Jump to content

zeiss diavari v 2,5-10"50


æljkiller

Recommended Posts

Anbefales. Har akkurat den kikkerten og den er helt topp. Var en som testet den mot classicen i høst og han satt vel et kvarter lenger med victoryen.

 

Vet du hva, det tror jeg ingenting på. Har testet utallig mange ganger, hverken jeg eller de andre som har satt ute i skumringen ser noen forskjell.

 

Tipper du tenker denn? viewtopic.php?f=24&t=7565&p=72413#p72413

Tror V hadde 56mm lysåpning? :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Har akkurat den kikkerten og den er helt topp. Var en som testet den mot classicen i høst og han satt vel et kvarter lenger med victoryen."

 

Jeg ser ikke forskjell gjennom min 28 år gamle Diavari Z 1,5-6x42 og Victory`en.

 

Og jeg skulle anta at hvis det var sååå stor forskjell på Classic`en og Victory`en - skulle jeg IHVERTFALL sett forskjell gjennom disse to.

 

Men det er sikkert noe med synet mitt :? .

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var den tråden jeg tenkte på. Men jeg har ikke testet selv, så jeg skal ikke være bastant på det. Likevel er det såpass stor prisforskjell at en kan lure..

 

Dette med prisen er litt spesielt i dette tilfellet. http://www.mamut.net/vestlandetjaktutstyr/subdet3.htm Her er det ca. 2300,- i forskjell, men på XXL koster den 5990,- Etter det jeg er blitt fortalt er det at XXL gjorde tidenes kjøp da Zeiss fikk ny økonomi manager og ville bli kvitt noen paller med classic sikter. Dette kan vi nyte godt av, men manageren fikk visst nok sparken.

Ellers så koster victory bare 10000,- hos XXL m/lys http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=68316

Link to comment
Share on other sites

"Har akkurat den kikkerten og den er helt topp. Var en som testet den mot classicen i høst og han satt vel et kvarter lenger med victoryen."

 

Jeg ser ikke forskjell gjennom min 28 år gamle Diavari Z 1,5-6x42 og Victory`en.

 

Og jeg skulle anta at hvis det var sååå stor forskjell på Classic`en og Victory`en - skulle jeg IHVERTFALL sett forskjell gjennom disse to.

 

Men det er sikkert noe med synet mitt :? .

Hva som er forskjell på disse siktene skal jeg ikke våge meg ut på. Men det er nok forskjell på å se gjennom sikte, sammenlikne med andre, se i mørke - telle stubber, se i motlys osv. Har du testet Z-siktet ditt, mot Victory etter noen spesielle kriterier så kunne det være interessant å høre.

Link to comment
Share on other sites

Min enkle måte - er som du har vært inne på: Ser på stubber, ser om barken på ei bjørk er tydeligere osv.

 

Det Z`en er dårligere på - er motsollys (men så har den jo vært brukt i 28 år også).

Men det skulle jo bare mangle at det ikke har vært fremskritt iløpet av årene :)

Link to comment
Share on other sites

Har en slik en selv, med 60 retikkel. Må si meg strålende fornøyd så langt, og vil anbefale den. Selv om sikkert ikke alle er enige, syns jeg den opplyste retikkelen er veldig nyttig. Ikke alltid lett å se trådkorset når det er skumt og med mørk bakgrunn. Har nattlys selv, har ikke prøvd hvordan daglys er, men ble fortalt at daglyset blir for skarpt til å bruke om kvelden/natta/morgenen. Tviler på at du blir misfornøyd med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...