Jump to content

Zeiss,burris, leupold etc, hjelp!


LarsLa

Recommended Posts

Hei.

 

Mulig denne skulle ligget under nybegynner eller at det finnes tilsvarende poster, men har lest mange poster om dette emne, men de er gamle, kanskje har det skjedd noe siden den gang?

 

Skal ha meg kikkert til min 308. 1-4 eller 1,5-6 e.l. MEN for en som er fersk er det en jungel av meninger og anbefalinger der ute både på nett og i butikker, angrer nesten på å ha lest så mange poster for det har bare gjort forviringen total!

 

Jakter p.t i gode lysforhold og på relativt kort avstander 10-80m. Kommer helt sikkert til å kjøpe meg et alt for dyrt kikkertsikte i fremtiden, men hva skal man velge i dag hvis man skal bruke kr 6000 +-?

 

Har lest om classicen som koster kr 6000 i 2011, men som ikke finnes lengre. Hva med burris four X 1,5-6, leupold 1-4, Zeiss conquest DL 1,2-5 eller andre gode forslag?

 

Kan noen med peiling bare ta et godt valg for meg og fortelle hvorfor?

 

Mvh Lars L

Link to comment
Share on other sites

Tja, spørs litt hva du skal jakte. I godt lys, duger det meste som er mekanisk pålitelig. 1,25-4, er en av mine favoritter på de holdene du beskriver. Godt synsfelt, og ikke trenger jeg se gåsa i øyet for å skyte den. Men folk er forskjellig. I tillegg får en lett, fin optikk som ikke ødelegger balansen i børsa.

Link to comment
Share on other sites

Ja, blir mest rådyrjakt i godt lys på relativt korte hold. Fant denne til kr 6000, Zeiss Duralyt 1,2-5x36 belyst retikkel 60.

 

Ønsker at det er så driftsikkert som mulig for denne prisen og gjerne tåler endel nedbør. Er fullstendig klar over at man som regel får kvalitet i forhold til pris. Men ønsker nå å finne en så god kikkert som mulig i denne prisklassen.

 

Mvh

 

Lars L

Link to comment
Share on other sites

Duralyt er en utgått modell som har fått litt pepper for å ikke være helt i Zeiss kvalitet.

Nye Conquest DL derimot er topp kvalitet for pengene. Selv har jeg en 2-8x42 med dagslysprikk på ei rifle og liker den godt, til dagsbruk nesten like bra som et Zeiss Victory til dobbel pris som jeg har på ei annen rifle.

Conquest DL har også LotuTec på linsene for å gjøre de vannavstøtende, klikk og 30mm rør.

 

http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsikte/c/22020404?q=%3Anewest%3AbrandName%3Azeiss&sort=price_asc

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du velger noe fornuftig 3-9x40 omtrent så er den som regel salgbar. Det kan jo tenkes at du etter en stund velger å skyte på litt lengre hold.

 

Zeiss har en grei og solid:

http://www.jaktdepotet.no/diverse-smaat ... -42-ret-20" target="_blank

Utsolgt.

http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsi ... 43_1_style" target="_blank

 

Leupold

http://www.jaktdepotet.no/diverse-smaat ... att-duplex" target="_blank

Utsolgt.

 

En alternativ strategi er å finne noe overpriset Kinesisk på XXL eller pent brukt på finn.no

Da har du mesteparten av pengene i behold til du har vunnet erfaring og finner noe som passer bedre.

Kanskje jaktkamerater har noe å selge.

Hvis du kjøper noe pent brukt så kan du ha som strategi å beholde den selv om du kjøper noe bedre senere.

Da er smukke riper kanskje en fordel som antyder kvalitet som står seg.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ja, blir mest rådyrjakt i godt lys på relativt korte hold. Fant denne til kr 6000, Zeiss Duralyt 1,2-5x36 belyst retikkel 60.

 

Ønsker at det er så driftsikkert som mulig for denne prisen og gjerne tåler endel nedbør. Er fullstendig klar over at man som regel får kvalitet i forhold til pris. Men ønsker nå å finne en så god kikkert som mulig i denne prisklassen.

 

Mvh

 

Lars L

 

Jeg har brugt min Duralyt 3-12x50 S60 i flere sæsoner under alle slags forhold uden at den har svigtet mig.

 

Sendt fra min D5803

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaller gjerne Burris Four x 1-4 modellen.Denne har ikke tubeeffekt, noe 1,5-6 og 3-12 versjonen har mye av.

Har flere lavforstørrende sikter både Leupold,vortex og Zeiss.Etter min mening gir denne Burris 1-4 modellen veldig mye for pengene.Kanskje markedets beste kjøp når du ser på forholdet pris kvalitet.Det er bare min Zeiss 1-4 Varipont som er bedre,men det er også marginalt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lurt å legge en strategi. Enten

a) kjøper du et midlertidig sikte, med en intensjon om å bytte til en kvalitetskikkert senere. I såfall kjøper du den rimeligste kikkerten som er mekanisk brukbar. Kvaliteten på billige sikter har blitt bedre med moderne produksjonsteknologi, og i dagslys kan du fint jakte med optikk til et par tusenlapper; feks redfield revolution 3-9x40. Dessuten kan du finne brukte staskikkerter med briliant optikk til god pris, hvis du kan leve med litt umoderne preg (og en krystallklar tysk 4x32 er fortsatt et godt redskap på et jaktinstrument, selv om tidens trend er stjernekikkerter med variabel til høy forstørrelse).

 

eller

b) du kan kjøpe en kikkert med en kvalitet som du er fornøyd med i det lange løp. Dette er på alle måter (også langsiktig økonomisk) den beste løsningen. Jeg har en Zeiss conquest DL 2-8x42 ret 60, som jeg er meget fornøyd med. Briliant optikk, gode motlysegenskaper, glimrende rødpunkt, gode justeringsmuligheter med nullstillbare referanseringer, godt synsfelt på lav forstørrelse og tilstrekkelig forstørrelse for de fleste jaktsituasjoner.

 

Det dummeste du gjør, er å kjøpe en kikkert som er ganske kostbar, men som du likevel vil ønske å erstatte om et par år (egen erfaring...)

 

Lykke til med valget, og senk skuldrene. Det viktigste er å trene, og gjøre seg fortrolig med det utstyret man har.

Link to comment
Share on other sites

Ser endel Meopta Meostar med lys til meget greie priser brukt. Har en sånn sjøl på ei reserve rifle og det slår meg når jeg av og til bruker rifla, kor bra og lyssterk denne kikkerten er. Med budsjett er det ikke dumt å se litt på disse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for all hjelp. Valget er tatt! Velger å spare opp litt mer peng og kjøper en Zeiss Victory HT 2.5-10x50 til neste års jakt.

 

Mvh

 

Lars L

 

Dette kommer du ikke til å angre på. :-)

 

Kommer helt sikkert til å kjøpe meg et alt for dyrt kikkertsikte i fremtiden...

 

Hehe....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...