Jump to content

Spesiell krymperille, .303 Brit.


Vaquero

Recommended Posts

normal_Krymperille.JPG,

En litt spesiell krymperille:

Jeg fikk noen patroner i fanget for å tømme dem for krutt, de skal brukes i en utstilling med plomberte våpen på et museum, i et MG-belte. Jeg mottok flere kalibere.

Det som slo meg var at britene hadde en spesiell måte å krympe kulene til sin .303 British. I motsatt fall som vi andre i dag er vant med så setter vi gjerne krymperille til hylsemunningen og kniper inn, men her er krymperillen beregnet til å krympe kula nede i halsen som vist her. Jeg har visst dette før, men reflekterte plutselig over metoden under arbeidet.

 

Ingen spennende tråd, men noe kjekt å legge merke til hvis man driver en del med .303 brit. Man får vel neppe kjøpt kuler eller utstyr i dag som skal krympes på denne måten?

Link to comment
Share on other sites

og jeg ser ikke bort fra at presisjonen blir bedre enn ved vanlig krymping med hjemmeladerutstyr.
Og jeg ser ikke bort i fra at presisjonen blir dårligere. Det sier seg selv, at dette kun handlet om kulehold, og ikke presisjon. Hvis ikke hadde Konkuranseskyttere brukt slik crimp i dag.
Link to comment
Share on other sites

kulehold, og ikke presisjon. Hvis ikke hadde Konkuranseskyttere brukt slik crimp i dag

Her er du nok på villspor, all krymp reduserer presisjonen, men riktig utført vil en krymp som på .303 kunne redusere presisjonen mindre en det du får med vanlige ladedier.

Link to comment
Share on other sites

at slik krymp gir bedre presisjon

Du må lese det jeg skriver, Jeg har ikke påstått at måten .303 krympes på gir bedre presisjon, jeg påpeker at denne måten å krympe på har potensiale til å gi bedre presisjon enn den måten vanlige ladedier krymper på.

Når det gjelder kilder så er jeg kilden til den opplysningen, dette er noe de fleste som har kunnskap om krymping av ammunisjon forstår, om du ikke er interessert i kunnskap så skal du bare la være å lese.

Link to comment
Share on other sites

Men fint om Per skriver litt om det,
Helt enig. Og skulle det finnes ett snev av "hold" ( :winke1: ) i dette, så må det jo være av interesse for dagens produsenter av ammunisjon til militære styrker. Det ville jo vært null problem å krympet på denne måten også i dag. Såfremt det har noe for seg.
Link to comment
Share on other sites

Det virker som 32-40 Win har litt lesevansker så jeg skal sitere meg selv.

all krymp reduserer presisjonen, men riktig utført vil en krymp som på .303 kunne redusere presisjonen mindre en det du får med vanlige ladedier
Jeg har ikke påstått at måten .303 krympes på gir bedre presisjon, jeg påpeker at denne måten å krympe på har potensiale til å gi bedre presisjon enn den måten vanlige ladedier krymper på

Når det gjelder presisjonsammunisjon har jeg aldri sett match ammo med krymp. Krymp brukes for at kulen skal sitte fast ved skyting med automatvåpen.

Henvisning til "12.7 gutta er selvfølgelig irrelevant, de skyter den ammunisjonen de får utlevert til øvelse. De våpene som ble vist er ikke skarpskyttervåpen, og mye av skytingen var fra en eller flere M2 våpen som ikke ble vist.

 

Presisjonsammo er avhengig av at projektilet sitter like fast hver gang, og det kreves at hylshalsen er helt rett og konsentrisk. En vanlig krymp som vi bruker når vi lader bøyer inn hylsen i munningen, og ørsmå forskjeller i hylselengde og retthet vil påvirke graden av krymp, og om krympen er lik på alle sider. Da det ikke finnes hylsepartier som er så ensartet vil krypen bli ulik fra hylse til hylse, og det reduserer presisjon. Når messingen bøyes inn i toppen vil den bøyes ut litt lengre nede, og dermed vil ikke hylsen ha full styring i den fremste mm av hylsehalsen, når krympen så ikke er konsentrisk vil kulen sitte skjevt og ikke styres presist i munningen, og den kan ofte løsne fra hylsen, og bare henge i krympen. Da entrer kulen kammeret skjevt.

Med den krympemetoden som er på .303 har små forskjeller i hylselengde og retthet i munningen ingen betydning, krympen blir lik fra gang til gang. Hylsemunningen blir ikke påvirket, slik at kulen styres av munning og partiet nærmest halsen slik at krympen påvirker rettheten av patronen så lite som mulig.

Men presisjonsammunisjon har ikke krymp.

Link to comment
Share on other sites

En vanlig krymp som vi bruker når vi lader bøyer inn hylsen i munningen, og ørsmå forskjeller i hylselengde og retthet vil påvirke graden av krymp, og om krympen
Høres ut som om du trenger en hylsetrimmer og ei krympedie fra Lee.

 

Jeg er helt enig i at null krymp er best for presisjonen.

 

Jeg har ingen tro på at krympen på Vaquero sine patroner er med på å gjøre dem mer presise enn annen krympet ammo i cal.303 Brit. Og da er ikke det medberegnet produksjonsfeil ammo.

 

En hjemmelader vil ha mer kontroll over en krympedie, enn en eventuell klemme, som skviser hylsehalsen på denne måten.

 

Som sagt. Hadde det hatt noe for seg, så hadde det ikke vært så sjeldent at Vaquero hadde laget denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i det, selv om dien aktiveres av hylseholder og dermed er helt uavhengig av hylselengde er den laget for å krympe munningen, og da vil jo hylselengden likevel bli en faktor. Likevel vil jeg tro at denne er mindre følsom enn tradisjonelle dier. At kvaliteten ikke alltid er 100% er også sant, Lee er vel de som har tatt 80/20-prinsippet lengst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at dette ble en diskusjon om krymping av hylsemunninger generelt, hvis jeg skal slutte meg til andre på tråden her så er jeg helt enig med Per-S. Jeg har ladet mye rart og trimmet en del forskjellige hylser med Lee sin Quick-Trim og Forster, det er ofte slik at man får noen avvik i hylselengder som helt klart igjen påvirker avvik i krymp. Jeg kan sikkert se etter andre typer verktøy hvis jeg gidder. Det jeg krymper til er stort sett patroner som er tiltenkt 100 - 150 meter med rifle (ikke konkurranseskyting). Når det gjelder krympingen i dette tilfellet til .303 British sett med datidens øyne og krav til presisjon og teknologi så mener jeg den er genial. Krympingen vist her var nok påkrevet med tanke på hardhendt mating i Vickers-MG med flere andre MG`er. Funksjon med godt kulehold sto sikkert høyere på ønskelisten den gangen enn sniper-presisjon.

Link to comment
Share on other sites

normal_Cordite.JPG

Dette har ingenting med krymperille å gjøre:

Men siden vi er inne på .303 British er det litt artig å se "Cordite-krutt" (tråd-krutt) som her. Dette kruttet ble pakket sammen på høykant i hylsa med en pappskilling på toppen mellom krutt og kule. Etter det jeg har fått vite en gang var at kvinner/arbeidere på fabrikken kappet eks. ant. trådkrutt i riktig lengde og et bestemt antall tråder=rett ladning, og surret en silketråd rundt. Jeg har fra tid til annen åpnet noen patroner uten å finne silketråden, mulig at dette tidkrevende arbeidet bortfalt etter en stund? .55 Boys hadde også Cordite-krutt, men mye tykkere stenger/tråder.

 

Jeg leste et eller annet sted at denne pappskillingen kunne feste seg fast i kulens bakkant (kunne forekomme), noe som tilsier dårlig presisjon. Hvis dette inntraff kunne man høre en spesiell plystring når kulen kom susende.

 

Jeg tror neppe vi hjemmeladere får kjøpt krutt i metervis på rull :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har fått vite en gang var at kvinner/arbeidere på fabrikken kappet eks. ant. trådkrutt i riktig lengde og et bestemt antall tråder=rett ladning, og surret en silketråd rundt. Jeg har fra tid til annen åpnet noen patroner uten å finne silketråden, mulig at dette tidkrevende arbeidet bortfalt etter en stund?
Min første tanke er at dette gjaldt drivladinger til artilleri, og ikke riflepatroner?
Link to comment
Share on other sites

Patronfyll på rull som det ble skrevet i våpenjournalen.

 

På artillerladninger ble det bundet sammen rett Vekt med krutt før det ble lagt i hylsen, På toppen ble det brukt blyfolie som avkobringsmiddel og i bunnen ble det lagt en silkepose med svartkrutt som tennladning.

Krutt i stang, rør eller lange remser var dobbelbase, singelbase er for sprøtt til å kunne brukes på denne måten.

Fordelen med denne kruttformen er at hele ladningen tennes raskt fordi det er kanaler i lengderetningen som gjør at flammen fra tennsystemet når hele ladningen nesten simultant.

Sikkerhetsmessig er denne tenningen en fordel, problemene med ujevne trykkforhold i kammeret er nærmest eliminert. Dvs problem med det som mange kaller "secondary eksplosionn effect" forekommer ikke med reduserte ladninger. For en del artillerisystemer må det brukes flere trykkmålere i kammeret for å sjekke at kruttladningen tenner og brenner jevnt når det brukes korte NC kruttkorn.

Link to comment
Share on other sites

Snakk om flaks, jeg la dem i et lite plastbeger. Jeg telte nå nettopp 45 stk. tråder. Kanskje vi skulle starte en "tråd" om trådkrutt (Cordite)?

Hjemmeladninger med ulike kulevekter og bruk av antall tråder på eget ansvar? :lol::lol:

 

Det var en gang en skredder som hadde ei snelle som var lett på tråden......

Link to comment
Share on other sites

"Vi som lader med korditt-tråden"? :mrgreen:

 

Kan vel sies at det ikke var noe særlig imponerende brennhastighet på det, sammenlignet med annet som har fått fyr på seg. Hvorvidt det skyldes alderen, hvordan det er lagd, oppbevaring eller noe annet vet jeg ikke, men N-4, N-11, div. krutt fra skarpe og løse patroner er hakket mer interessant å se på når en destruerer det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...