Jump to content

Nybegynner som skal få meg en grei hagle... Noen tips å få?


Sondrevk

Recommended Posts

Har akkurat tatt jegerprøve og skal få meg ny hagle fordi jeg skal på jakt til høsten. Jeg er nybegynner og vil ikke ha en kjempedyr hagle til å begynne med. Jeg tenkte meg en 12 kaliber helst under 10 000 kr men ikke noe ubrukelig skrap. Har sett litt på Nye Silma Finnskogen.

Lurte på om noen har erfaringer med Silma'en eller andre forslag til hagle som passer mine kriterier.

Link to comment
Share on other sites

Først vil eg berre gratulere med bestått jegerprøve :D då eg, får nokre veker sida, sto i dine sko ente eg opp med ei Fair hagle av eit eller anna slag som kosta 8 tusen menn fekk den for 6, og den er eg godt fornøgd med. Veit desverre ingenting om Silma, men dei fleste haglene gjer jobben. Anbefaler eigentleg at du prøver andre sine våpen eller går til nærmaste/beste forhandlar i område. Men hugs at det er ditt valg kva våpen du vil ha, så ta det andre seie som små anbefalingar og ikkje kjøp det dei seie med mindre du vil det. Lykke til! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tur til en dyktig forhandler. Han kan gi deg en hagle som passer, og kanskje ta deg med på skytebanen slik at du får prøvd den. Bomskudd er morsommere om du iværtfall vet at hagla passer :wink:

 

Ellers er det veldig fint med ejektorer. Utskiftbare choker er også kjekt. Du finner hagler i din prisklasse som har det.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=4014" target="_blank

 

Har en slik selv, med justerbar høyde på kolben. Har funket bra den.

Link to comment
Share on other sites

En grei hagle ... - man kommer etter min mening ikke utenom Baikal.

Ingen skjønnhet på noen måte. Kanskje ikke passer med en gang. Men hvilken hagle gjør det før en får trent inn korrekt montering etter mange tusen monteringer (tørrtrening er fint...)?

Baikal er også så billig at en kan tillate seg å modifisere stokken om man vil etterhvert.

Billig og robust skytejern som gjør jobben og som holder. Fåes også med utskiftbare choker, ejektorer og enkel avtrekker om man ønsker.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Søk og les nøye om tyrkiske billig hagler før du kjøper det. Med billig mener jeg her billig for importør/forhandler. At de koster endel for kjøper i butikken reflekterer ikke nødvendigvis kvalitet eller reell pris.

 

Ejektorer på en jakthagle er bare negativt mener jeg. Leting etter tomhylser i lyngen, lyd som skremmer kråker ol ved jakt fra skjul etc.

Utskiftbare choker er heller ikke noe must, imp cyl og halv dekker "alle" jaktsituasjoner. Ulike patroner varierer ofte mer en om choken er kvart eller halv.

 

Fokuser heller på en hagle som passer og har god ballanse/flyt og som er driftsikker. Tull med sikring, dobbeltskudd osv er det siste du vil ha og kan ødelegge hele gleden med en hagle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så god oversikt over markedet på nye hagler for tida, men jeg vil støtte dagl og johs. Baikalhaglene har ord på seg for å være nært uslitelige, min har vært brukt (og minimalt vedlikeholdt) i nesten 20 år nå, og jeg har aldri hatt noe kluss med den. Ikke et klikk, ingenting. Prisen har faktisk gått et par hundrelapper ned på de åra, til og med. :P Jeg er også enig i at ejektorer er en uting på jakt. Du er selvsagt ikke typen som legger igjen plastsøppel i fjellet, så hvorfor skal du ha en børse som pælmer tomhylsene et par meter bort i lyngen? Det blir bare mas av sånt. Ta dem heller ut med hånda og legg dem fint i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Ejektorer er det siste jeg ville vært foruten på hagla mi. I situasjoner hvor det sitter etternølere igjen, synes jeg for min del at det er supert at patronene popper ut av seg selv. Finnes sikkert noen her inne som lader om like raskt uten ejektorer, men min erfaring er at man knoter mindre med ejektorer. Kalde fingre i surt høstvær er ikke suksessoppskrift hva gjelder hurtig omlading.

 

Lykke til med kjøp. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det sitter noen etternølere igjen, gleder det meg stort å se de flakse avgårde. Det er helt unødvendig å skyte ned et helt kull, og det er jæskla irriterende å finne tomme plasthylser i terrenget.

Til TS: Jeg ville fått meg kjøpstillatelse fra politiet på "hagle 12/76" og sjekka bruktmarkedet. Finnes masse kvalitetsvåpen til under 10000 brukt.

Link to comment
Share on other sites

Ejektorer er det siste jeg ville vært foruten på hagla mi. I situasjoner hvor det sitter etternølere igjen, synes jeg for min del at det er supert at patronene popper ut av seg selv. Finnes sikkert noen her inne som lader om like raskt uten ejektorer, men min erfaring er at man knoter mindre med ejektorer. Kalde fingre i surt høstvær er ikke suksessoppskrift hva gjelder hurtig omlading.

 

Lykke til med kjøp. :)

Men tar det ikke mer tid å rote rundt etter tomhylsene enn å trekke dem ut manuelt? Spesielt hvis du skal finne dem etter du har gått opp etternølerne og må prøve å huske akkurat hvor det var du sto.

Link to comment
Share on other sites

Hvis retningssansen din er såpass lite utviklet, at du ikke finner tilbake til plassen du løsnet skudd på, så vil jeg anbefale deg GPS med trackingfunksjon. Evt kan du legge ut line fra starten av turen, slik at du finner veien tilbake til hytta eller bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...