Jump to content

6,5 og kapping av løp


Hanekammen

Recommended Posts

Noen som har oversikt over hvor mye du kan kappe løp på 6,5-55 før det går på bekostning av anslagsenergi-kravet på 100 metern?. f,eks med 140 gr kule? Muligens et tåpelig spørsmål men er i det tåpelige hjørnet i kveld.

 

Vet aldri nok om jeg skyter så kruttet drysser ut av ørene.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har oversikt over hvor mye du kan kappe løp på 6,5-55 før det går på bekostning av anslagsenergi-kravet på 100 metern?. f,eks med 140 gr kule? Muligens et tåpelig spørsmål men er i det tåpelige hjørnet i kveld.

Om ei bestemt kule har en bestemt hastighet ved munningen, så har den en bestemt anslagsenergi på 100m. Blir hastigheten mindre ved munningen, så blir den mindre på 100m.

Ikke en jævel her vet hvilken hastighet din kule har ved munningen - og siden vi heller ikke vet hvilken kule du bruker, så må vi gjette...

 

9g kule, krav 2700J => må ha 775m/s på 100m

10g kule, krav 2200J => må ha 665m/s på 100m

 

for hver cm du kutter løpet, får du 3-5m/s mindre utgangshastighet, og omtrent (litt mindre) samme reduksjon på 100m. Hvor mye over den nevnte hastigheten du må ha ved munningen kommer an på kula.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noen som har oversikt over hvor mye du kan kappe løp på 6,5-55 før det går på bekostning av anslagsenergi-kravet på 100 metern?. f,eks med 140 gr kule? Muligens et tåpelig spørsmål men er i det tåpelige hjørnet i kveld.

 

Vet aldri nok om jeg skyter så kruttet drysser ut av ørene.

 

Mitt Blaserløp er 50cm og med Lapua Mega fabrikk har jeg målt hastigheter fra 746 til 760m/s over to kvelder. Har ca 2300J på 100m og holder greit (tulle)kravet. Med Accubond har jeg heller ingen problem og lade meg til lovlig anslag, men har lagt meg rett under 800m/s

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg et eksempel på en typisk 140 grains jaktkule som brukes på elgjakt. f.eks Oryx. Utgangspuntet for grubleriet var nettopp hastighetstap ved kapping og hva det tåles av kapping for og opprettholde kravet til anslagsenergi i dette kaliberet. Som eks 60 cm pipe kontra 55 cm kanskje ned mot 50.

Link to comment
Share on other sites

Mitt Blaserløp er 50cm og med Lapua Mega fabrikk har jeg målt hastigheter fra 746 til 760m/s over to kvelder. Har ca 2300J på 100m og holder greit (tulle)kravet. Med Accubond har jeg heller ingen problem og lade meg til lovlig anslag, men har lagt meg rett under 800m/s

 

Flott.

Svaret jeg var ute etter-)

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor skal man ikke kappe under 55cm? :roll: Er forskjellen på 15m/s avgjørende?

Når man skal ha demper så er de 5cm ganske avgjørende for balanse og hendighet på jakt, og langt viktigere enn hastighetstapet på 15m/s. Ofte er argumentet for ikke å kappe at det blir mye smell uten demper, men hvor mange skyter uten demper når de først har montert den? Jeg har ikke skutt uten demper en eneste gang etter at jeg fikk for 5-6 år siden.

Link to comment
Share on other sites

I hht loven er det vel det som står på pakken med ammo som gjeld, uavhengig av lengde på løpet og faktisk annslagsenergi? Ein annan ting er kva ein sjølv har samvittigheit til.

 

Jepp, dvs at juridisk sett kan løpet kappes til 40 cm.

 

Elgen dør faktisk likevel...

Link to comment
Share on other sites

Det var en anbefaling, ikke fasit. spør du meg som Børsemaker, eller en annen børsemsker, så anbefaler vi sikkert litt forskjellig. Hendighet, vekt, balanse osv, kan vi diskutere i en annen post :winke1:

 

Hva bygger du anbefalingen på? Ei 308 har du antakelig ingen problem med å kappe på 50cm, kanskje til og med 45cm? Forskjell i hastighetstap på 6,5 og 308 er i beste fall 10-15m/s fordel 308 om man kapper fra 55cm til 45cm. Er klar over at 308 har mer marginer i forhold til at den kan ha mer kulevekt, men ei 45cm 308 med 150grs fabrikk holder ikke alltid "kravet" på 100m den heller uten at det ser ut til å bekymre 308-eiere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...