt av denne typen: http://www.xxl.no/jakt/lokk-og-kamuflas ... 16_1_style" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank eller denne: http://www.xxl.no/jakt/lokk-og-kamuflas ... 94_1_style" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Finnes det andre forslag som er bedre/billigere/gratis?

9067007213598_1114216_1_copy_133574_jpg.jpg?18875330240542_1092894_1_65707_jpg.jpg?1

 

Har noen andre prøvd seg på gås i dette området? Har det gitt resultater?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

TS. Er du sikker på at den gåsa du ser, er lovlig å jakte på da? Den som er i nedre Buskerud (Drammens området), er det ikke.

 

Det visste jeg ikke. Hvorfor er ikke gåsa lovlig å jakte? Jeg planlegger jo å jakte på et jorde og ikke i parken.

Kan godt hende gjessene du tenker på er jaktbare. :) Ville bare minne deg og andre om, at det er flere arter av gjess her i Norge (fastlandet), som ikke er jakt bare. De er vel fredet. Bl.a. Kanada gjess.

 

Tror det er kun 2 arter som er lovlige, bl.a Grågåsa.

Link to comment
Share on other sites

hei Geco5, les: http://www.miljodirektoratet.no/Global/" target="_blank ... plakat.pdf

Denne linken virker ikke, men den første gjorde det.

 

Men hvorfor skal jeg se den linken, det er ikke jaktbar gjess i nærheten av meg? Og som jeg har nevnt tidligere, jeg ønsket kun å advare folk og at de måtte sjekke ut om gjessene i deres område var lovlige å jakte på. Så, det er DE som bør sjekke!

 

Min i følge linken din, er det kun Kortnebbgås og Grågås, som er lovlige å jakte på. Så da har jeg vel mine anntagelser i behold. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan tenkes at det er hvitkinngås du har sett og jeg tror ikke at de er jaktbare.

 

Jeg tror man sjelden ser hvitkinngås, fordi de er så sjeldne :) Det jeg ser av gås heromkring er grågås og kanadagås, og de er jo jaktbare - skadevilt til og med.

 

Men utfordringen var jo det med å få skutt den gåsa. Er det noen som har erfaring - f.eks. fra andre steder i landet - med gåsejakt? Hvordan går jeg frem? Hva er sjangsen for at jeg får skutt noe?

Link to comment
Share on other sites

Vaskaill ;) du må lese hele.

Vaskaill, kan du være selv!

 

Men du har rett i, at jeg tydeligvis ikke leste alt. Stoppet å lese, da jeg kom til andre fugler. Finner nå 4 typer gås, som er lovlige å jakte på. Deriblandt Kannadagås.

 

Det er ingen spessielle unntak i Buskerud, så langt jeg vet. Må også korrigere meg selv litt, etter å ha sjekket nå. Det jaktes på 2 typer gjess i Drammens området, Grågås og Kannadagås. Flere arter i området, bl.a. Hvitkinngås.

 

Men poenget mitt, var å hjelpe TS, så han ikke begynte å jakte på "ikke jaktbare" gjess. Og det er mange arter gjess, som hekker i Norge. Og ennå flere som trekkker via Norge og som lander under trekket. Men så langt jeg kan se KUN 4 jaktbare typer/arter.

 

Så det er TS og andre som skal jakte på gjess, som må forvisse seg om at de jakter på lovlig type gjess. Ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips ang. Camo. Du nevnte at du ønsker en form for telt, hvor du kan sitte på en campingstol, stolsekk o.l istedenfor å ligge, som i en liggende blind. Etter mine erfaringer mener jeg jo da at en liggende blind er mer komfortabel. Ihvertfall når det er snakk om timevis. Å plassere blinden I litt helling itilleg gjør det ganske behagelig ;)

 

Sent fra min SM-T535 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Hei, det er mye gås her i osloområdet. Hovedsaklig kanadagås og grågås, og jeg har lokkefugl for det. Har ikke kjøpt laydownblinds enda, for jeg  har ikke funnet noe jorde jeg både kan jakte på og hvor det er gås. Gåsa trives best i parken eller i verna områder see det ut som. Jeg har så langt bare hagle å jakte med.
 
Er det noen som har noen tips om jaktområder for det her i Akershus eller østlandsområdet generelt? 

 

Dessverre jaktforbud i parken, tror jeg :(

Edited by rodnebb
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, rodnebb said:

tips om jaktområder

Noen golfbaner i nærheten av deg?

Om det er det, så ta kontakt med dem som driver golfbanen for å få tillatelse til felling av gås. Gåsa er til plage for de som drifter golfbaner og de ønsker at gåsa blir jaktet på slik at den holder seg borte. Nå kan det tenkes at det allerede er folk som bedriver denne sysselen i det område som er aktuelt for deg, men det skader ikke å spørre :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Og om det er noen som har denne oppgaven, spør om du kan bli med på laget. I mitt nærområde så er det den lokale JFF som setter opp lag og organiserer dette i samarbeid med Golfbanene. Det er snakk om jakt grytidlig morgen og sein kveld når golfspillerne er borte. Jakten foregår med rifle i ikke alt for kraftig kaliber og lyddemper er vanligvis ett krav.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...