Jump to content

Lyddemper på gåsejakt?


erlingsvegre

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med bruk av lyddemper på gåsejakt? Jeg skal kjøpe rifle i 223 og er usikker på behovet for lyddemper. Tviler på at flokken blir sittende om jeg løsner ett skudd med lyddemper, og da er det jo bare bekvemmelighet igjen i forhold til egne ører og sovende naboer?

Har jakta gås før, med 6,5 x 55...uten demper.

Kjør debatt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Gåseflokken letter som regel, men ikke alltid.

 

Det har hendt meg endel ganger at noen blir igjen, særlig dersom gåsa er godt spredt utover et større jorde. I sterk vind eller regn kan også det samme skje.

 

Så kjøp deg en lyddemper til gåsejakta, velg gjerne en som demper mye. Selv bruker jeg en Hausken Whisper.

Link to comment
Share on other sites

Har demper på alt av rifler og ikke enda opplevd at det sitter igjen gås innenfor en radius på altfor mange meter til å skyte på ny gås etter første smell for min del. Selv ikke med dempa 17hmr. Har da også vekka naboer med dempa 308 win. Har demper på fordi jeg skyter bedre (mindre rekyl, lite treffområde) og fordi da føler jeg at ikke trenger hørselværn på det skuddet jeg får, i tillegg føler jeg at jeg da har gjort mitt for ikke å være til sjenanse for andre med høye smell. Kan virke som gåsa der jeg jakter er veldig sjy, siden andre her noen ganger får flere skudd.

Link to comment
Share on other sites

Smellet som kommer fra når kula bryter lydmuren er fremdeles høyt selv om man demper munningssmellet. Det er langt ifra stille.

 

Og hvor er kula i det den bryter lydmuren?

 

Lyddempere funker ikke som på film, men de demper mye!

Absolutt en god investering, både for egne ører og nabofreden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...