Jump to content

Lage rimelig jakt/trenings ammo til 9,3x62


McIver

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er rykende fersk innenfor hjemmelading, men har lest ladeboka, søkt mye på nett samt har en onkel som er godt drevet på hjemmelading, men han lader stortsett 6,5x55 til konkurranseskyting.

 

Skal til å prøve meg på å lage egen ammunisjon til 9,3x62. Jeg har 2 rifler med dette kalibret, en Blaser R93 der løpet er kappet til 50cm og med en Stalon demper. Det andre våpenet er en ny Browning BAR HC Short Track der løpet er 47cm. Vet ikke om det har noe å si for hvilken ammunisjon jeg bør lage??

 

Uansett, jeg har en god del 1-gangsskutte hylser fra Norma og Lapua. Jeg ønsker tips om hvilke kuler jeg kan bruke til billig og bra treningsammunisjon og hvor jeg evt kan kjøpe dem. Er det nøye på å skille Norma og Lapua hylsene eller kan jeg bare blande de?

 

Kom gjerne også med tips om gode jakt-kuler.

 

Jeg er klar over at det antageligvis finnes en del tråder om dette fra før her inne på forumet, men jeg har søkt litt rundt og har egentlig ikke funnet det jeg lette etter, derfor prøver jeg meg her :D

Link to comment
Share on other sites

jeg kan bruke til billig og bra

 

billigste er vel Partizan kuler.

 

hmmm?

 

Du kan blande hylsene, men de vil slites forskjellig og de vil eldes forskjellig, og behovet for pressing vil være forskjellig. I mitt hode er det enklere å ha dem som to batcher enn å risikere styr med å blande dem.

Halvautoen vi ha krav til ammo, mhp omlading og kamring, som er forskjellig fra Blasteren, men du kan lade en type, bare den tilfredsstiller halvautoen. Evt. kan du ha en sort hylser til den ene og en sort til den andre, da slipper du å helpresse så mye, og så ofte. Skal du blande alt, så må du helpresse til det trangeste kammeret hver gang, det vil slite mye på hylsene, og være mye jobb.

Siden du er nybegynner, så vil jeg si, skill de i to loter, og bruk en til hver rifle. Kuler i 9.3 er jeg blank på, men ville vel prøvd Partizan siden de er såpass mye billigere enn alt annet. Ikke kjøp mange med en gang...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mange kruttsorter fra kjapp til medium kjapp forbrenning går. 203b fra norma har aldri skuffet meg i dette kaliberet. Jeg regner med at spekteret fra 202, 203b vihtavouri 140 og 150 ( med flere). Om jeg skulle bukt vihtavouri, ville 140 blitt valget. Det finnes igså mange andre gangbare alternativer, bare så det er sagt..

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

På en "tilfeldig" valgt nettside finner jeg Partizan til ca seks kroner kula, Lapua Mega til ca ni og Barnes TSX til 13, og det finnes billigere nettbutikker enn den jeg så på (men kanskje ingen dyrere.... :roll: )

 

Hvis volumet ikke skal være så veldig stort, og lommeboka tillater det, kan du jo vurdere å bruke samme kule til både trening og jakt, så slipper du å forholde deg til mange ulike ladninger. Jeg gjør det i min 30-06 med Lapua Mega 185 grs (ok kule på moderate hold og i moderat fart) og med Barnes TTSX 168 grs (bra kule, og litt dyrere). Men så skyter jeg nokså mye mer med andre rifler og kalibre, og får en del trening gjennom det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd litt med s & b 286 gr blyspiss i min merkel rxhelix med n150. Ladevekt 54 gr. Gikk jeg noe særlig høyere ble det krater i tennhettene. Disse har jeg kjøpt for 3,90 hos rygge våpen. Til trening er dette billigste alternativ jeg har kommet over. Da har jeg brukt nye og engangsskutte normahylser skutt i samme børse. Har også skutt en del norma 232 gr fmj med 201 krutt men dette blir litt dyrere enn forrige alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt, og avlevert en del dødelige skudd med 9,3 de siste ti åra. Accubond 250 grs. er uten

tvil min favorit. Flatere kulebane pga vekt. Kontrollert ekspansjon...

Har vært med til Afrika noen turer, nettopp pga kulebanen, kombinert med loddet kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...