Jump to content

Budtaktikk på Egun


Recommended Posts

Opplevde akkurat å bli "snytt" av en konkurrent i en auksjonsrunde på et stokkemne.

Jeg er fullstendig novise på Egun, og trodde jeg hadde lagt inn et høyt nok bud til å stikke av med seieren...noen som har en fremgangsmåte for å vinne? Som å legge inn en skyhøy budgrense 15 sek før utløp?

Link to comment
Share on other sites

Budrunder handler kun om en ting egentlig. Å psyke ut de andre budgiverne.

 

En enkel taktikk: I en budrunde der det virkelig begynner å bli hett, der dere byr si en hundrelapp over den andre og dere er en høvding fra ditt "maks" bud. Om du virkelig ønsker denne gjenstanden, by ditt maks bud. Det kan være nok til at motstanderen tar halen mellom bena og stikker.

Link to comment
Share on other sites

Runden sto i 170 € 15 sek før avslutning og jeg hadde lagt inn 200 € som maks...han må åpenbart ha jobbet seg oppover 2 € i slengen til han klarte å overby meg kun sekunder før utløp. Innen jeg rakk å øke gikk tiden ut...

 

Neste gang tror jeg at jeg legger på 100 € 10 sek før utløp...det kan han umulig klare å "by inn" innen tiden utløper...med mindre han går amokk. Ingen har vel lyst til å betale mer enn de må, så jeg antar han vil gi seg når han ikke når opp med mer beskjedne bud?

Link to comment
Share on other sites

Det er 90 millioner Tysktalende.

Hvis en gjenstand er attraktiv og sjelden så er det folk der ute med penger til å overby deg.

Prisen blir ofte høyere enn butikkprisen.

Det kan lønne seg å ta en titt i butikken hos den som tilbyr gjenstandene.

Det er ofte hakket billigere der.

 

Det finnes bydere type samlere fra Japan, Brasil og Russland

med dype lommer som har skaffet seg Tysk adresse.

Det er ikke sikkert rikinger ser så nøye på at prisen blir i høyeste laget.

Jeg har i alle fall hoppet av budgivingen i tide når 2 andre byr igjennom taket.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Neste gang tror jeg at jeg legger på 100 € 10 sek før utløp...det kan han umulig klare å "by inn" innen tiden utløper...med mindre han går amokk.

Du er helt inne ved kjernen i budsirkuset. Det hele dreier seg om den som har høyest bud nærmest "lukketiden" :)

Link to comment
Share on other sites

Den edruelige måten å gjøre det på (i alle fall på ebay) er å legge inn en maksgrense der en vurderer verdien på gjenstandene mot hva en er villig til å betale en gang for alle. Taper man budrunden, smører man seg med tålmodighet og venter på neste gang gitte gjenstand kommer opp. Jeg fant ut dette på den harde måten når jeg kjøper originalt tilleggsutstyr til diverse militære våpen jeg eier. Disse hersens militariasamlerene er helt gærne med hva de punger ut for f.eks. bajonetter. :wink:

 

Å tweake bud rett før slutt koster kjapt mye mer enn det smaker. Det er bedre å la noen andre betale overpris :)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri handlet på Egun, men på en rekke andre nettauksjoner. Er det virkelig tilfellet at en kan øke budet sitt noen få sekunder før budslutt uten at tiden på auksjonen blir forlenget med f.eks 5 min per bud innenfor de siste 5 minutter? Både QXL, Gunbroker og andre har dette systemet, noe som sikrer at alle som ønsker å by mer får anledning til dette så lenge de kan sitte ved maskinen noen minutter rundt budslutt. Det må da også være en utfordring rent teknisk for auksjonshuset om det ramler inn 14 bud når det gjenstår 5 sekunder..... Tenker da på forsinkelser i nettlesere, bud på samme verdi etc. Det kan i beste fall kalles bingo.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig tilfellet at en kan øke budet sitt noen få sekunder før budslutt uten at tiden på auksjonen blir forlenget med f.eks 5 min per bud innenfor de siste 5 minutter? .

 

JA dette har skjedd for meg flere ganger, så jeg sitter med samme erfaringer som Nimrod67.

 

Heretter tar jeg direkte kontakt med selger og så tar vi det som regel derfra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der finnes såkalte "Sniper" programvarer, som byr for deg. Du legger inn ditt maksbud, og sniper softwaren byr litt over gjeldende bud for deg på sekunder ved auksjonsslutt. Til du enten har vunnet eller kommet opp i ditt maks bud. (En ser blandt annet slik software bli brukt av Mike Bruwer i "Wheeler Dealer" progammet, ved bud på biler i England).

 

På grunn av slike programmer og lignende taktikk fra kjøpere, har de fleste nettauksjoner i dag lagt inn 5 min forlengelse av budfrist ved bud innen de siste 5 min av budrunden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...