Jump to content

kombi og elgjakt?


torese

Recommended Posts

Hei dere,

 

Nå har jeg jaktet elg i først en uke uten at jeg eller andre på laget har kommet på skuddhold senere to helger med samme resultat. Har gått mange og lange drev..... I løpet av disse ukene har jeg gått på flere harer, endel orrfugl og noen få ryper. Tenkte for meg selv at med et kombivåpen kunne jeg kanskje fått noe i sekken.

 

Har noen av dere erfaring med kombier på elgjakt. Tenkte da særlig på erfaringer med "smell"/ekstra jakt under drev. I teorien skulle ikke et og annet smell ha noe å si i og med at vi jager elgen. Men man vet jo aldri hvordan de andre på jaktlaget reagerer når det først smeller. På posten ville jeg nok ikke ha skutt uansett hvor nært fugl eller haren sitter.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare kombi på elgjakt. Jeg sitter for det meste på post. Vi skyter rev uansett om det er i drev eller på post. Kan ikke si om det skremmer elgen, men har ikke vært borti at driverne har fått dyr mot seg etter skudd på rev fra post. Skal sies at jeg bare har skutt rev to ganger på post under elgjakta. Skyter også konsekvent rev under rådyrjakta.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Synes du ikke det er litt kjelkete med en ettskuddsbørse på post? Eller bruker du slugs i hagleløpet?

Jeg setter et dobbelt rifleløp på kombien min, så har jeg iallfall to skudd før jeg må begynne å lade.

 

gg

 

 

Nå er det vel ikke lov og skyte elg med slugs så jeg håper ingen gjør dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei dere,

 

Nå har jeg jaktet elg i først en uke uten at jeg eller andre på laget har kommet på skuddhold senere to helger med samme resultat. Har gått mange og lange drev..... I løpet av disse ukene har jeg gått på flere harer, endel orrfugl og noen få ryper. Tenkte for meg selv at med et kombivåpen kunne jeg kanskje fått noe i sekken.

 

Har noen av dere erfaring med kombier på elgjakt. Tenkte da særlig på erfaringer med "smell"/ekstra jakt under drev. I teorien skulle ikke et og annet smell ha noe å si i og med at vi jager elgen. Men man vet jo aldri hvordan de andre på jaktlaget reagerer når det først smeller. På posten ville jeg nok ikke ha skutt uansett hvor nært fugl eller haren sitter.

 

mvh

tore

 

 

 

 

Vil på det sterkeste anbefale deg å få kjøpt deg en rifle til elgjakt,å sitte på elgpost med kun ett skudd er ikke forsvarlig !

Vær du sikker,du vil få bruk for to raske skudd før eller siden.

Dagen du brenner av haglløpet mot elg vil du aldri glemme !

Vil du ha noe i sekken,og ikke er heldig å få en elg på posten,så ta heller hagla en tur senere etter småvilt !

SKITT JAKT

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det å sitte på elgpost med kun ett skud i rifla forsvarlig? Nå har jeg hørt det også! :lol: Trur ikke det er så mye mindre forsvarlig enn å ha 6 skudd tilgjengelig. Det er 1. skuddet som gjelder. De fleste vil være ekstra nøye med dette ene skuddet, siden de veit at de ikke vil rekke å skyte igjen like raskt som med ei boltrifle. Ikke alltid man rekker å skyte mer enn ett skudd uansett rifletype.

 

At det selvfølgelig er en fare for å dra av et hagleskudd mot æljen, er jeg enig i. Men er man vant til våpenet og bruker det mye, skal slikt sitte i fingra...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å kritisere noen med kombi på elgjakt eller rådyrjakt. Men personlig, så vil jeg ha litt mer skudd å gå på. Ja, man streber etter at 1. skuddet er nok, men den dagen ikke alt klaffer, vil komme. Tro meg, og da vil du angre. Det være seg et dårlig avtrekk, vindkast, dyret flytter seg, kikkerten har ujustrert seg osv. Men dere er voksne mennesker, så jeg skal ikke moralisere. Dette var bare my 2 cent's.

 

Etter mange år i skauen, og mange merkelige situasjoner så har mitt motto blitt....better safe, than sorry :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det å sitte på elgpost med kun ett skud i rifla forsvarlig? Nå har jeg hørt det også! :lol: Trur ikke det er så mye mindre forsvarlig enn å ha 6 skudd tilgjengelig. Det er 1. skuddet som gjelder. De fleste vil være ekstra nøye med dette ene skuddet, siden de veit at de ikke vil rekke å skyte igjen like raskt som med ei boltrifle. Ikke alltid man rekker å skyte mer enn ett skudd uansett rifletype.

 

At det selvfølgelig er en fare for å dra av et hagleskudd mot æljen, er jeg enig i. Men er man vant til våpenet og bruker det mye, skal slikt sitte i fingra...

