Jump to content

De små marginer grep og slide rack


Proshooter

Recommended Posts

Har sett litt på youtube videoer nå og sett at det varierer en del

blant grep og slide racking.

 

Grep:

Mange holder et "vanlig" grep hvor pekefinger ligger under avtrekkbøyle.

Det jeg har lagt merke til er at eks Eric Grauffel holder pekefinger på fremsiden av bøylen.

Hvilke fordeler og ulemper gir et slikt grep som Eric bruker? Hvis det var beste måten å holde på vil jeg tro alle holdt slikt men. Hva er best?

 

Slide rack:

Mange variasjoner med under sliden fremme med pekefinger og tommel over sliden fremme med pekefinger og tommel. Hele jånden overbaksikte og pekefinger og tommel ved baksikte. Håper dere forstod hva jeg mente her... Hvilke måte er raskest/best?

Link to comment
Share on other sites

Grauffel bruker en såkalt push-pull teknikk med det grepet - dvs at han dytter fremover med sterk hånd og bakover med svak hånd (den hånda som har pekefinger på front av avtrekkerbøyle).

 

Har man ikke stålkontroll på det man driver med, så er det enkelt å havne av skiva med det grepet, da man beveger pistolen i side.

 

Min anbefaling er å bruke et standard moderne grep:

 

" target="_blank

 

Nøkkelen er å gripe hardt med svak hånd, samt holde godt med sterk hånd.

 

Når du snakker om slide rack, når i prosessen tenker du? Under lading? Magasinbytte med sleide i bakre stilling? Handling ved klikk?

 

Jeg personlig bruker tommel og side av pekefinger som er bøyd inn.

Link to comment
Share on other sites

Slide rack:

Jeg bruker tommel over foran av en del grunner. Én er at jeg begynte å skyte med en pradini SP banepistol, hvor man bare kan racke på den måten. En annen er at jeg ikke liker å ta grep bak på pistoler med (skarpe og ømfintlige) justerbare sikter. Syns også veien fra vanlig grep (og tilbake) er kortere når man går til fronten.

 

Syns det er lettest å operere pistoler med serratering forran og sleiden utenpå ramma. Da kan man ta et grovt tak rundt sleiden, i stedet for et delikat grep med fingertuppene. Kjipest er når sleiden er inni ramma, og serrateringen på sleiden er avrundet og glatt (Pardini GT9 suger balle her).

Link to comment
Share on other sites

på Standard pistoler bruker jeg griptape på hele sleiden forran kammeret, racker alltid der. Gjør det egentlig på alle panger jeg har som ikke har optikk. Har opplevd mye kutt og tull ved å racke bak, og det rett og slett er raskere midt på (for meg)

 

På open gun racker jeg den bak evnt slide racker på siden, optikken begrenser jo muligheten for rett forran kammer.

Link to comment
Share on other sites

Ta et grep du føler er bra, ikke prøv å trikse så veldig mye. Kan se tøft ut på youtube, men dommeren som står rett bak deg vil heller se trygg og klar våpenhåndtering.

Har du trent nok på greiene så får du træler på rette stedet, men til da, prøv feks med en hanske på svakhånd.

Link to comment
Share on other sites

Har du trent nok på greiene så får du træler på rette stedet, men til da, prøv feks med en hanske på svakhånd.

Anbefales! Jeg har ikke holdt på lenge nok til at jeg kan ta raske og gjentatte ladegrep uten å merke at de patetiske kontorpuselankene mine blir fryktelige såre, så jeg gjør det enkelt og kjører en veldig tynn tettsittende hanske på svak hånd til akkurat dette formålet.

Får ofte spørsmål på stevner om jeg har hansken grunnet skade eller noe lignende, men har innsett at svaret er så enkelt som "jeg bare liker det sånn".

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...