Jump to content

Hjelp til riflekjøp?


Stiansen1

Recommended Posts

Hei!

 

Trenger råd/forslag til kjøp av rifle til jakt på rype/skogsfugl/hare/rev/rein.

 

Budsjett 25.000,- nytt eller brukt.

Ønsker rs-løp og kikkert tilsvarende -Conquest DL 3-12X50 kikkertsikte med lys- eller bedre..

 

Tror jeg vil ha kaliber 6,5x55, men har egentlig ikke lært meg den fysiske/praktiske forskjellen på det, og 30-06..

 

Også må jeg ha lyddemper..

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Til jakten du beskriver vil jeg si 6,5x55. Du får mye mer våpen og optikk for pengene ved å kjøpe brukt, og på finn.no vil du finne mange bra "pakker" til den prisen. Sako Finnlight m/zeiss victory er mulig som brukt pakke til 25000,- Ville vurdert Sauer 202 eller Blaser også, da du får et systemvåpen med mulighet for andre løp og kalibre i tillegg senere. Har selv dette, og er veldig fornøyd med begge. Pent brukte eksemplarer som er å betrakte som nye, og med bra optikk fra Zeiss, Swarovski eller S&B selges jevnlig til slike priser.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke den rustfrie Sako'en relativt ny, slik at den er vanskelig å finne brukt enda? Har ikke sett noen..

Har vært å sett på Victory 3-12x56 i dag på XXL. Grei kikkert :D

 

Takk for råd. Får fortsette å lese på Kammeret og følge med på Finn.no

Link to comment
Share on other sites

Ei Browning har jeg aldri tatt på før..

 

Det hadde ikke jeg heller. (Strengt tatt ikke så veldig mange andre sivile våpen, heller, med unntak for M67, som kanskje kan kalles sivil.)

 

For 14 dager siden fikk jeg prøve en X-bolt i 6,5x55. Jeg var skeptisk til ei lita, blank børse med altfor spinkel plastikk-stokk. Men jeg fikk godfølelsen. Nydelig sluttstykkegange, og den gikk _veldig_ godt.

 

Ikke avskriv den før du har prøvd. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg elgbørse for halvannet år siden. Det stod mellom flere, og prisen skulle være maks ca 15 000,- uten sikte. Det ble litt klåing her og der, men valget falt til slutt på Browning X-bolt. Det var også opprinnelig denne jeg ville ha, men jeg ville se litt på andre først, også på bruktmarkedet. Tittet på alt fra Remington 700 til Blaser (ofte ryker jo budsjettet uansett...). Problemet mitt var at jeg skulle ha links, og da blir utvalget plutselig ganske begrenset.

 

Til slutt stod det mellom Tikka T3 Lite, S&L Classic, Browning A-bolt, Rösler Titan og X-bolten. Det ble nesten A-bolten, siden den også kom med syntstokk. Hadde lyst på det denne gangen, og denne stokken føltes bedre enn Tikka sin. T3'en føltes god, men jeg klarer ikke helt å like stokken. S&L'en fant jeg ingen feil på egentlig, men jeg fikk litt følelsen av gammelbørse (blankt løp og litt "gammeldags" trestokk som ikke var helt hundre prosent for meg), A-bolten fikk jeg ikke i .308, Rösler fikk jeg ikke klådd på. Hadde bare så vidt sett en live en gang før. X-bolten føltes riktig på (nesten) alle måter, selv med trestokk (la vekk "kravet" i og med at det var så få alternativer). Fint design og god ergonomi. Dessuten hadde jeg hørt bra ting om presisjon. En på jaktlaget har en slik, med høyrehank, og etter å ha klådd litt ekstra på den, ble det en slik.

 

Resultatet er at jeg ikke angrer i det hele tatt. Det er en drivende god børse, virker lett, solid og er utrolig presis uten modifikasjoner. Noe av det jeg liker best, er sikringen på kolbehalsen. I tillegg kan man plyndre magasinet uten å avsikre børsa. I tillegg er løpet kappet og gjenget fra fabrikk (14:1). Løpet er frittliggende fra fabrikk, og stokken er beddet. Et par minuser har jeg likevel. Trestokken gir ingen "million-dollar-følelse". Treverket virker litt billig. Avtrekket, som er justerbart, er ikke så veldig justerbart likevel. Ikke det at jeg MÅ gjøre noe, men jeg har prøvd å få det lettere uten å lykkes. Mulig jeg har gjort feil, men det er ingen ingeniørjobb å skru på en skrue. Noen ville kanskje reagere på at det er brukt plastdeler, men samtidig letter det børsa, og underbeslag og magasin er i solid utførelse. Blir mest smak og behag.

