Jump to content

Begynne å skyte igjen?


762mm

Recommended Posts

Hei.

Rundt år 2000 var jeg en passe aktiv skytter, var medlem nede hos Roger i Seilduksgata og drev med praktisk skyting i hula på St.Hans Haugen.

Jeg hadde lisens på 2 våpen, en 9mm og en 40s&w, mistet litt interessen etterhvert og solgte begge pistolene tilbake til klubben.

Det jeg lurer på er hva må jeg gjøre hvis jeg ønsker begynne skyte igjen, trenger jeg nye kurs? søknader til nye våpen hvordan blir det?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet så skal du slippe 6mnd og eventuelle kurs (selv om et nybegynnerkurs eller noe er sikkert ikke dumt å få med seg) og det skal være nok med "nylig aktivitet". Litt enklere hadde det vært om du hadde eid et våpen de årene du var inaktiv, men som sagt, nylig aktivitet bør være nok.

 

Vi har hatt noen tilfeller som trådstarter hvor det var nok med noen uker med skyting før våpenkontoret innvilget søknaden, da de hadde i sine registre at de hadde eid håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg var i samme situasjon som trådstarter i fjor sommer. Jeg hadde vært uten håndvåpen i fire-fem år, men aktiv før det. Jeg googlet meg frem til stevnelister og annen dokumentasjon på tidligere aktivitet og fikk beskjed om at jeg kunne søke omgående.

 

Når det er sagt, så vil jeg nevne at jeg setter mer pris på skytingen nå, og etter langt fravær, enn jeg gjorde før. Jeg har også satt ny "pers" i antall starter på stevner og nedlagt trening (selv om jeg fortsatt klarer meg fint uten pokalhylle ;-)).

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger.

Ny problemstilling, jeg snakket med våpenkontoret i dag og jeg står fortsatt oppført som eier av de 2 ovenevnte våpen.

Hva faen, jeg har null dokumentasjon på salgene da dette er lenge siden og hadde aldri trodd at det skulle være noe kluss da det var klubb som kjøpte/overtok våpen.

Sitter jeg skikkelig i saksa nå eller?

Link to comment
Share on other sites

Om klubben du solgte til har dem ennå burde det jo være en smal sak å dokumentere at de har dem.

Har aldri overlatt/solgt våpen til klubb, bare privatperson, men det virker jo litt på lykke og fromme. Man slipper politiets eksemplarer av papirer i en konvolutt sammen med våpenkortet, poster det av gårde og håper på det beste...

 

Sent fra min Nexus 6 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du må ALDRI, når du kjøper eller selger våpen, kvitte deg med den blå eller gule kopien. Disse må du arkivere til evig tid, politiets våpenregister holder rett og slett ikke mål...

 

Er du og klubben du solgte til tilhørende samme politidistrikt? Hvis ikke, sjekk med distriktet klubben tilhører om de har registrert overføringen. (Og eventuelt med det du bodde i da du solgte, hvis du har flyttet til nytt distrikt siden da).

Link to comment
Share on other sites

9mm solgte jeg med Roger som en slags mellommann i klubblokalene, han tok seg av papirene vi skrev.

BulM5en solgte jeg direkte til Roger.

 

Hmm har aldri tenkt på at papirene ikke er levert riktig og dette er ca 15 år siden så har null papirer etter salgene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...