Jump to content

Dynamisk Mauser


evert

Recommended Posts

Etter noen år hvor NSF-skytinga har tatt alt fokus, har jeg lyst til å skyte litt "dynamisk" igjen...

 

Jeg fikk innvilget en Hær-ombygget M98 i 30-06 til det som da het praktisk, og har tenkt å endelig få brukt den til det den er innvilget til, hittil har den bare støvet ned. Da dukker det opp endel spørsmål ideer:

 

Sikter: jeg ser for meg et åpent jaktdiopter kombinert med et stolpekorn som en god løsning.(type ghost ring)

 

Skjefte: har et laminatskjefte av type ukjent, med det man kan kalle nyklassisk design.

 

Omlading: via klips, har en liten håndfull liggende.

 

Sikring: har et par buehler-type sikringer, synes de er raskere i bruk enn den originale.

 

Løpslengde: jeg vil kappe litt, men ikke for mye. Ett eller annet sted mellom 16 og 20 tommer- men hvor kort er for kort?

 

Hvis noen har kommentarer eller innspill setter jeg pris på det, alltid fint å høre fra andre hva de har gjort og erfart!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg driver ikke med dynamisk, men det rifle kriteriet hørtes ut som ala en Scout rifle. 3 kg, med Ghost sight, fast mag boks med flere enn 5 skudd i foreks.8-10 skudd foreks. 22-23 tommer med litt lengde og balanse som tar ned rekylen. Mengde skyting med .30-06 tar på i lengden i grunn . God rekyl kappe , god bredde og tykkelse på den. Packmayr er fine der. Cooper brukte mye Brno 601 rifler til sine Scout rifler, Clifton tokker hadde en modell med utfellbar tofot i forskjeftet som var veldig brukbar og solid, men samtidig lett vekter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rifla er gjennoppbygd i orginalstand og gitt bort i bursdagspresang til broderen. Kikkerten som nå sitter på en Ruger Scout, er jeg godt fornøyd med, ditto med jaktdiopteret.

 

Skulle jeg ønske meg noen forbedringer på kikkerten hadde det vært utvending tårn for hurtig justering i høyden, for jaktdiopteret var trickset å skru av den indre diopter ringen, slik at det ble ett svært hull og hullsikte istedenfor dioptersikte. Låskassen bør heller ikke komme fra en ribbet Banemauser som på min, da bakre låskassebro på disse er slipt ned for buskdiopter, dette gjør at jaktdiopteret kommer alt for lavt ned til at det fungerer optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...