Jump to content

Sauer 200 ødelegger hylser


blaff

Recommended Posts

Hei, Kammerater

 

siden jeg vet det eksisterer høy kompetanse på Kammeret på alle våpen så spør jeg her

om noen har erfaring med Sauer 200 STR som ødelegger hylser både fabrikk og hjemmeladet ammunisjon(hylsene er Norma)

børsa har gått knappe 600 skudd kjøpt ny fjor sommer. symptomene er at det ser ut som om noen har brukt ei fil på 1/5 del av bunnen på hylsa.

 

Takker på forhånd for tilbakemelding!

 

S

Link to comment
Share on other sites

Det verserer rykter i skyttermiljøene om at kvaliteten på nye sauer 200 str er dårlegare enn tidlegare. Det går på funksjoneringsfeil på magasin ,utkast som ikkje fungerer som det skal og kammer som har store avvik. Er det hold i desse rykta ? Har gamal modell og den fungerer upåklageleg. Lurte på kompletteringssett for å sleppe det evindelege løpsbytte og då må eg ha ny låskasse og stokk. :shock:

Link to comment
Share on other sites

samme prosess å ta ut ejektor på sauer bolten som Mauser M98 bolt

Ikke akkurat. Det er ikke ejektor på et M98 sluttstykke :wink:

 

Det går på funksjoneringsfeil på magasin ,utkast som ikkje fungerer som det skal og kammer som har store avvik

Har både gammel og ny, og samme med magasiner - de er nokså like. Det har alltid vært, og er ennå, en og annen Sauer som ikke er helt "der".

Problemet med grader på utstøteren, eller grader i sluttstykkebunnen er nokså vanlig tror jeg.

 

Kammerene er nokså romme, og litt variable, en kan ikke halspresse til flere løp uten å holde hylsene fra hverandre, og heller ikke bruke sluttstykkene ukritisk om hverandre med halspresset ammo - iallefall ikke med feltladninger. Mine baneladninger kan jeg det med.

 

Magasinleppene er skarpe på noen magasiner, og runde på noen, de går seg til. Skyter en stang så merker en seg hvilke magasiner som slipper patronene lettest. De kan helt sikkert pusses/poleres menjeg er ikke helt der ennå...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at med ikke mindre enn 4 produsenter av løp, så vil det være små forskjeller på kammer.

Når det sies store avvik, så tenker jeg typen hvor kammeret ikke er innenfor spesifikasjonene. Med spesifikasjon mener jeg det at en go og en no go tolk ikke passer. Det har jeg aldri hørt om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at med ikke mindre enn 4 produsenter av løp, så vil det være små forskjeller på kammer

Jeg snakker kun om pipene som produseres av Sauer.

 

Med spesifikasjon mener jeg det at en go og en no go tolk ikke passer. Det har jeg aldri hørt om

Ikke jeg heller. En skal huske på at Sauers kunder her er noen av de mest kresne en kan finne. Når en har 2-3 piper i bruk samtidig (noe som ikke er vanlig med andre rifler) så legger en veldig godt merke til at de ikke er HELT like, at de ikke skyter likt, osv. Samtidig selges disse pipene, ferdig tilpasset, til samme pris som en må gi for et pipeemne av andre merker.

 

Det er jo det samme med magasiner, der du skal lete lenge etter en S&L eier som har flere magsiner, og de fleste neppe har sett andre magasiner - så har de fleste Sauer-eiere gjerne 6-8 magasiner, og legger merke til forskjellene på dem. Sauer sine magasiner koster jo også en brøkdel av f.eks. Sako eller S&L sine.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser det er nevnt kvalitet på ny kontra gammel sauer.I mitt skytterlag har vi bra med utlåns sauere (7 stk) disse er komplette børser med 22lr sett.Alle disse riflene er noen år og har fungert feilfritt fra første skudd.Har selv 3 stk (2 6,5 og 1 22lr) ikke vært problemer noen gang.

De siste 2 årene har aktiviteten i laget vårt tatt seg opp endel.Mange medlemmer har kjøpt både komplette rifler,ombyggningssett og kompletteringssett.Det har vært feil ved nesten alle disse,både 6,5 og 22lr.Feilene er mange og går på sluttstykker som klikker,ikke drar ut hylser,magsiner som ikke passer i våpenet osv.Et 22lr sluttstykke passet ikke i løpet mens andre går tregt.Alle har fått ordnet dette gratis på service stasjon.En av riflene har vært innlevert 6-7 ganger før den ble bra,da faller litt av gleden ved å kjøpe seg ny rifle bort.

 

Før i tiden følgte det med prøveskive til alle nye sauere.Jeg tror fabrikken har senket kveliteten på 200str og sluttet med testskyting,da måtte disse feilene vært oppdaget.

Har også hørt rykter om at fabrikken har stoppet produksjonen av den nye rekrutt saueren i 22lr pga produksjonsfeil.Skulle jeg kjøpt 200str idag hadde jeg valgt brukt framfor ny.

Link to comment
Share on other sites

Lever den inn på en service stasjon,så får du fikset den gratis. Hvis den skaver spon av hylsa,er avtrekket ditt sannsynligvis fult av det. Da tar det ikke lang tid før du får urent avtrekk og mister trykkpunktet. Så det lønner seg å få renska opp hele mekanismen.

Vet ikke hvilken service stasjon som ligger nærmest deg, men det har DFS oversikt over. Jeg er i Sør- Trøndelag.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at du får spor i hylsebunnen er ikke skarp utstøter men utvendige grader i hullet som utstøteren ligger i. Messing legger seg mellom utstøter og hullet den ligger i, det kan resultere i at utstøteren ikke kommer ut. Dermed kan man bli plaget med utkasting av tomhylser.

Utstøter må ut, så må hullet avgrades.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...