Jump to content

Riktig magasinlengde mossberg 500


HotShot

Recommended Posts

Kjøpte i fjord en brukt 500. Den var plombert til 1+1 skudd ved å slå bulker i røret med dor, en dårlig løsning som gjør at dersom jeg dytter patronen litt for langt inn setter den seg fast. Så jeg må vel kjøpe nytt, problemet er bare å få rett lengde. Løpet er ca 51cm langt og magasinet er like langt, det blir vel 20". På brownells står 20" magasinet som 8 skudds, men 8 76mm patroner blir jo 24" på rekke?

må jo plombere til 5+1 uansett, kan en børsemaker flytte skruen på magasinet så jeg kan bruke et kort et, eller må det plomberes ned igjen? Noen som har noen smarte forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at hagla ble importert før det nye rundskriv fra forrige eier. Dermed ville den fortsatt være lov å eie så lenge den ikke blir solgt videre, så da regner jeg med vedkommende har kastrert våpenet for å få den solgt. Jeg solgte i fjor en original 6+1 pumpe der kjøper fikk dispensasjon. Men så var det jo nå i ditt tilfelle etter å ha ervervet dette våpenet å bare ha kjøpt en ny reservedel, hvor den fortsatt er original før gjeldene regler. Påstår ikke at det er lov å sette på ny full tube uten å krympe den permanent, men..men. Du kunne vel søke om å få dispen pga at det er eneste lenge på tuben som må til for å få den reparert. Alternativt kjøper du deg et nytt løp til 5+1 tuber.

Link to comment
Share on other sites

Min kjøper fikk disp bare for at han måtte ha hagla. I forveien hadde jeg snakket lenge med våpenkontoret som tok kontakt og lurte på hva som er poenget med magasinhagler når det kun er lov med 2 skudd. Jeg legitimerte et evt framtidig medlemskap i trikkskyting >5+1 tuber eller <5+1 tuber moro på banen som hun gikk med på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at hagla ble importert før det nye rundskriv fra forrige eier. Dermed ville den fortsatt være lov å eie så lenge den ikke blir solgt videre, så da regner jeg med vedkommende har kastrert våpenet for å få den solgt.

 

Nei det gjelder kun halvautomatiske. Pumper er kun 5+1 uansett når den ble kjøpt.

De som hadde pumpe hagle med kapasitet over det måtte endre den slik at den er maks 5+1 ved endringen av forskriften for å være lovlig.

Og nei, dette er ikke tilbakevirkende kraft.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke får disp.

 

I lovdata link står det forbudspunkter i paragraf 3 a til d som også omfatter pumpe, men nederst står det "Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd." som menes at du kan søke dispensasjon per dags dato.

Link to comment
Share on other sites

For det første ER det ikke totalforbud mot hagler med mer enn 5+1, se furuoglyngs referanse til våpenforskriften ovenfor; aner ikke hvor stort triksyttermiljøet med hagler er i Norge...

 

Viderer, forhandlere gjør feil, og tar inn ting de ikke burde, og (suprise, surprise) ikke alle lovbrudd oppdages av politiet...

Link to comment
Share on other sites

Og med rørmagasin kommer diskusjonen om hvor lang patronen er. Slugs og skillingbrett kan være lange i forhold til skutt lengde. Regelen er håpløs. Kapasiteten på rørmagasin begrenser seg selv. Vi kan lovlig stable inn tromler i rifler og pistoler. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...