Jump to content

Sig Sauer SSG 3000 versus Sako TRG


BlackHole

Recommended Posts

TRG håndterer ikke 6.5x55. Det gjør SSG3000. SSG 3000 har easy-peasy løpsbytte, det har ikke TRG. Og løpene koster halvparten ca.

Antakelig kan en gå lenger i å skitne til, slå med, kjøre over, og generelt drite på en TRG og fremdeles regne med at den virker, enn en SSG3000. Dette er antakelig (igjen) nokså akademisk, men er en faktor for noen.

4 magasiner til en SSG koster det samme som et til TRGen.

Du får 22LR byttesett til SSGen.

 

Riflene er litt forskjellige, og en bør kanskje holde og sikte, eller skyte helst, med begge før en bestemmer seg eller har sterke meninger. Stokkene, vekta, og balansen er litt forskjellige, og vi liker forskjellige ting.

Begge riflene er ca på samme sted i kvalitet og presisjon, avtrekk og boltgang er ikke veldig forskjellig. Begge holder seg godt i pris.

 

Om jeg var låst til kaliber og det var 308, så ville nok jeg valgt TRG om jeg skulle "i krigen". Kunne jeg velge kaliber ble det 6.5x55 og SSG.

Siden jeg ikke skal i krigen, så har jeg en liten dunge SSG/STR-"kit", deler til å lage SSG3000 og 200STR i både 308 og 6.5x55 og med korte og lange løp, slik stokk eller slik stokk, og kikkert eller diopter, og 22LR. Jeg kan lage 3 komplette rifler av delene jeg har, men fryktelig mange forskjellige rifler, etter behov, smak og ide (tenk kombinasjoner her..). Der mange begynner å få lyst på ei ny rifle, tar jeg og bygger om ei :wink: Uten børsemaker, men med to umbrakonøkler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så må du også tenke på regn som kommer inn mellom løp og låskassa som du ikke skal smøre inn med noe. Da blir det å skru av løp, tørke og innskyting etter hver nedbør, hvis du ikke liker rust. TRG påskrudde løp derimot kan du dusje med olje. Bare til en sånn liten perfeksjon.

Link to comment
Share on other sites

Beste rådet er å skyte begge side ved side med samme kikkert og velge den man skyter best med hvis det er mulig å få til logistikkmessig.

 

Ellers er jeg enig med M67; en stk STR i 6,5/308 og en stk i 22lr til samme pris som en stk TRG i 308 er egentlig en nobrainer hvis ikke man skyter vesentlig bedre med TRG.

 

Hvis jeg skulle slepe rundt på ei boltrifle i krig ville jeg hatt en KV M67 avstivet med ei picrailskinne. Den er mye mer praktisk og behageligere å dra på enn noen av de overnevnte. Men så er jo jeg fra steinalderen..

Link to comment
Share on other sites

Det der er etter mitt syn, med 3 Sauere jeg skyter 5000 skudd i året med, også ute i regnet. Og med olje på. Og hatt ansvaret for en dunge skytterlagssauere

- nokså akademisk. Både på stevner og på jakt i skotsk regnskog..

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den skal skytes rimelig varm før man merker at det er olje mellom løp og kasse, men snør litt vaselin i overgang pipe løp hvis du er redd for regn

da vell, funker som smør det.

Dette du trekker frem her er et uvesentlig problem når vi sammenlikner kjøp av to rifler i kaliber valg så langt ned på skalaen som 308 og 6,5

med tanke på pris på en TRG og mulighetene man har med 200STR/SSG 3000 og hva riflene klarer og prestere av presisjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

@BlackHole: Du sier ingen ting om hva du har tenkt å bruke rifla til. Hvis målet er hardcore bruk ville jeg ikke kjøpt noen av de. Ville heller gått for en AI. Skal du ligge på en "skytebane" med og uten tak spiller det jo egentlig ingen rolle hva du velger.

 

Angående TRG så synes jeg de har en svak innfesting av bakre kolbe. 2 små tette skruer, det er litt lite.

 

Skal du drukne en SSG i vann finnes det ceracoat. Da trenger du ikke tenke på rust andre plasser enn inni løpet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal du drukne en SSG i vann finnes det ceracoat. Da trenger du ikke tenke på rust andre plasser enn inni løpet :wink:

...og avtrekkermek, fjærer og utløserknapp magasin og inni sluttstykke. Det gjelder (nesten) uansett hva man velger.

 

Eneste fordelen en TRG har fra starten av er alu blokk og plaststokk. Bortsett fra det er STR igrunn like greit.

Link to comment
Share on other sites

På Sauer kan du beskytte alt unntatt avtrekker med lakk og smurning. TRG sin avtrekker tåler nok mere dritt og er sikkert også bedre korrosjonsbeskyttet uten at jeg vet dette med sikkerhet. Saueravtrekket er et rent matchavtrekk på godt og vondt. Det tåler nok helt fint litt ferskvann i ny og ne, men druknes det i saltvann ville jeg plukket det ut og rensett det grundig.

Link to comment
Share on other sites

TRG'n er ikke mer motstandsdyktig enn mye annet mot rust innvendig. Lar man vannet ligge inni lenge nok, mindre enn 5dager, ruster både avtrekk og innvendig i sluttstykke. Både svart og grønn TRG. Saltvann er værre..

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg holdt på mye i saltvann så hadde jeg ikke valgt noen av de; da hadde det blitt noe mye, mye billigere. :winke1:

 

Til det aller meste av vanlig sivil bruk så duger nok Saueren helt fortreffelig. Men TRGen er jævlig tøff da, ingen diskusjon der.

