Jump to content

jakt fra holme


Mrnice

Recommended Posts

God dag.

 

snart begynner sjøjakta. skarv og ender, kanskje en og annen måke. blir det satset på.

planen er og sitte på en av de frie jaktholmer som er i området.

 

 

Hvis man skyter fugl over vann. kjører dere ut for hver fugl dere skyter?

noen teknikker eller noe spessielt man må tenke på?

 

 

hva gjør dere med måker som dere skyter?

Link to comment
Share on other sites

På sjøen er det som regel litt vind, så jeg ror ut for hver fugl som detter, om du ikke er midt i ett trekk på fler fugl.

Kjøring med motor er vel som jeg har forstått kun lov ved skadeskyting og max 5knop + en telefon til Politiet om at du nettopp har hatt ettersøk.

Mest jakter jeg fra kajakk, det gir en helt annen opplevelse og spenning! Prøv det!

 

Måker skyter jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

me jakte skarv på eit lite skjær. då e me ofta to skyttera på skjæret, og ein mann i båt lenger vekke som plukke opp fugl etterkvart.

stusse litt på ka forrige taler meine.. men død fugl e absolutt lovlig og henta med motorbåt. Praktisk med radiosamband så båtfører kan varsla skytter(e) om innkommende fugl :)

 

Skyt ikkje all måse, men skyt om du ser Svartbak! ;)

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på dette Onarh? At man kan hente død fugl med motorbåt? Sist jeg leste reglene rundt dette tolket jeg det dit hen at det ikke var lov. Men jeg har tatt feil før ;)

Kjedelig å lese noe på kammeret og så bli bøtlagt for noe man trodde var lov.

Link to comment
Share on other sites

Et lite klipp og lim fra endringer i lovgivningen:

Endring av viltloven § 21

 

Endringen i annet ledd innebærer et unntak fra forbudet mot å drive jakt fra motordrevet fartøy innen en avstand av to kilometer fra land.

 

Unntaket gjelder ettersøk av påskutt sjøfugl i sjø. Med «sjøfugl» menes fugler med en sterk marin tilknytning, slik som arter av skarver, andefugler, vadere og måker, som det er åpnet for jakt på. Med «sjø» menes et område av saltvann, ikke ferskvann. Det er et vilkår at fartøyets hastighet ikke overstiger fem knop.

 

Jegeren har bevisbyrden for lovlig påskyting og skal snarest varsle politiet og kommunen om bruk av motor. «Snarest» innebærer at det ikke er noe absolutt krav om varsling før ettersøk med motordrevet fartøy tar til. Varsling kan om nødvendig skje i etterkant, for eksempel der jegeren ellers risikerer å tape fuglen av syne. Det er ingen formkrav til varslingen.

 

Der ettersøket resulterer i avliving, vil adgangen til å benytte motordrevet fartøy også omfatte innhenting av avlivet fugl.

 

Endringene av viltloven § 20 og 21 trådte i kraft 1. juni 2014.

 

Med andre ord, så kan man kun hente inn avlivet fugl med motor når man gjør ettersøk samt kontakter Politiet, ellers gjelder gammel lov om jakt på sjøen

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal spøre oppsynsmannen så får jeg fort svar på det men ganske sikker på at han er enig.etter min mening et dette og lage seg ett problem som egentlig ikke er et problem om man bruker litt fornuft.så lenge man ikke har et våpen i båten er man ikke på jakt og da kan det ikke være noe ulovlig med det.loven sier heller ikke noe om henting av avlivet vilt med båt,kun skadeskutt vilt noen som blir noe helt annet.

 

Man folk får gjøre som de selv vil for meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gjør det helst skriftlig, med mindre den du spør er eneste mann som kan "ta" deg i dette. Det hjelper lite å si "jammen oppsynet sa jo" hvis lensmann mener at dette ikke er OK.

 

"så lenge man ikke har et våpen i båten er man ikke på jakt"

Dette er en farlig antagelse. Formuleringen er "forbudt å drive jakt fra motorbåt", og MD har definert at jakta varer til viltet er sikret og våpenet er pakket ned for godt. All utnyttelse av motorisert fartøy blir da ulovlig frem til en er ferdig for dagen. Det er strengt, og du må gjerne mene at det er unødvendig strengt. Men slik er reglene, og bryter man de kan det fort bli skikkelig kleint.

Link to comment
Share on other sites

Dette her er ikke så vanskelig, om man bare legger ønsketenkningen igjen hjemme...., jakten varer til jegeren "har tatt viltet i sin besittelse". Derfor kan du kjøre bil hjem fra jakt, du kan hente den døde elgen med traktor, du kan kjøre motorbåt hjem fra holmen du jaktet på etc, men du kan ikke hente død gakk-gakk med motorjolla. Dette ble slått fast av høyesterett i 1989 etter at noen genier var ute å felte en "skadehjort" på innmark. Etter litt klabb og babb ble denne gitt ett (kanskje overflødig) fangstskudd i lyset av en lommelykt, noen naboer så/hørte dette, lensmann, tingrett, advokater og anker endte med formuleringen "også det å ettersøke og finne viltet etter at det er skutt mot det, er en del av jakten, og det som foretas i denne forbindelse skjer i jaktøyemed".

 

Edit: har ikke klart å finne denne høyesteretts avgjørelsen i fulltekst noe sted, men en referanse til "s. 973 i Retts Tidene 1989" dukker opp her og der. Om noen skulle sitte på slikt (evt betalingstilgang på lovdata.no?)

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner: Nå er du vel bare vrang :mrgreen:

 

mS har funnet riktig referanse, og formuleringen er såpass klar at en ikke trenger å lese hele dommen. Jakta er mao ikke over før jegeren har viltet i hende, etter det kan man selvfølgelig fyre opp motor så lenge en ikke har noen direkte jaktmessig nytte av det (som feks å drive vilt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...