 

Konklusjonen er at X-bolt er en trivelig rifle du bare tar ut av esken og skyter bra med. Den er lett og hendig, og stokken passer til de fleste. Den fås i et utall varianter, og syntstokken er noe av det beste jeg har holdt i. For meg, links, er det bare trestokk. Men den er helt grei den og. Kvalitetsfølelsen er grei, men ikke så mye mer. Sako AII'en fra 1980, som jeg har i tillegg, føles som et bedre håndverk. Men god sluttstykkegang og solid trestokk har aldri felt elg.

 

Du burde altså i grunn klå på flere rifler enn bare et par stk. Jeg hadde jo bestemt meg på forhånd egentlig, men jeg følte jeg først måtte se på andre, bare for å bli sikker. Det ble X-bolt til slutt, men det kunne jo blitt noe annet likevel! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jakte fra rype til rein med samme kaliber... Tja...

For rein så krever myndighetene minimum kaliber 6.5x55 så noe mindre kaliber kan du ikke velge.

Et kaliber som etter min mening er perfekt for reinsjakt.

Lader du selv så kan du få til mange alternativ i dette kaliberet og du kan til nød bruke dette på alt, men kjøper du ammo så er utvalget begrenset og da blir selv 6.5 for heftig for rype og hare mener jeg. Uansett så blir det masse innskyting mellom ammotyper.

En systemrifle burde være ditt valg, men budsjettet vil nok sprekke ved nykjøp.

Alternativt så kjøper du to brukte våpen, noe ditt budsjett kan klare.

Fabrikat? Tja, alle våpen er "gode" nok til jakt, men jeg foretrekker nordeuropeiske fabrikat og de favoriseres fra nord til sør :-)

Link to comment
Share on other sites

Er også på utkikk etter ny rifle!

 

Hei

 

Isteden for å opprette en ny tråd så låner jeg denne :)

 

 

Er på jakt etter ny rifle selv, men sliter med å lande på en bestemt model. Budsjettet mitt er ca 20-25.000,- og planen er å kjøpe ei rifle jeg kan ha leeeenge.

Enten så ønsker jeg ei rifle med en skikkelig fin tre-stokk, ellers så ønsker jeg rifle med en tøff og kanskje litt tacticool syntetisk stokk (synes helt standarde syntstokker er kjedelige og sjeleløse).

 

Ønsker:

- Helst 30-06 da jeg har en Ruger no1 i samme cal fra før.

- Lav vekt.

- Flutet løp både mtp utseende og vekt.

- Ikke rettrekk (Blaser er derfor ikke aktuell)

- Synes det gjør seg når de har åpne iron-sights.

- Heller være kort enn å være veldig lang.

 

 

Modeller jeg har sett på er bl.a.:

- Sauer 202 Highland. En vinner mtp vekt og utseende. Leveres i grad 3 tre-stokk noe jeg ikke vet hva tilsvarer.

- Sauer 202 Outback. Fin vekt, fin pris, og helt OK syntstokk. Ikke så tacticool kanskje, men desidert en av de bedre.

- Mauser M03. Har ikke noen bestemt favorittmodel, men Extreme Trail er ikke aktuell.

- Sako 85 Black Bear. Kult utseende og form, men på bildene ser syntstokken ut til å være litt mer hardplast-aktig enn f.eks. Outback'en.

Er det forresten sant at Sako ikke er det det en gang var?

- Tikka T3. Må vel dra med denne også. Er klar over at man får mye for pengene, men "alle" har jo en T3. Synes Super Varmint og Tactical ser OK ut, men igjen, alle har de.

- Steyr SSG 04 og Tactical Elite. Disse hadde vært midt i blinken, hadde de vært et kilo lettere :(

 

Har noen av dere tanker angående disse, eller evt. tips til flere modeller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...