Jump to content

Beste kaliber med "kort pipe"


sram68

Recommended Posts

358Win vil vel hevde seg blant de beste under disse betingelsene, tenker jeg. Den er basert på 308W-hylsa, men utvidet til å ta 358-kuler, og blir dermed en mer effektiv patron siden trykket (som er det samme i begge) virker på et større areal. Det moderate hylsevolumet gjør patronen bedre egnet for så korte løp enn for eksempel 9,3x62. Forutsetningen er at du lader patronene selv siden 358W er sjelden hyllevare i Norge, men hylser skal det være utmerket tilgang på; 308W-hylser kan brukes uten problemer med standard diesett (selv om jeg anbefaler halspressing, men det er en annen diskusjon). Eller om korrekt bunnstempel er et must, får du selvfølgelig kjøpt 358W-hylser også - eksempelvis hos www.hjemmelading.no

 

Utgangshastighet vil i stor grad avhenge av kula du bruker. I min 358W får jeg rundt 700 m/s med 250grs Hornady RN i ei 470mm lang pipe.

Link to comment
Share on other sites

358 Win og 458 Socom er to kreasjoner som takler korte piper med glans, sammen med 308 som du nevner.

Ser du amerikanske nettsider vil du se at 458 Socom med 16" pipe gir gode hastigheter. Ingen fare med kravet til storvilt heller :wink: men det er ikke akkurat std kaliber eller hyllevare.

Link to comment
Share on other sites

Hva med den gamle 9,3x57? Kanskje litt plundrete med hylser og så har den en ganske lav trykkstandard etter det jeg husker.

 

Ellers ville vel grøvre villkatter på .308 hylsa á la .358 Winchester funke bra.

 

En 9.3mm-08 ville jo vært en artig sak og nærmest bli en slags moderne 9.3x57.

 

.375-08 har disse 'kanerne tydeligvis allerede eksperimentert med:

 

 

Quote:Originally Posted by archdlx

John D.,

I have a Ruger 77 in 308. Have been looking at 33-08 or 375-08. Could you supply more info on your jaguar?

Thanks, LeRoy.

 

To Leroy. There was no need to change shoulder or such as the 308 case was well thought out to begin with. Ask rcbs for straight up 375-308 dies. They run about 80 bucks or so. My reamer has a sharper shoulder and will fireform the brass with this feature. 225 grain hornaday spitzers take 40.grs of Reloader 7 on the low end and 43 grains at tops. I get about 2480 fps with 42.5 grs. of RL7.So far I have loaded 270 grain round noses from hornady with 45 grains of H335. This load gives me about 2160 fps.These two loads let you hunt anything from deer to big bears with enough power to do the job yet not make you afraid of pulling the trigger.Kick is not bad at all. Ofcourse it doesnt have that overkill margin the 375 H&H has but at realistic ranges its a winner.

 

Mye artig i dette landskapet, gitt. Alt fra nye SOCOM greier via amerikanske ville katter til nærmest antikvariske potetkastere :wink:

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje erfaring med det, men vil tru .338Federal kan passe i dette selskap.

Joda - 338Fed/338-08 er nok bedre enn 308 i så korte løp, men ytelsen går ytterligere opp med større kule (som f eks 358). Med kuledimensjoner under 358 i denne hylsa, ville jeg definitivt hatt lengre løp enn 16" - jeg er heller ikke sikker på om jeg ville hatt så kort pipe selv med 358-kuler...

Link to comment
Share on other sites

Men om jeg da ville holde meg til 308, hvor kort kunne jeg kappe pipa for å regne med å klare kravet til storvilt, (er vell ikke noe bombe at jeg har en liggende) 45-47 cm?? Vet at dette vil være veldig individuelt fra pipe til pipe men sånn omtrent hvor vil grensa ligge. Skal montere lyddemper på den og med så kort pipelengde som mulig for balansen og vekta sin skyld, og ja det er en M-98 (med en ny kongsberg pipe)

Link to comment
Share on other sites

Du klarer nok kravet med 16" pipe i 308. Jeg synes personlig det blir en dårlig balansert løsning, men det går nok greit. Akkurat hvor kort du teoretisk kan kappe pipa men fremdeles klare kravet har jeg ikke regnet på, men i praksis skal du jo ikke under 16" uansett. Og skal du gjøre det nå, er det 18 1/2" (470mm) som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Tok for morro skyld og simulerte litt på QL for deg :D

 

Pipelengde = 400mm

Kule = Nosler PT 225 gr

Krutt = Norma 202 47 gr (NB Max i følge QL)

Col = 71mm

V0 = 707 m/s

V100 = 644 m/s (i følge PCB)

E100 = 3023Joule eller 308Kgm.

 

Som du sikkert vet er kravet til storvilt 225 Kgm på 100 meter, ved kulevekt over 10 gram, så kort pipe i 358W holder i massevis.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, men hvis du har demper ser jeg ikke problemet :) Den presterer sikkert bedre i 40 cm løp enn 8x57 i vanlig løp.

Det er jeg ikke helt sikker på. Eneste årsaken til at den klarer det er at den tåler høyere trykk, og ved å optimere for høyest mulig utgangshastighet med så kort løp har man flammekaster uten demper, og innvendig skjære/plasmabrenner i lyddemperen når denne brukes. Magnumpatroner må ha forholdsvis lange løp for å fungere etter hensikten, og ved korte løp er de en vesentlig dårligere helhetlig løsning enn patroner med små til moderate hylsevolum. Det blir litt som å konstant kjøre med bremseskjerm og håndbrekk på sportsbil. Det er selvfølgelig opp til enhver å velge hvordan man vil gjøre dette, men min mening er at et så kort og kompakt våpen blir såpass spesialisert at det blir rart og uhensiktsmessig å velge en patron som egner seg så dårlig i en slik sammenheng. Siden våpenet skal brukes på moderate hold (inntil 200 meter), er grovt prosjektil og moderat hylsevolum veien å gå. denne kombinasjonen er mye enklere å optimere for god ytelse og god virkningsgrad. 358Win gir denne effekten, og synes man den er for kjedelig og vil ha Noe Annet™, kan man for eksempel trå til med en 416 eller 458 WSSM? Hvem vet - med lange kuler kan det jo tilogmed hende man får rasket til å mate pålitelig også?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...