Jump to content

Samme kule til storvilt + småvilt i 7x57r?


Guest

Recommended Posts

Jeg leter en kule til min drilling (med frittliggende rifleløp) i 7x57r. Har en ide om å prøve å finne en kule som funker til både storvilt og småvilt. I terrenget jeg jakter i er det både rådyr, godt med villsvin, dåhjort, hjort (kun kalv på kvoten), elg (kun kalv på kvoten) skogsfugl og mye felthare. Har tenkt på rhino 140 eller 150grain. Antar at de vil fungere ok på storviltet (kanskje minus de største galtene), men hvordan vil den fungere på f.eks feltharen? Vet at kula er hardere enn f.eks oryx, accubond m.fl. Ønsket er å finne en kule som ekpanderer tilfredsstillende på rådyr og oppover, men som ekspanderer mindre/ikke rekker å ekspandere på hare + en og annen tiur som kan dukke opp. Har en kraftigere rifle til ren grisejakt på åte som jeg kan bruke på villsvinet når kun den er lovlig, men tenkte å smyge/postere litt med drillingen utover høsten for å variere litt. Det er ikke sjelden at jeg ser hare ringdue, skugsfugl på vei til tårnet/under postering. Man kan jo lade sp og fmj kuler til å gå likt, men ønsker å slippe tenke på omlading i "raske" situasjoner. -Om rhinoen kan fungere til dette lurer jeg i så fall på om jeg burde gå for 140 eller 150grs? Har også tenkt på Barnes 140grs tsx/ttsx som en kanditat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller prøvd tunge kuler. f.eks 11g Oryx?

 

(kanskje minus de største galtene)

På mitt morsmål betyr galte kastrert hanngris, så hvem går rundt i skogen å kastrerer villsvin?? :mrgreen:

 

Hehe. Er nok litt språkforvirret. Jeg jakter i Sverige hvor de kaller villsvin-hann for galt. -Og med den ekspansive bestanden der borte er det lite sanynlig at alle villsvin av hannkjønn er blitt kastrerte :mrgreen: -Men de skjønner ikke hva råne betyr uten uten forklaring heller.

 

Takker for svar, ang. kulevalg. Har skutt noen rådyr med 156grs fabrikkladet oryx. Det ble relativt store hull i de. -Men med tyngre kule, lavere fart og mindre vilt (som i lettere og mindre mengde hardt vev) kan det kanskje bli noe annet.

 

Tar gjerne imot flere forslag og evt. erfaringer med ulike kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro det kan bli mye søl med myke kuler i fugl.

Har skutt noen rev med Lapua mega i ruslefart (9,3x62)

Det har vært varierende resultat, i alle fall på utgangsår. Har ikke sett hvordan det ser ut inni..

Hvor skuddet sitter blir jo ofte bestemmende for hvordan slaktet ser ut nesten uansett hvilken type kule man bruker

Link to comment
Share on other sites

175grs Hornady Interlock gjør også en god jobb i den rolige hastigheten til 7x57R ikke ille på stort matvilt og ofte helt greit resultat på smått matvilt.

 

Selv lader jeg 2 patroner med samme treffpunkt. Blyspiss til stort og helmantel til smått.

Link to comment
Share on other sites

Bare en løsning, bockdrilling... ;)

 

Ja, det hadde vær noe! En slik anskaffelse blir nok i så fall på lang sikt :|

 

@ 1983:

Hvor skuddet sitter blir jo ofte bestemmende for hvordan slaktet ser ut nesten uansett hvilken type kule man bruker

 

Ja, det er jo avgjørende. Tenker likevel at det hadde vært bra å finne en kule som i utgangspunktet vil ekspandere lite i småviltet men bra i større vilt. Vet det er mye å ønske seg, men det hadde vært kult om det funket. Har funnet en fin ladning for Rhino 150 grs i drillingen nå i helgen, så det må vel rett og slett bare prøves på f.eks rev for å finne ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er delvis enig med Skaubjønn.

Det er vanskelig å ha ei kule som ekspanderer en del i rådyr, men ikke gjør det i hare og skogsfugl.

 

Dersom du ønsker å bruke samme kula til alt og gjerne ha størst mulig sjanse for at du faktisk får noe å spise ut av en skogsfugl eller hare, bør du bruke en kule som ekspanderer minst mulig.

Da er det relativt tunge og harde kuler som har relativt lav utgangshastighet som gjelder.

 

Jeg hadde nok prøvd 175 grains Swift A-frame hadde jeg vært deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt lite tro på prosjektet ditt dessverre. Det jeg har skutt av fugl med mantlet kule har blitt mye splætt. På korte hold riktig galt. Hvordan er terrenget ditt? Blir det bsre lange hold ?

 

Ja, som sagt vet jeg at det er mye å be om. Spesielt når man ma ta med i betraktningen at den også må ekspandere tilstrekkelig på rådyr. Terrenget er stort sett gressenger til forproduksjon og noen lavere koller/skogflekker med blandet skog. Hele området er på ca 800mål og ligger omkranset av storskog. Det kan derfor innimellom bli litt lengre hold, men også mulighet for støkk.

 

Norwegianwoods:

Jeg hadde nok prøvd 175 grains Swift A-frame hadde jeg vært deg.

 

Er A-frame hardere enn Rhino? Rhinoen finnes forøvrig også i 160 og 170grs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare prøvd Rhino i 30-06 og i alle fall i det kaliberet, synes jeg at Swift A-frame er hardere og gir mindre kjøttødeleggelse.

 

Swift A-frame har jeg brukt i en rekke kalibre med mye forskjellige kulevekter og er meget godt fornøyd med den.

Både når det gjelder gjennomskyting, skuddeffekt og kjøttødeleggelse.

Og selv om kula kanskje ikke ekspanderer mye i rådyr, så er det mer enn tilstrekkelig til å avlive det raskt, om du setter kula der den skal.

175 grain Swift A-frame fra en 7x57r fungerer også utmerket på selv de største galtene og elgoksene og tror den er det beste allround alternativet for din jakt på det terrenget.

 

Jeg har opplevd ødelagt storfugl med Swift A-frame, men det har vært med 120 grains kule med utgangshastighet rundt 1000 m/s fra min 6.5-06.

Ekspanderende kule fra det kaliberet er generelt sett lite heldig på skogsfugl og hare pga. hastigheten, og jeg bruker for det meste en rundneset helmantel til dem.

Når jeg bruker 6.5-06 og ekspanderende kule på hare, er det kun hodeskudd som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Takker. Da vet jeg iallefall at Rhino vil ekspandere mer i 30-06. Det er vel sannsynlig at det samme kan gjelde for 7x57r, litt avhengig av ladning og kulevekt. Jeg tenkte uansett å teste Rhinoen på rev (som det også er mye av der) for å se resultatet, men fikk lyst til å prøve A-framen også. Vil jo aldri komme i nærheten av de hastighetene du nevner med din 6,5-06.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare prøvd Rhino i 30-06 og i alle fall i det kaliberet, synes jeg at Swift A-frame er hardere og gir mindre kjøttødeleggelse.

 

Ser at det er en som vil lage en tråd der han etterspør hastigheten omkring samme kaliber/kuler + en annen tråd men spørmål om hastighet for samme kuler i .30. Målte du hastigheten på dine ladninger i 30-06? Det kan kanskje være noe annet som vil gjelde for en kule med mindre diameter, men det kunne likevel være inetreressant å få en pekepinn.

Link to comment
Share on other sites

Slik er det vel for mange. Har ikke ladet så lenge selv, men lar det være påminner om at det er på tide å lage en ryddig loggbok isteden for mange løse tabeller og lapper :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...