 

 

Le gjerne du,men sitt hvor mye du vil for meg med kun et skudd i våpen ditt og jakt elg !

 

De fleste er nøye med sitt første skudd uansett hvilket våpen de skyter med,men noen ganger blir ikke det godt nok,og en trenger skudd nr to kjapt !

 

Siden du er så sikker på dine ferdigheter,så bruker du da kun et skudd i hagla også på småvilt for du skyter bedre med ett skudd i børsa :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at det er mindre forsvarlig å sitte på elgpost med kombi enn det er å sitte med den på rådyrjakta og skyte på rådyr utenfor haglehold. Elgen er tross alt en større blink. Som Mikkel sier gjør det også at man tenker seg bedre om når man skyter. Jeg bruker kombien stort sett til alt (har en .223 jeg bruker litt i tillegg), så jeg er godt kjent med våpenet. Jeg bruker dobbelt hagleløp på kombien på jakt etter fugl, men det er for å ha mulighet til å skyte på flere fugler, ikke for å skyte på samme fuglen to ganger. Det kan man ikke gjøre på elg/rådyr uansett siden man må gå til dyret og forsikre seg om at det er dødt før man skyter på et nytt dyr.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje dette skal vere noko problem, berre ein tar dei rette vurderingane.

Kanskje vere ekstra nøyen med kva skotsjensar ein skyte på. Det tar uansett ikkje so mange sekundane å lade om med eit brekkvåpen, i alle fall med litt trening.

 

Sjølv har eg tenkt meg på kombinert fugle- og hjortejakt med kombi'en når eg skal heim i månadsskiftet. Gleda meg stort.

 

Kva kaliber har du i rifleløpet? Det betyr jo litt for anvendeligheten på elgjakt...

Link to comment
Share on other sites

Le gjerne du,men sitt hvor mye du vil for meg med kun et skudd i våpen ditt og jakt elg !

 

De fleste er nøye med sitt første skudd uansett hvilket våpen de skyter med,men noen ganger blir ikke det godt nok,og en trenger skudd nr to kjapt !

 

Siden du er så sikker på dine ferdigheter,så bruker du da kun et skudd i hagla også på småvilt for du skyter bedre med ett skudd i børsa :lol:

 

 

 

Er enig i at et enkeltskuddsvåpen ikke er den ideelle æljbørsa. Selv bruker jeg bolt eller lever action når jeg er på æljjakt. Men jeg er bare ikke helt enig i at det er uforsvarlig å kun ha ett rifleskudd tilgjengelig. :D

Link to comment
Share on other sites

Le gjerne du,men sitt hvor mye du vil for meg med kun et skudd i våpen ditt og jakt elg !

 

De fleste er nøye med sitt første skudd uansett hvilket våpen de skyter med,men noen ganger blir ikke det godt nok,og en trenger skudd nr to kjapt !

 

Siden du er så sikker på dine ferdigheter,så bruker du da kun et skudd i hagla også på småvilt for du skyter bedre med ett skudd i børsa :lol:

 

 

 

Er enig i at et enkeltskuddsvåpen ikke er den ideelle æljbørsa. Selv bruker jeg bolt eller lever action når jeg er på æljjakt. Men jeg er bare ikke helt enig i at det er uforsvarlig å kun ha ett rifleskudd tilgjengelig. :D

 

Ikke uforsvarlig, men en smule hovmodig.

 

Men hovmod står for fall en eller annen gang, det lover jeg :roll::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare kombi på all jakt untatt ren fuglejakt i september. Nå skal det sies at jeg har to rifleløp og et hagleløp tilgjenglig men de elgene jeg har skutt har bare fått et skudd. Jaktet et par sesonger med Ruger nr.1 og skjøt en håndfull elg med denne også. Men jeg sender aldri en kule mindre enn 9,3 mm etter en elg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Personlig så ville jeg uansett ikke jaktet elg med bare en kule tilgjengelig. Man hevde at man ikke skyter hvis man er usikker, og bla, bla bla... Men hva skjer ved ettersøk og du får en skadet adrenalin-elg på post? Da er det greit å kunne skyte til det detter!

Link to comment
Share on other sites

Sålenge det finnes bedre alternativer enn kombi til elgjakt,så hvorfor ikke bruke det ?

Normalt så holder det med ett skudd på elg,så jeg skal ta tilbake det med uforsvarlig,men et meget dårlig valg av våpen er det !

Ta dere en test på en løpende elg bane,skyt første skudd stillestående,med det samme det smeller,så kjører kameraten elgen iveien !

Gjør dette med kombi eller de våpen dere har,og se hvor bra det blir !

 

Den situasjonen vil dere komme til å oppleve at alt ikke er som det skal på første skuddet.

