Jump to content

Kraftig kule til 6,5*55


TikkaReven

Recommended Posts

Har skutt ein del rever med 6,5x55 med alt fra heilmantel til blyspisser av ymse slag. Såfremt du ikkje bruker mantel eller blyspiss av den meir solide sorten, så vil reven ikkje komme seg særlig langt. Ei blaut(dårlig) storviltkule med god presisjon, vil funke supert. Av kjøpeammo, så er Norma elite eit godt valg til rev. Går som regel godt i alle børser, og kula er så blaut/sprø att eg har hvertfall fått ekspansjon i dei revane eg har skutt med den.

Link to comment
Share on other sites

nå skal ikke jeg skryte på meg erfaring med 6,5x55 men kan nå mene litt likevell 8)

V-max i 6,5 tror jeg ikke du får ferdigrulla, men du må lade selv.

Nå er ikke reven spesielt hardskutt, så selv 6,5 bør kunne klare den med vanlige storviltkuler *dukker kjapt under skrivebordet*

Link to comment
Share on other sites

heisann TikkaReven

Man bruker forskjellige kuler til ulike formål. V-max er en såkalt Varmint (skadedyr) kule. Den er konstruert slik at den åpner opp og fragmenteres ved anslag. Det sier altså POFF, og kråka er sprengt i filler. Dersom du bruker den på ei rype sier det OGSÅ poff, og rypa er sprengt i filler. Og det var jo ikke poenget! Enkelte bruker V-max kule i kaliber 222 for eksempel, og oppnår da at reven faller på stedet. Hele innsiden er sprengt uten at det er utgangshull. Siden kjøttet ikke skal brukes gjør det ikke noe om innmaten er ødelagt, det blir en sikker avliving, og skinnet er helt og fint siden det ikke er utgangshull. Bruker du denne kula i 6.5x55 detter reven på stedet, og men siden det er et større kaliber/tyngre kule får du gjenomskyting = hele den siden der utgangshullet er mangler... du kan altså ikke beholde skinnet. Om du vil det bør du velge en kule som ekspanderer, litt. For eksempel en kule beregnet for storvilt / elgjakt vil ekspandere litt, gjøre nok skade til å avlive reven, men oftest blir det et ganske lite hull på utgangssiden slik at du kan bruke skinnet.

Generelt sett vil en 7.8 grams kule gjøre mer skade enn en 9.1 grams, dersom kulekonstruksjonen er lik. En lettere kule lades til høyree hastighet, og river altså mer ved anslag. Dersom kulekonstruksjonen er forskjellig gjelder ikke dette i samme grad: En 7 grams helmantelkule vil plystre rett igjennom og gjøre lite skade, mens en 9.1 grams kule med bløt blyspiss vil åpne opp og rive mye.

Link to comment
Share on other sites

85 grains Sierra Varminter er kula du ser etter. Moser reven skikkelig innvendig. Detter som en sekk, selv om ikke skuddet er 100%. Ofte er revepelsen ganske ok etter skuddet også. Har fått utgangshull fra ingen utgang i det hele tatt, via små sår etter der enkeltsplinter har dratt seg ut, til rever som ser ut som de har hatt på seg et terrorist-inspirert bombebelte. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...