Jump to content

300 win mag eller 300 wby mag?


ulvasjakt

300 win mag eller 300 wby mag?  

40 members have voted

  1. 1. 300 win mag eller 300 wby mag?

    • 300 win mag
      22
    • 300 wby mag
      22


Recommended Posts

Wby sin er virkelig magnum og har lang fin hals å sette kulene i. Du bør nok lade selv for å få ut mest mulig og bruke solide kuler. Prisen pr skudd er vel nesten lik ved bruk av samme kule, går jo litt mere krutt i Wby da.

 

Enig. Av disse to mener jeg Wby er beste valg, nettopp pga halsen. Det gjelder selvsagt mtp hjemmelading, som bør være 100% aktuelt for den som gir seg inn på disse marker. Begge blir parkert av 300RUM da, uten at man egentlig har noen jaktmessig fordel av det her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Praktisk talt spiller det ingen rolle om du velger wby eller win. Wby har jo lengre hals og skulderen noe lengre opp slik at en får mere krutt i hylsa. i tillegg kan man jo sette kulene noe lengre ut på wby pga hylsehalsen og friflukten som ofte er i wby sine rifler.

 

Men til vanlig jakt spiller det absolutt ingen rolle.

 

Topp patroner begge to!

Link to comment
Share on other sites

min erfaring med winmag'en begrenser til at jeg har holdt i en Sako i kaliberet en gang.

 

fordelen med magnum er den ikke har kulebane på normale hold.

hvis du lader Weatherby'en med en 180gr kule, skyter den inn med 5cm overslag på 100m så er du cirka 5-6cm under på 250m.

 

jeg stemte på Weatherby patronen, bare fordi at den er mer magnum(skal det være, så skal det være).

og fordi at jeg har en selv.

 

når det gjelder kostnader:

.300win(remingtonhylser) 6.58kr

.300wby(remington) 8.00kr

.300wby(norma) 13.50kr

 

remingtonhylser skal visstnok være litt tykkere i godset slik at man må redusere maxladningene litt.

 

 

 

hvilke rifler er det du vurderer?

hvis du tenker på en Weatherby så kan du ikke kjøpe en winmag, det ville blitt helt feil.

ellers så virker jo .300 RUM interessant...

Link to comment
Share on other sites

hvilke rifler er det du vurderer?

quote]

 

Jeg har vurdert halvauto, pga av lavere rekyl. Men er skeptisk til havlauto pga av dårlig presisjon, og når en kompis av meg ikke får sin nye halvauto(dyr rifle, husker ikke merke) til å samle, er det utelukket.

Jeg prøvde en 300 win mag i tikka(vekt=3,6-3,8 kg+ kikkert) PBP kule tror det var rundt 12 gr i 950 utgang og ble positivt overrasket over at rekylen ikke var værre en den var. Jeg tror nok det blir ei boltrifle.

 

Vurderer å ha ei lett børse, med demper.

Dempern = øker vekta på våpnet slik at rekylen blir mindre og demperen demp rekylen direkte.

Hva tror du om det(lett børse, med demper)?

Link to comment
Share on other sites

For å få noe igjen for kruttet som brennes, vill det være på sin plass med 26"/66cm pipe, demper foran det blir laaaangt.

Bolt er nok tingen, vil ikke anbefale en for lett rifle, selvom en god tykk kolbekappe i død gummi gjør underverker. Det er uten tvil lettere å skyte godt med en litt tyngre rifle.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg skulle handlet ny 30 magnum ville jeg seriøst vurdert en av de korte belteløse patronene.

De gir muligheter for kortere og lettere låskasse og langt løp uten at totallengden blir for stor. Samtidig slipper en det idiotiske magnumbeltet. Jeg har 30 Wby, og ytelsesmessig er det mer enn nok. Skal du ta ut mer fra en 30 kaliber vil ikke løpene vare lenge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ennå ikke forstått hvorfor så mange synes magnumbeltet er så dumt? Når jeg lader .300 wby, bruker jeg necksizer, og patronen kamrer vel da BÅDE på skulderen og beltet. Uansett får jeg superpresisjon.
Den kamrer nok på skuldra, med din fremgangsmåte, som er helt lik min.

Noen anbefaler ikke denne måten for jakt patroner. Har aldri hatt problemer, men skal jeg langt avgårde på jakt, pleier jeg å sjekke at hver og en patron kamrer før avreise. Det kan jo skje at en patron skutt i annet kammer har sneket seg inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...