Jump to content

Hva betyr alle disse begrepene?


Nevian

Recommended Posts

Som nybegynner er jeg er i full forvirring når det gjelder betegnelser på grener, pistoler, og øvelser. Det hadde vært fint om noen kunne beskrevet hva som ligger i dem. Jeg kan liste opp begrep jeg har hørt snakk om, men ikke vet hva betyr:

 

  • Finpistol
  • Grovpistol
  • Silhuettpistol
  • Fripistol
  • Hurtig fin (program og pistoltype...?)
  • Standard (et slags skyteprogram tror jeg?)

 

Hadde vært topp å vite hva alt dette betyr. På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Nå tar jeg det enkelt og grovt. Det vil sikkert komme noen som må korrigere meg på detaljer.

 

Finpistol: Den vanlige .22LR-pistolen. Avtrekksvekt 1000 gram.

Programmet "Finpistol" kalles også VM-fin. Det er 30 skudd ( 6 serier) presisjon på 5 minutter på presisjonsskiva + 30 skudd duell på duellskiva.

Grovpistol er samme programmet skutt med kaliber .32 S&W (eller evt 9 mm). Avtrekksvekt 1000 gram.

Silhuettpistol skytes med .22LR. Hver skytter har 5 duellskiver, og på hver serie skal det skytes et skudd i hver skive. Serier på 8, 6 og 4 sek.

Hurtig fin skytes med .22LR. Det skytes 4 serier på 10 sek, 4 på 8 sek og 4 serier på 6 sek. Det skytes på duellskiva.

Standard: Det skytes med .22LR på presisjonsskiva. 4 serier på 150 sek, 4 serier på 20 sek, 4 serier på 10 sek.

 

Fripistol: Presisjonsskiva på 50 meter. 60 enkeltskudd på 90 minutter. I fripistol er det ingen krav til avtrekksvekt og skjefte. Det eneste er at skjeftet ikke kan gå over(avstive håndleddet.

 

http://www.numedalsnett.no/nup/admin/pr ... enuID=6222

Denne linken er stort sett riktig. AVtrekksvekten i grovpistol er 1000 gram, og ikke 1360 som det står.

Link to comment
Share on other sites

Det er så, Bromark, men TS sier ingenting om han har tatt kurset, og det er mye informasjon man skal gjennom, så det er ikke rart om man ikke husker detaljene. Slik jeg oppfattet kurset jeg tok nylig, var det viktigste at vi fikk med oss grunnleggende våpenhåndtering og sikkerhet; resten kan man spørre seg til og/eller lese seg til.

 

Standard, med det menes NAIS Standard, ikke sant? Fem-skudds serier?

Link to comment
Share on other sites

Her er forøvrig hva Oslo Pistolklubb skriver om sitt kurs (min utheving):

 

Sikkerhetskurs (nybegynnerkurs)

Alle som vil begynne å skyte med pistol må begynne med å ta ett sikkerhetskurs (nybegynnerkurs). Dette kravet til grunnleggende opplæring gjelder for alle pistolklubber tilknyttet Norges Skytterforbund. Uten et slikt kurs eller tilsvarende opplæring vil man ikke få mulighet til å få skyte i Oslo pistolklubb.

På dette kurset lærer man om pistolskyting generellt, men med spesiell vekt på sikkerhet:

- opptreden på skytebanen

- sikker behandling av våpen

- grunnleggende skyteteknikk

- skyteprogrammer

- våpentyper

- mm.

Ett sikkerhetskurs er på 12 timer, og fordeles som oftest over 3 dager/kvelder. I tillegg får man en viss oppfølging på skytebanen når man fortsetter med skyting etter å ha gjennomgått kurset.

 

Kilde: http://www.oslopk.com/Kurs_og_innmeldin ... emskap.htm

Link to comment
Share on other sites

Med "Standard" refereres det nok til ISSF programmet, som skytes med 60 skudd finpistol (cal 22) på 25 meter med 4 serier a' 5 skudd på 150 sek/4 serier a' 5 skudd på 20 sek/4 serier a' 5 skudd på 10 sek på "presisjonsskiva".

Link to comment
Share on other sites

og husker jeg riktig så er ISSF Standard internasjonalt kun for kvinner, og det er bare i Norge at programmet skytes av begge kjønn... ( her kan jeg blande kortene ...og huske feil - burde selvfølgelig slå det opp )

men da gir jeg selvfølgelig noen en gylden mulighet til å korrigere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg rotet hva angikk NAIS, som igjen er en annen disiplin. Den skytes som følger:

 

Pistol

25 m (Fin og Grov)

5 stk. prøveskudd 150 sek.

2 serier á 5 skudd 150 sek.

2 duellserier á 5 skudd

1 serie á 5 skudd 20 sek.

1 serie á 5 skudd 10 sek.

Link to comment
Share on other sites

Internasjonalt skyter menn grov, standard, silhuett, fri og luft. Kvinner skyter finpistol og luft. Dette er i sivile konkurranser. Militært skyter menn grovpistol og hurtig grov. Kvinner skyter fin og hurtig fin.

 

Det er nok flere land enn Norge som lar begge kjønn skyte flere av disse programmene på nasjonale stevner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...