Første skuddet er like bra uansett hvilket våpen det smeller fra,men hvor fort kan nr 2 komme ?

Link to comment
Share on other sites

Personlig så ville jeg uansett ikke jaktet elg med bare en kule tilgjengelig
, Hvor har du det at en kun har 1 kule tilgjenlig med kombi?

 

 

Såfremt du har kombi som trådstarter begynner med,hagle og rifle så er det bare et rifleskudd tilgjengelig.

 

Det har du jo og med ei boltrifle. Kun eit skot i kammeret i slengen. Forskjellen er at det er kortare tid å lade om med ei magasinrifle enn ei enkeltskuddrifle. So får det vere opp til kvar enkelt å vurdere om den omladningstida er kort nok eller ikkje.

 

Einig med deg i at ein kombi ikkje er det ideelle våpen på elgjakt. Og skal ein drive rein elgjakt velger ein noko anna. Men her er det snakk om kombi-jakt, og kunne jakte meir fleksibelt. Då vil ein kombi vere eit godt valg, etter mi meining.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="VestlandsJeger"

 

Det har du jo og med ei boltrifle. Kun eit skot i kammeret i slengen. Forskjellen er at det er kortare tid å lade om med ei magasinrifle enn ei enkeltskuddrifle. So får det vere opp til kvar enkelt å vurdere om den omladningstida er kort nok eller ikkje.

 

Einig med deg i at ein kombi ikkje er det ideelle våpen på elgjakt. Og skal ein drive rein elgjakt velger ein noko anna. Men her er det snakk om kombi-jakt' date=' og kunne jakte meir fleksibelt. Då vil ein kombi vere eit godt valg, etter mi meining.[/quote]

 

 

 

 

 

 

Selvsagt er det bare et skudd i kammeret,men bare mm unna på en bolt,auto eller leveraction rifle i motsetning en kombi der en må grave fram neste skudd i snørrfilla i lomma !

 

Hver enkelt må avgjøre om den omladningstiden er lang nok ?

Den tiden det vil ta å lade om en kombi kontra en boltrifle kan resultere i et timeslangt ettersøk som kunne vært unngått ved et kjapt andreskudd !

Fullstendig klar over fleksibiliteten med en kombi og dens fordeler,har selv hatt en !

Personlig så mener jeg elg er et så stort vilt og ansvarsfullt å skyte på,at en ikke kombinerer det annenhvert skudd hare,elg rype !

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg snu det helt på hodet for dere som mener det tar alt for lang tid å lade en enkelskuddbørse. En halvauto burde være det eneste rette på elgjakt . Mye raskere enn en boltrifle. Skyter mye på rullende bildekk om dagen da jeg skal på drivjakt i Polen om en måneds tid, og skyter da på dekket i det det spretter over en skogsbilveg. Her rekker vi tre treffere med halvautoen men man har mere enn nok med å rekket et med boltrifle. Så konklusjonen må da være , jo raskere man kan få flere hull i elgen jo bedre er det , ikke la den få tid til å kante :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det bare et skudd i kammeret,men bare mm unna på en bolt,auto eller leveraction rifle i motsetning en kombi der en må grave fram neste skudd i snørrfilla i lomma !

 

På kombien min har eg patronholder på kolben. Ein er ikkje nødt til å legge ammoen på minst mogeleg tilgjengeleg plass.

 

Hver enkelt må avgjøre om den omladningstiden er lang nok ?

Den tiden det vil ta å lade om en kombi kontra en boltrifle kan resultere i et timeslangt ettersøk som kunne vært unngått ved et kjapt andreskudd !

 

Kan snu det på hovudet. Vissheten om at ein har meir skot på lager, kan få ein til å skyte på meir marginale sjansar. Resultatet kan vere eit timelangt ettersøk fordi ein ikkje klarte å få til oppfølgingsskot.

 

Personlig så mener jeg elg er et så stort vilt og ansvarsfullt å skyte på,at en ikke kombinerer det annenhvert skudd hare,elg rype !

 

Denne diskusjonen har vore oppe før, men har elgen større "moralsk verdi" enn mindre vilt?

 

Får verkeleg beklage at eg kverulera litt her.

Men alle skotsituasjonar er ulike, og i alle må ein ta ei skjønsmessig vurdering basert på mange element som verkar inn. Og summa sumarum so trur eg ikkje på ein eventuell påstand om at bruk av brekkvåpen/enkeltskotsvåpen på elgjakt vil føre til fleire ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Snodig at Ruger no1 i annnen tråd her inne lovprises som et skikkelig jaktvåpen??? Jaja, en burde kanskje innføre påbud om 1/2auto til den digre og ekstremt hardskutte elgen? Kanskje et krav om minst 5skudds kapasitet også?

 

Eller bry seg mindre om hva naboposten driver med (forutsatt at han/hun er noenlunde innen regelverket)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...