Link to comment
Share on other sites

 

Skal du drukne en SSG i vann finnes det ceracoat

Går det med maling mellom løp og låskassa, og hva med løpsbytte hvis det sprayes over? Jeg ville kjøpt TRG, hvis den kun skal brukes til 1 kaliber. 6.5 og 7.62 er vel ganske like til jakt/gonger, og var det ikke eksportforbud på ssg og delene? Litt ekstra forbrukslån koster vel ikke mye per dag på årene man har utstyret. Blir jo ellers som å spare noen tusenlapper på en mindre dyr sofa, enn en bedre som en kan ha i 20 år. Hva spares da i kroner per måned for mindre komfort alle år?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde begge deler før jeg kjøpte. Jeg endte på TRG først da det kom en brukt forbi til en god pris. Fordelen er stort sett som nevnt. Du slipper å tenke noe på stokk, bedding og alt det der. Ellers er det få reelle fordeler. Om en vil ha litt bedre marginer ut av den lille TRG'n kan en tilpasse et løp i feks. .260 Rem. Det gir nesten samme som 6,5x55, men ikke helt. TRG'n er en del lenger i kasse/magasin enn feks en Rem 700 og en får således utnyttet en .260 bedre i forhold til i en kort 700. Bytte løp tar da kortere tid enn i Saueren. Pipa koster da ca det dobbelte av ei Sauer pipe, men vil man så vil man. Sauerens største fordel er tilgjengelighet, pris og know how. Ulemper kan være stokken, bedding og overtro... Jeg har to TRG'er og en STR, liker den store TRG'n best, men usikker på hvem jeg liker best av de to andre. Kjøp den du liker.

Link to comment
Share on other sites

 

Skal du drukne en SSG i vann finnes det ceracoat

Går det med maling mellom løp og låskassa, og hva med løpsbytte hvis det sprayes over? Jeg ville kjøpt TRG, hvis den kun skal brukes til 1 kaliber. 6.5 og 7.62 er vel ganske like til jakt/gonger, og var det ikke eksportforbud på ssg og delene? Litt ekstra forbrukslån koster vel ikke mye per dag på årene man har utstyret. Blir jo ellers som å spare noen tusenlapper på en mindre dyr sofa, enn en bedre som en kan ha i 20 år. Hva spares da i kroner per måned for mindre komfort alle år?

 

Enig med alt du skrev. Mtp eksportforbud er jeg ikke helt sikkert om det også gjelder vesteuropeiske land eller ikke!? Det hadde helt klart vært et viktig poeng hvis en ikke får lenger tak i deler. Mtp resten ser det for meg ut som om begge rifler er omtrentlig i samme kategori hva som angår det meste utenom pris. TRGen er nok alt i alt rundt 15 000.- dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke linken din til og virke. hverken direkte eller ved og klippe og lime den.

Prøver og søke på eksportforbud ssg 3000 og der kommer linken andre treff bortsett fra denne tråden.

Jeg kan ikke forstå at det skal være noe eksportforbud på dette våpenet fra tyskland, men om det gjelder eksport fra usa da forstår jeg hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke linken din til og virke. hverken direkte eller ved og klippe og lime den.

Prøver og søke på eksportforbud ssg 3000 og der kommer linken andre treff bortsett fra denne tråden.

Jeg kan ikke forstå at det skal være noe eksportforbud på dette våpenet fra tyskland, men om det gjelder eksport fra usa da forstår jeg hvorfor.

 

viewtopic.php?f=14&t=114381&p=1153479&hilit=deep+shit#p1153479

 

Beklager men må ha rotet litt ved copy and paste. Håper lenken ovenfor fungerer. Det kan godt være at det er slik du sier at eksportforbudet ikke gjelder Europa.

Link to comment
Share on other sites

STR_TRG%20kasse_zpsjfah7ymh.jpg

Mer solid avtrekkerhus og kasse på STR/SSG. Stål og alu. TRG hadde plasthus og plast avtrekker. Det er muligens endret nå. Plast avtrekker er ikke så kaldt på vinteren...

TRG%20avtrekk%20og%20bolt_zpsys9ugb1l.jpg

Avtrekk og bolt TRG. Enkelt og greit.

IMG_5263_zps8pyoyp71.jpg

Innfesting av kolbe. Kolben klemmes mellom den plata en ser i bunn og aluprofilen som kassa ligger i.

STR%20bolt_zpshg5cnau6.jpg

STR bolt. Solid og enkel. Låser i pipa. TRG låser i kasse.

TRG%20loslashpsbytte_zpscoyjke2t.jpg

Løpsbytte på TRG med ferdig tilpassede piper. Oljefiltertang er god stemning. Når den glipper er det passe hardt skrudd til. Veldig vitenskapelig:)

STR-TRG%20magasin_zpszzb1jfee.jpg

Lengdeforskjell magasin. TRG er dobbeltrad, sentermatet, 10 skudd. STR enkeltrad, 5 skudd.

 

Sett opp i mot prisen på en feridg SSG 3000 tror jeg det er hipp som happ hva en velger. Sakoen klarer ikke lange patroner og originalt utstyr til den er svinedyrt, om ikke en har flaks..

Link to comment
Share on other sites

Nye TRG har avtrekkerhus i aluminium, dobbel utkaster (TRG42) for sikker utkast og mer robust hevarm som skal tåle mye trøkk. Jeg valgte selv en Sako TRG, fordi det ville være for dumt å spare noen tusen til noe billigere når jeg allerede gikk opp til dette prisnivået, selv om en mindre dyr skulle levere det samme. Ville bare forsikre meg på å unngå å angre i ettertid for ikke å ha skaffet meg selve topp rifla, mens jeg hadde pengene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...