Jump to content

Kulevekt sporlys?


Hans Kristian

Recommended Posts

Fikk et par spørsmål på telefon fra en venn!

Måtte ta betenkningstid på denne, og håper på innspill!

 

1)

Han vil ha hjelp til å trekke kuler fra noe som anngivelig er Nato sporlysammo, og sette match kuler i stede!

Vet lite om disse patronene, og vil ikke gå på en "smell".

Han sier det står NM62 på pakkene!

Noen som vet hvor mye prosjektilene på disse patronene veier?

Hvordan er trykk og utgangshastighet på disse?

Er NM62 faktisk sporlys, eller er det noe annet?

Hva inneholder prosjektilene?

Har noen gjort dette, og hvordan funker det eventuelt i praksis?

 

2)

Vedkommende har tilbud om å overta en del kostholds ammo, blåplast, og lurer på om dette eventuelt vil skade pipa i Sako 308'en hans?

Link to comment
Share on other sites

Veide for noen år siden en sporlyskule fra NM60 og den var 130 grain,altså lettere kule enn orginal NM60 som er 146 grain.Ikke sett i tyngre kule enn den kula du tar ut.

Sporlyset heter NM62, og har 138-139 grains kule. (NM60 er skarp patron, ikke sporlys)

Link to comment
Share on other sites

Nato patroner er vel i utgangspunktet hardt ladet, så vær forsiktig. Men med samme kulevekt (som andre har nevnt før meg) burde det gå bra. En her hjemme har drevet med dette i årevis. Byttet ut helmantel med blyspiss i nato ammunisjonen sin. Kan hende det er lurt å necksize hylsene, du får eksprimentere litt

Link to comment
Share on other sites

Sporlys ammo har en ganske lang og rett kule. Det betyr maksimal anleggsflate mot pipa og derpå følgende høyt trykk. Hvilket igjen betyr at om man benytter en "normal" kule på ca 140 grain vil nok trykket bli noe lavere enn med sporlyset. Faktisk er det mulig at selv en 150 grainer kanskje og under all mulig tvil, vil kunne gå helt greit. Dog er ikke dette noe jeg vil anbefale. Men en erfaren hjemmelader som vet hva han skal se etter når det kommer til trykktegn kan muligens "komme unna med det"! Dette er IKKE et felt der "glade amatører" bør rote for mye. :!:

 

Men hvorfor han ikke bare tar med seg disse skuddene på skytebanen en sen høstkveld når skumringen kommer og har det gøy mens han trener går faktisk over min forstand. :overrasket:

 

Jeg "sliter" for øvrig med det motsatte problemet. Har "noen" sporlys kuler og mangler ladedata som kan benyttes. På grunn av den lange anlegsflaten på disse kulene er det ikke bare å gå inn i en ladetabell på tilsvarende kulevekt. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...