ulvasjakt Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Jeg vurdere dette kalibret mitt neste våpen. Hvordan er forskjellen når det gjelder presisjon, pris pr skudd(selvladdet) og utgang? Hva bør jeg velge? Erfaringer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350RM Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Wby sin er virkelig magnum og har lang fin hals å sette kulene i. Du bør nok lade selv for å få ut mest mulig og bruke solide kuler. Prisen pr skudd er vel nesten lik ved bruk av samme kule, går jo litt mere krutt i Wby da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300ULTRAMAG Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Wby sin er virkelig magnum og har lang fin hals å sette kulene i. Du bør nok lade selv for å få ut mest mulig og bruke solide kuler. Prisen pr skudd er vel nesten lik ved bruk av samme kule, går jo litt mere krutt i Wby da. Enig. Av disse to mener jeg Wby er beste valg, nettopp pga halsen. Det gjelder selvsagt mtp hjemmelading, som bør være 100% aktuelt for den som gir seg inn på disse marker. Begge blir parkert av 300RUM da, uten at man egentlig har noen jaktmessig fordel av det her i Norge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikr Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Praktisk talt spiller det ingen rolle om du velger wby eller win. Wby har jo lengre hals og skulderen noe lengre opp slik at en får mere krutt i hylsa. i tillegg kan man jo sette kulene noe lengre ut på wby pga hylsehalsen og friflukten som ofte er i wby sine rifler. Men til vanlig jakt spiller det absolutt ingen rolle. Topp patroner begge to! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steffen Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 min erfaring med winmag'en begrenser til at jeg har holdt i en Sako i kaliberet en gang. fordelen med magnum er den ikke har kulebane på normale hold. hvis du lader Weatherby'en med en 180gr kule, skyter den inn med 5cm overslag på 100m så er du cirka 5-6cm under på 250m. jeg stemte på Weatherby patronen, bare fordi at den er mer magnum(skal det være, så skal det være). og fordi at jeg har en selv. når det gjelder kostnader: .300win(remingtonhylser) 6.58kr .300wby(remington) 8.00kr .300wby(norma) 13.50kr remingtonhylser skal visstnok være litt tykkere i godset slik at man må redusere maxladningene litt. hvilke rifler er det du vurderer? hvis du tenker på en Weatherby så kan du ikke kjøpe en winmag, det ville blitt helt feil. ellers så virker jo .300 RUM interessant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300ULTRAMAG Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 ellers så virker jo .300 RUM interessant... Vel... Det er moro. Det er det jo. Men jeg må innrømme at etter 10 skudd på bane så er det ---- LUNSJ!!! -Skal forhåpentlig få prøve den på langhold i helga. 400 meter. Og hvis jeg spør pent og får medhold, 800... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300 win mag Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Er vel kanskje lite tvil om hva jeg ville valgt, og også faktisk har valgt Er strålende fornøyd med mitt valg og kan trygt anbefale kalibret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulvasjakt Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 hvilke rifler er det du vurderer? quote] Jeg har vurdert halvauto, pga av lavere rekyl. Men er skeptisk til havlauto pga av dårlig presisjon, og når en kompis av meg ikke får sin nye halvauto(dyr rifle, husker ikke merke) til å samle, er det utelukket. Jeg prøvde en 300 win mag i tikka(vekt=3,6-3,8 kg+ kikkert) PBP kule tror det var rundt 12 gr i 950 utgang og ble positivt overrasket over at rekylen ikke var værre en den var. Jeg tror nok det blir ei boltrifle. Vurderer å ha ei lett børse, med demper. Dempern = øker vekta på våpnet slik at rekylen blir mindre og demperen demp rekylen direkte. Hva tror du om det(lett børse, med demper)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikr Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Hørtes ut som en frisk ladning kompisen din hadde.. Rekylen er absolutt overkommelig i en 300. Kommer an på vekta på børsa,løpslengde, kolbeformen og kulevekt og ladning. 300 wby kamres vel ikke i halvautomater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350RM Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 For å få noe igjen for kruttet som brennes, vill det være på sin plass med 26"/66cm pipe, demper foran det blir laaaangt. Bolt er nok tingen, vil ikke anbefale en for lett rifle, selvom en god tykk kolbekappe i død gummi gjør underverker. Det er uten tvil lettere å skyte godt med en litt tyngre rifle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulvasjakt Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Jp det er mye å tenke på når man skal kjøpe seg ei ny børse. Er bare "gutlarven" ennå så jeg har ikke stor peil. Vi får c hva det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Dersom jeg skulle handlet ny 30 magnum ville jeg seriøst vurdert en av de korte belteløse patronene. De gir muligheter for kortere og lettere låskasse og langt løp uten at totallengden blir for stor. Samtidig slipper en det idiotiske magnumbeltet. Jeg har 30 Wby, og ytelsesmessig er det mer enn nok. Skal du ta ut mer fra en 30 kaliber vil ikke løpene vare lenge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Jeg har ennå ikke forstått hvorfor så mange synes magnumbeltet er så dumt? Når jeg lader .300 wby, bruker jeg necksizer, og patronen kamrer vel da BÅDE på skulderen og beltet. Uansett får jeg superpresisjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350RM Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Jeg har ennå ikke forstått hvorfor så mange synes magnumbeltet er så dumt? Når jeg lader .300 wby, bruker jeg necksizer, og patronen kamrer vel da BÅDE på skulderen og beltet. Uansett får jeg superpresisjon.Den kamrer nok på skuldra, med din fremgangsmåte, som er helt lik min.Noen anbefaler ikke denne måten for jakt patroner. Har aldri hatt problemer, men skal jeg langt avgårde på jakt, pleier jeg å sjekke at hver og en patron kamrer før avreise. Det kan jo skje at en patron skutt i annet kammer har sneket seg inn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts