Jump to content

Kan ni köpa bly ammo och blyhagel ännu


culot

Recommended Posts

Har det blivit tillgängligt för er ännu ?

Ni ska veta att Norge höjs till skyarna av italienska jägare för att ni fick

Blyförbudet upphävt, dom fick blyförbud i våtmarker 2014 och dom gråter blod ..

Och dom har mkt liten erfarenhet av att ladda stål , jag har hjälpt dom med lite data

Som dom har tryckskjutit ..

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder å være klar til jakta til høsten.

Selv har jeg plenty blyammo liggende klar allerede, så det blir nok ikke handlet noe særlig inn i år.

Skal dog teste ut noe blyammo i min nye Browning Maxus, O/U hagla har jeg kontroll på.

Link to comment
Share on other sites

blir inte det extremt dyrt ? Dom tar väl ifrån Ballistic products ? jag vet att det skulle kosta nästan 200 sek kilot i sverige för nickelhagel ,

 

borde det inte bli billigare at köpa ifrån Siarm ?

 

/ P

 

Siram har jo ikke hatt noe utvalg i blyhagl på lenge? Jeg sendt en mail og spurte om når de fikk inn.

Men har ikke fått svar.

 

Hadde vært greit og ta hagl derfra ja.

Link to comment
Share on other sites

Dersom temperaturen på smelten er passe varm, blir haglene like bra som dem man kjøper.....blir den for varm får man popcorn :)

Men er jo fortsatt ikke lov å produsere, så vi kan komme tilbake til temaet utpå sommeren :) (nesten verre enn hjemmebrenning dette )

Link to comment
Share on other sites

[...]Men er jo fortsatt ikke lov å produsere, så vi kan komme tilbake til temaet utpå sommeren :) (nesten verre enn hjemmebrenning dette )

Det er "bare" blyhagl ment for/brukt til/åpenbart laget for å brukes i hagleammunisjon som er forbudt. Å smelte om gamle hjulvekter, takbeslag, lodd og annet uhåndterlig ræl til letthåndterbare og greie blyhagl er helt lov. Å lage blyhagl til dykking eller fiske er også lov. Til og med å lage sekker med hagl for å ha litt ballast i bilen er lov.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo flere skytegrener innen NSU og CAS hvor bly fortsatt er tillatt. Derfor er vel ikke produksjon av blyhagl noe som myndighetene klikker på grunn av.

Det er vel feil BRUK som er forbudt, og ikke innehav av hagl som under rette forutsetninger kan benyttes legalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hur gickt det egentligen till när ni fick ett TOTALT blyhagelförbud ? Andra länder i europa har ju fortfarande bly på skjutbana och annat vilt än änder och gäss.

 

Vi i Sverige lyckades ju tack och lov och med en stark ordförande fr Sv jägarförbundets hjälp få det upphävt, men vi hade aldrig totalförbud.

 

Vad var det som gjorde att Norge gick ett steg längre ?

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Nei - Jeg holder ikke pusten.

Jeg regner ikke med at det blir mulig med bly til høstjakta.

Den demokratiske viljen og respekten for demokratiske avgjørelser er begrenset i enkelte lag av samfunnet.

Noen har god tid og sleper føttene langs bakken.

(Dette er ingen god sak for oss)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Vad var det som gjorde att Norge gick ett steg längre ?

Jeg vil påstå at det var Norges jeger og fiskeforbund som syntes at det var helt greit med et blyforbud. I stedet for å argumenter mot forbudet, gikk de heller ut med tester av alternativ ammo som de roste opp i skyene. Da ble det lett for politikeren som var gira på å fjerne bly fra utslipslista. (Det er i hvert fall min oppfatning av hvorfor forbudet ble innført.)

Link to comment
Share on other sites

Men då borde man väl ha uppmuntrat och förenklat import av nödvändiga komponenter samt lämpliga krutsorter.

Nu är det i och för sig USA som strular till det då man inte kan reglera inom landet så krånglar man till det för alla länder utanför.

Det smittar av sig även på de europeiska länderna, med enorma krångel att köpa vettigt krut till vettigt pris.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Nå har da ellers NJFF vært svært så aktive i og relativt suksessfulle med å få muligheten for bly tilbake. Og de jobber også internasjonalt opp mot dette. Så surmaget bitterhet for noe som kanskje skjedde for lenge siden er ikke helt på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Det er ikke ment som surmagethet fra min side, men heller en konstatering av hva som faktisk skjedde :wink:

 

Men då borde man väl ha uppmuntrat och förenklat import av nödvändiga komponenter samt lämpliga krutsorter.

Det har aldri vært noen stor kultur for hjemmelading av hagle i Norge. Fokuset lå heller på at det kom til å bli billigere og bedre utvalg med alternativene etter som de ble tatt i bruk. Jeg vil påstå at dette aldri ble tilfelle. Hverken det ene eller det andre.

 

Angående prising av ladekomponenter for hagle kan man lure på hvor mye de egentlig koster når en leirduepatron selges for mellom 1-2kr i butikk. Skal jeg lade en slik patron med kjøpte komponenter må jeg nok gange prisen med både 3 og 4 før jeg har en ferdiglad patron :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Angående prising av ladekomponenter for hagle kan man lure på hvor mye de egentlig koster når en leirduepatron selges for mellom 1-2kr i butikk. Skal jeg lade en slik patron med kjøpte komponenter må jeg nok gange prisen med både 3 og 4 før jeg har en ferdiglad patron :wink:

 

Övningsammo har väl aldrig lönat sig?? möjligen i usa och England där komponenter är billigare.

 

Jaktammo är det man pratar om, men skjuter man 10-50 jaktskott om året så finns det ju ingen anledning möjligen om man tycker att det är roligt att göra sina egna grejer,

typ som att göra sitt eget brännvin 8)

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...