Jump to content

Hva er jaktterrenget mitt verdt?


johan_portin

Recommended Posts

Hei,

 

Nå er det lenge siden jeg var inne her på kammeret. Har vært opptatt med jakt å greier. Men det ser ut som det blir mindre av det frem over eller i hvertfall på annen plass. Familie situasjon har endret seg...

 

Å med det så ser det ut som jeg må kvitte meg med jaktterrenget. For noen år siden ervervet jeg en skogeiendom på 184 Da, den inngår i et grunneierlag på ca 24000 Da. Det står en ny laftet hytte på ca 30m2 på eiendomen + bod på 17m2.

På elgjakten i fjor fikk jeg skutt min første elg :) Ellers er det fri småviltjakt over hele grunneierlagets område.

 

Område ligger ca 1 time fra Oslo( i Sverige). Dvs jakt i romjula og hele januar. Rådyr er småvilt, dvs ikke kvote. Vildsvin begynner å komme på området = stor stas

 

Jævli kjedelig at dette nå skall vekk...

 

Men hva kan dette være verdt?

 

Fullt mulig innlegget er helt feilplassert men hade ikke lyst å sette det under salg, for der er jeg ikke enda.

Link to comment
Share on other sites

Ikke selg! Om noen år kan familiesituasjonen ha endra seg til det bedre, og du kommer til å angre som en hund på salget! En ting er å selge ei børse eller slikt. Angrer man seg om noen år, kan man alltids kjøpe en børse i tilsvarende modell. Jaktterrenget er tapt for alltid....

 

Hva med å leie ut for noen år? Høres absolutt ut som noe jeg kunne ha funnet på å leid!

Link to comment
Share on other sites

Verdien som jaktterreng avhenger veldig av om det er ulv der eller ikke. Sånn er det bare. Mange av landets beste jaktområder er kraftig forringet etter at bestanden av ulv i Russland, Finland og etterhvert Sverige, er blitt så stor at den ekspanderer over riksgrensen vår. Da snakker jeg selvsagt om verdien for jegere som jakter med løse hunder. For folk som jakter med bandhund eller uten hund kan det kanskje være hipp som happ, bortsett fra at bestandene av mange matviltarter tynnes ut.

 

Store områder i Hedmark, som tidligere var landets beste områder for elgjakt, er langt mindre verdt for tradisjonelle elgjegere i dag enn de var for få år siden. Slik har utviklingen selvsagt vært i Østfold også. Statskog opplyser at det hører til sjeldenhetene at elgjegere som leier terreng i disse områdene beholder det tildelte terrenget fireårsperioden ut.

 

Synd, men sånn er det politiske klimaet. Jegere og eiendomsforvaltere som lider under denne politikken har ikke samlet tilstrekkelig med ressurser til å utgjøre en pressgruppe som oppnår gjennomslag for deres interesser. NJFF er ennå ikke på banen, slik deres svenske søsterorganisasjon er, men så brenner det heller ikke så heftig på dass her i Norge som det gjør i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Virker som det der med å leie ut kan være aktuellt. Det har ramla inn en god del meldinger om det.

 

Hvis det leies ut er det som Truls skriver jakt tilgangen som leies ut og da er jo ulv situasjon viktig å beskrive og det er ulv i område. I 2013 fikk vi 10 elger på kvoten, 2014 fikk vi 8 elger. Ser en tilbake før ulvetid var antallet det doble. Elgjakten er populær i Årjäng og ofte er hele familien med. Det blir mye folk og det er veldig hyggelig. Jakten på elg bedrives som drevjakt der 20 - 30 personer går i drev og 10 - 15 sitter på skytelinje.

 

Kjøtt tildeles per "arbeidsdag". Hver jaktdag teller som “arbeidsdag” og så er det en ryddedag per år. Dette er også en grunn til å ta med familien, da får også lille per og lille lotte en kvote når de går i drevet. Jeg fikk ca 15kg kjøtt på min kvote i fjor, (jeg var ikke med alle arbeidsdager). Det er ingen kilopris, fellingsavgift eller noe sånt tull her. De beste delene fra elgen selges på “kjøtt auktion“ når jakten er slutt.

 

Det er et årlig jaktkort som fåes av jaktlederen for 200sek, ønsker en å ha med kammerater eller kollegaer(utover familie) på jakt må du også kjøpe gjest kort for 400sek, dette gjeller også for hele jaktåret.

 

Prøver meg på å legge opp et kart over område her

 

Jaktkarta_zpsobafqrv6.jpg

 

Hvis, eller når det blir aktuellt med salg eller utleie så kommer det opp annonse om det.

Spørsmålet er fortsatt: Hva er dette verdt, som salg eller som utleie?

Link to comment
Share on other sites

Et grovt overslag over verdien:

 

Alt du kan få inn i netto utleie (etter fradrag for kostnader skatt etc) pr. år delt på 0,10

 

Forutsetter at dagens netto leigeinntekter realvurdert vil holde seg slik fremover.

 

 

Et tilsvarende konkret enkelt eksempel:

 

Verdien av et hjorteløyve som en vil ha i lang tid fremover som du netto har inntekter på 5000,- i året på:

 

5000/0,1 = 50.000,-.

Link to comment
Share on other sites

Tipper at din eiendom ligger i et såkalt VVO Viltvårdsområde.Med et Areal på 184 da kan du normalt ikke leie ut denne jaktretten til andre enn nær familie.Jeg bor ved Ørje og leier jaktretter på Svensk side.Vanlighvis må det være fra 500 -1000 mål for å leie ut en jaktrett i et VVO.Men kan jo være annerledes hos deg.Ellers så er det mange Nordmenn som har leid jaktretter på noen hundre mål og skyter 5-10 rådyr på hele VVO.Dette har det blitt mye bråk av. Leier man en jaktrett i Sverige skal man være ydmyk overfor lokalbefolkningen og bruke vett når det gjelder hvor mye man skyter.Jeg betaler 2000 for en rett uten elg.5000 med elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Når du sjekker med jaktlaget om det er greit at du leier ut, bør du også spørre dem om hvor mange rådyr dem mener at det er greit at du eller den som leier terrenget feller per sesong.

 

I noen VVO områder er det ytterst få som bryr seg stort om rådyrjakt, og man får nærmest fritt leide til å felle det man vil uten noe bråk, mens i andre områder er rådyrjakta populær og hvor det kan bli et salig leven om noen feller flere enn hva de andre synes er greit.

Spesielt om man jakter rådyr flere steder på VVO området enn der man selv eier/leier.

 

Det er en del ulv i områdene ved der du har terreng, så du bør gjøre folk som ønsker å leie/kjøpe terrenget av deg oppmerksom på dette.

Selv ville jeg ikke risikert å bruke løshund der, og jeg regner med at ulven kan være en medvirkende årsak til at de driver drivjakt på elgen der.

Jeg vurderte å leie et større terreng litt nord for ditt VVO for en del år siden, og slo det fra meg nettopp pga ulven.

 

Kanskje du kan få mest årsleie for terrenget om det leies ut som feriested med jaktrett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...