Jump to content

Winchester mod 94 30-30


Olekr77

Recommended Posts

Hei. Jeg lurer på å anskaffe meg en Winchester mod 94 30 30 og har noen spm.

Er dette et anbefalt våpen til rådyrjakt?

Er det mulig å montere kikkertsikte når det er topputkast av hylse?

Er 30 30 et vanlig kaliber så det er gode muligheter for å skaffe ammunisjon?

 

På forhånd takk:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en del brosjyrer fra Winchester fra 80 - 90 tallet, her er noen modeller og beskrivelser:

normal_W-1983.JPG

Denne illustrasjonen viser prinsippet med "Angled ejection" = (AE). Bilde kommer fra katalogen 1983. Den gangen var AE nytt. Jeg kjøpte min med topputkast, den gamle konstruksjonen i 1981. Det jeg fikk vite den gangen var at jeg kjøpte en av de siste produserte før de la om produksjonen til AE - sideutkast.

 

normal_W-1991.JPG

Denne siden viser det siste året 1991 med mod.94 AE uten sikring.

 

normal_W-1998_-1.JPG

Her er noen modeller de markedsførte i 1998, legg merke til sikringen på siden av låskassa. Jeg tror sikringen kom i ca.1992.

normal_W-1998_-_2.JPG

 

normal_Win_94.JPG

Her er min, den gamle konstruksjonen med topputkast, jeg har satt på et diopter fra Lyman. I den anledningen fjernet jeg baksikte. Dette etterlot seg et hakk/svalespor som jeg pyntet på.

normal_Dovetail_Blank.JPG

Det heter så mye som en "Dovetail". Det ser litt penere ut.

 

Winchester mod.94 finnes det mye brukt av hos forhandlere og på bruktmarkedet for øvrig.

 

Som Hassel skriver over her er også et poeng med muligheter for blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Det er i det heletatt mye pene og lite brukte mod.94 ute å går. En del kjøpte en mod.94 da Morgan Kane hadde sin storhetstid for at den var morsom å ha, lett tilgjengelig i Norge var den også.

Folk kjøpte den også av praktiske årsaker som rådyrjakt selvfølgelig. Jeg synes for øvrig at enkelte overpriser dem. Jubileumsmodellene er etter mitt syn noe smakløse/overpriset juggel, disse igjen vil se grufulle ut etter overflateslitasjer hvor det som ser forgylt ut i tynnes ut o.s.v. En velholdt Winchester mod.94 med noe blåneringsslitasjer har sjarm, den kler det like godt som en "Singel Action revolver". Men smak og behag.

normal_Western.JPG

 

Eks. på tilgang: Det ligger en ordinær mod.94 på Finn nå, kjøpt i 1966, gått kun 25 skudd. En typisk annonse på bøylerifle (gått lite) :D Når vi kommer til skyting, så er bøylerifler for spesielt interesserte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et praktisk tips om puss av mod.94:

Nå er det slik at det blir litt mye fikling og slitasje på skruer for å ta ut sluttstykket, det blir greiere og mer lettvint til vanlig å pusse fra munningen og mot kammeret.

Dette har to minussider, #1: Sliter og kan skade kroningen ved munningen (det er FY!) #2: Mye dritt spruter inn i mekanismen når børsten kommer ut av kammeret. Alt dette kan man løse ved to enkle grep.

normal_Puss_W-1.JPG

For å beskytte munningen ofrer man en kulepenn og tilpasser den slik at pussestokken tres inn uten børste. For å samle smuss bruker jeg en tilpasset "Gardena" hageslangestump. I enden av hageslangen putter jeg inn et par filler til å suge opp smusset så det ikke renner ut i systemet/mekanismen.

normal_Puss_W-2.JPG

Så setter man inn hageslangen, så er mekanismen skjermet fra smuss og skitt. Jeg har også laget et lite hakk til utdrageren, sitter som støpt.

normal_Puss_W-3.JPG

Når jeg setter inn pussestokken i munningen skyver jeg inn kulepenntuppen, kulepennen tar friksjonen fra pussestaven slik at kroningen blir urørt.

 

normal_Puss_R.JPG

Ellers på boltriflene mine og Marlin 1895GS ( Marlin er greiere å ta ut sluttstykket på )beskytter jeg mekanismen for søl med dette kabelrøret for elektriske ledninger, den passer til det meste jeg har. Når jeg bruker denne pusser jeg fra kammeret som vanlig. Røret måler 15,9mm. i utv. diameter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...