Jump to content

Nightforce B.E.A.S.T 5-25x56 ffp


LangemannBoe

Recommended Posts

Hei folkens, som dere alle vet så har vi fått vite hvordan vi ligger an på skatten, å andre heldigere en andre.

så hadde det seg slik at denne gangen var det jeg som skulle vær en av de heldige å få fylt opp sparegrisen med penger plutselig. Da kan jeg jammen begynne å tenke på ny kikkert til langholds riggen. Valget falt på Nightforce Beast. Siktet ser ut til å fungere helt konge å det har massevis av justerings muligheter. Så tenkte å høre meg litt rundt om hva evt. Andre syntes om denne kikkerten. Noen som har som kunne delt erfaringer osv... takker på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har ikke noen erfaring med denne kikkerten men hvorfor falt valget på denne? Jeg har inntrykk av att NF ikke er helt i toppen optisk sett?.. Jeg kikker mye etter en ny LH kikkert om dagen og har vært innom NF, men jeg skjønner ikke hvorfor de(med flere) har opplyst hele retiklet?? På jakt er det noe herk å når skyter man LH i så mørke omgivelser att man trenger å lyse opp hele retiklet? Jeg skyter med jakt som hoved motivasjon og vil alltid se etter ett sikte som også egner seg godt til jakt og da faller sikter med sånne retikel bort.

 

For øyeblikket er det denne som frister mest for min del: http://www.valdada.com/4-28x50-40mm-rec ... m-reticle/" target="_blank

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke vært meg i mot å ha en slik :wink:

 

Jeg har ikke sett denne kikkerten selv, men nå sies det at NightForce har fått bedre optikk. Jeg har en NXS, og jeg synes ikke den er spesielt dårlig optisk. Den er ikke riktig like god som S&B PM II, men jeg legger nesten ikke merke til det. Jeg bruker disse om hverandre.

 

"Beast" er kanskje en litt spesiell kikkert med tanke på justeringsløsningen. For meg virker det som en fin kikkert om målet er å skyte forbi 1000m. Jeg ser for meg at det er litt plunder med den ekstra knotten for å justere 0.1mil? Uten om det tror jeg ikke det er noen ulemper med den :wink:

 

Når det kommer til pris og hva en får for pengene, er den kanskje ikke et røverkjøp. Men har man lyst og råd, hvorfor ikke.

Er pris et argument ville jeg heller kjøpt en S&B. De er rimelig i Norge sammenlignet med hva de koster andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ente opp med å droppe den dels grunnet litt ekstramikk mulighet med den justeringsknotten, dels litt høy pris, dels noe vanskelig å få tak i da jeg var ute etter nye glass. Endte opp med en Hensholdt...ikke angra...[sMILING FACE WITH SMILING EYES]

Link to comment
Share on other sites

Ang "dårlig" optikk kvalitet på NF.....

Jeg har brukt en NF NXS 5.5-22x56 i snart 3 år, kjøpte den av en kompis pga at han gikk over til PMII 5-25 da at han mente og opplevde den skarpere.....

Under NM 500 UNL i fjor så jeg 6 mm hullene i skiva mens han gjorde det ikke ;)

Men kvalitet på optikk kan måles på flere måter, men i mine øyne henger den med høyt oppe.

Testet en PMII 12-50 til konkurranse skyting men endte opp med en NF 12-42x56 BR.

Men dette er hva MINE øyne oppfatter optikken, og jeg sier ikke at PMII er dårlig ;)

 

John

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med NXS vs. PMII er at de begge er meget skarp, eller har lik grad av oppløsning. Det jeg opplever som forskjell er mengden kromatisk abberasjon og hvordan fargene gjengis. PMII er bedre på disse tingene enn NXS synes jeg. Hvis man leser tester er det også dette som går igjen.

 

Den subjektive forståelsen av skarphet henger sikkert sammen et sted mellom alle disse egenskapene, oppløsning, kromatisk abberasjon, fargegjengivelse og muligens noe annet jeg har glemt i farta :wink: Andre på forumet vet mere om dette enn meg.

Uansett vil jeg tro at ulike forhold som hva man ser på, hvordan lyset er, hvor mye mirage det er osv. vil spille en stor rolle for hvordan man oppfatter en kikkert der og da :wink:

 

Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i hvilken som har best optikk. Alle av de "gode" er meget bra. Jeg ville heller tenkt på helheten. Passer det til mitt bruksområde, er det gode funksjoner, pris, osv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

men jeg skjønner ikke hvorfor de(med flere) har opplyst hele retiklet?? På jakt er det noe herk å når skyter man LH i så mørke omgivelser att man trenger å lyse opp hele retiklet?

 

Fordi dette siktet er laget for en litt annen type jakt enn den du bedriver :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Min Nightforce ATACR ser ut til å fungere ypperlig i dårlig lys, med opplyst retikkel. Jeg har justert ned lysstyrken til det minimale, og da er det ikke lenger sjenerende at hele retikkelet lyser. Jeg kommer til å bruke min til all jakt på hjort til høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...