Jump to content

Noveske piper


BjornJ

Recommended Posts

Jepp, men jeg kjenner en som hadde en ikke-chrome lined daniel defense pipe, og den var utskutt etter 6000 skudd. Samtidig vet man at chrome lined piper generelt holder lenge. Så jeg ville ikke kjøpt en pipe som er utstkutt etter en sesong, blir veldig mye pipekjøping da.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men uansett, alle vet at chrome-lined piper holder lengre enn ikke-lined, så ta det som et generelt tips.

Jeg ser i alle fall ikke noen grunn til å kjøpe plain svart pipe når man kan kjøpe chrome-lined eller stainless piper som generelt holder dobbelt så mange skudd.

Link to comment
Share on other sites

Det varierer vel også, Bushmasterpipa på gamle matchbørsa mi gikk fortsatt 4cm på 200m etter 10k skudd. Men vi skyter uansett bare på IPSCskiver på maks litt over 300 meter, så da veier levetid fort opp for supermatchpresisjon. Er man litt ivrig går det fort noen tusen skudd gjennom disse børsene i løpet av en sesong.

Link to comment
Share on other sites

Forhold som spiller inn er:

 

Stålkvalitet: typisk "militær" stålkvalitet vil være Chrome-Moly 4150, som er hardere enn f.eks. 4140 -sistnevnte er slett ikke uvanlig i AR-15 piper. 4140 er et bra stål, men tåler varmgang langt dårligere enn 4150 og dermed vil graden av slitasje øke i forhold. 416 rustfritt er også et bra stål, men tåler heller ikke varme like godt og stålet blir blir hurtigere varmet enn f.eks. 4140, eller 4150 og slitasjegraden øker ved skyting. Fordelen med 416 er at presisjonen i slike piper ofte er svært god. Det må også nevnes at 416 rustfri piper generelt er dyrere enn 4140/4150.

 

Chrome lining gir pipa økt slitestyrke, framfor ingen chrome lining. Til gjengjeld kan piper ha blitt overflatebehandlet ved hjelp av nitrering -som er en prosess der man bruker varme og kjemikalier som herder overflaten på stålet og gjør det mer slitesterkt. Fordelen med sistnevnte er at pipa kan maskineres med strengere toleranser og dermed oppnå en presisjon på nivå med f.eks. 416R.

 

Andre faktorer som spiller inn er metoden brukt for å rifle pipa innvendig, hva slags rifling vi snakker om og om pipa er kaldhamret eller dreid fra et emne og riflemetode brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tror jeg har nevnt det før, jeg har en Wilson pipe som har gått umenneskelig mange skudd, og den har samlet godt hele veien.

 

Tror den ga seg i mai etter litt for mange skudd på rappen. 8)

 

Har bestilt ny 18" fra Brownells men det ser ut til å drøye, det var visst noen lisenser som måtte fornyes...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...