Jump to content

Rekyl så det holder


Tavi

Recommended Posts

" target="_blank

 

alle har vel sett denne,vet ikke hva de skyter med men ikke noe for meg,jeg har begynt å lukte litt på langhold og lapua 338 eller annet kaliber som virkelig duger ut til 1000m.

har skutt 1000 vis av 7.92 mauser k98 skudd, vanligvis 200 skudd om dagen ,er den samenlingbar med 338,eller eventuelt hva ligger nærmest opp til 7.92 mauser i rekyl med samme kulevekt som denne.

Er jo ikke så veldig intresert i skuldern av ledd.

Link to comment
Share on other sites

kaliberet i filmen er 950 JDJ

 

 

litt heftigare det enn 338 lapua

 

950JDJ har ei kule vekt på 3.600grs

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.950_JDJ

 

 

 

338 lapua har litt meir energi så du vil kjenne det litt meir i skuldra enn 7.62.

men ein kan redusere "Sparket" ved å bruke lydemmper eller rekylbrems.

god dempar/rekylbrems så vil det ikkje vere so mykje verre enn 30.06

Link to comment
Share on other sites

Takk for fornuftig svar,skal se om jeg kan få prøveskutt en i 338 før jeg bestemmer meg

mulig en i 7mm med 1000m/s utgangngs hastighet kan være noe.

hadde flammedemper på 223 ble fortalt at de ikke likte dette på skytebanen pga side mann så den måtte jeg ta av,liker ikke dempere da de blir fort varme og gir mye mirage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å tolke spørsmålet ditt litt Tavi.

 

Det eneste du egentlig spør om er jo rekyl 8mm Mauser vs 338LM. Nå har jeg vel skutt ±3000 skudd med begge ila de siste 3-4 årene, og min oppfatning er at rekylen i 338LM er svært mye kraftigere enn i 8mm Mauser. Sammenligner da 200gr kule i 800m/s mot 300gr kule i 800 m/s. Det høres bare ut som 50% mer, men jeg kan skyte hele dagen med 8mm. Med 338LM er 50 skudd mye, og vil som regel gi hodepine i etterkant. Spesielt med brems, og spesielt når en er flere. Og jeg utvikler avtrekksuvaner av å skyte mye med 338. Jeg skyter mye, og er forholdsvis tolerant mot sånt, men det kryper på.

 

Så kommer jeg til det jeg føler du lurer på: hvilket kaliber til langhold 1000m?

Første spørsmål er da hvor skal du skyte 1000m? (du er velkommen hit, men kanskje noe upraktisk, men du skal få prøve 338LM iaf.). Spørsmål 2 er hvor mye skal du skyte 1000m, og hvor mye skal du skyte 3-4-5-600m? skal du skyte (mye) til 1500m? (hvem gjør egentlig det)

og skal du ha ei rifle som du føler du kan skyte 1000m med, for å ha den, og utvikle ladninger på den lokale 100m banen i det uendelige, eller skal du faktisk skyte :wink:

Min 7m WSM skyter 180gr kuler i 870-900m/s, og er et merkbart bedre redskap til presisjonsskyting på 1000m enn min 338LM, med de nevnte 300gr kulene i 800. OK, er det en for jævlig vind, så bommer du nok mindre med 338, men da er det så mye at du bommer mye uansett, og trening på å skyte i vind trumfer høy BC. Det er for de fleste enklere å skyte konsekvent presist, uten tabber, uten hodepine, med 7mm eller 300-"noe", enn det er med 338LM.

 

Dersom en "lukter" på langhold, som du skriver, så er en best av alt tjent med ei rifle en kan skyte og skyte og skyte med (det kan du ikke med en 1000m/s 7mm, vips, ny pipe til 6000,-) Det allestedsnæværende rådet er da 6.5x55.

Ikke fordi det er best, men fordi det er billigst og enklest, og det som tillater deg å skyte mest, med anstendige ytelser, og det er det som gir best resultater på sikt - så kan man ha ei rifle til etterhvert, som yter det der ekstra, om en må det.... Ei god matchrifle i 6.5x55 gir ikke opp mye i forhold til en hot 7mm heller. Nok til at den ikke vil hevde seg i konkurranse, der det er mange ca. like gode skyttere, men slik vi ser langholdsnorge nå, en god skytter med 6.5x55 vil slå "røkla", uansett hva de skyter med sånn ca.

En annen ulempe med de mere voldsomme kalibrene er slitasjen det lager på målmateriell, gonger og selvanvisere, særlig på de korte holdene, for ikke å snakke om hvor bortkasta det føles å skyte 338LM på 300m, eller enda verre, 100m.

338LM er en grei patron å lade, greiere enn det meste igrunnen, det er et sett oppleste, vedtatte ladninger og de virker, og de virker jævlig godt. 7mm "Hot", og du er alene, finn data, eksperimenter, når du har funnet ei god ladning, så er det vel på tide å bytte pipe...

 

K

Link to comment
Share on other sites

7mm "Hot", og du er alene, finn data, eksperimenter, når du har funnet ei god ladning, så er det vel på tide å bytte pipe...
...og begynne på nytt med å finne en ladning som går godt i den nye pipen...

Kan også føye til at hvis du føler du vokser fra 6,5x55 kan du jo brotsje ut kammeret til 6,5-06 eller 6,5-.284.

 

Og for å sette ting litt i perspektiv, ta en titt på disse youtube-klippene om .223 på 1000 yards (~941m)...

https://www.youtube.com/results?search_query=.223+1000+yards

Link to comment
Share on other sites

hei M67

takk for svar,338 er ikke noe for meg skjønner jeg,,mye som taler for 6.5-55 men kan ikke si noe spesifikt om hvorfor jeg ikke vil ha det men inntil vidre ikke på toppen av lista. ,var å så på en Tikka t3 compact tacitcal,den kommer kun i 260 rem med twist på 8 og 308 med twist på 11,noe anbefalinger?

blir vel ikke så mye 1000m selv om jeg har muligheten ,men lang reise dit,ser for meg 400-500m som det mest sannsynlige.

Jeg lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...