Jump to content

Ladedata for .45 long colt? Noen som har tomhylser?


Woff

Recommended Posts

:wink: En skytterkollega har kjøpt inn en .45 long colt revolver, og lurer litt på hva

som fungerer BRA av ladedata på denne? (Trenger IKKE å høre at dette er individuelt! :P )

Og så trenger han noen flere tomhylser, hvis det er noen av dere som har noen til overs?

Link to comment
Share on other sites

Våpenet det er snakk om er min tidligere Ruger New Vaquero. Altså SAA størrelse, ingen gammel stor Vaquero.. Vil derfor på det STERKESTE ikke anbefale 300gr kuler og N110 i den.

 

 

 

BB John

 

Tiltredes! Jeg tenkte paa Blackhawk / Superblackhawk rammaestoerelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
5grs 320 må da være en formidabel ladning, sikkert 600 fps. Tror det er noen som er rundt 400 fps med 160 grs kule.

Ennå godt Hassel har bruksområder i begge ender av hylsas bruksområde. :D

 

Med 5 grain 320 blir trykket så lite att det lille kruttet som er bare delvis blir forbrent, her blir det forskjell om kruttet ligger mot kula eller tennhetta!

Hastigheten på disse patronene varierer sikkeret med flerehundre fot, avhengig av hvor kruttet ligger ved avfyring. 600 fot?? Er nok nok nærmere 4-500 fot! Sikker helt ned til en 300 fot av og til også!

Våpenet kan faktisk låse seg av uforbrennt krutt også! Tønnerotasjon låses!

 

Brukte selv nedladda laddninger i mine 45lc cowboy laddninger, 5,5grain med N310 og 250grain kule ga cirka 820fot, og gå under det blir ustabilt, fins jo eget cowboy krutt som ser ut som skiver for og fylle opp hylsa! For husk, 45lc hylsa er lang og man skal fylle opp 50% av volumet med krutt for og få jevn forbrenning/trykk!

 

Uansett, ser ikke gleden av og delta på konkuranse eller vanlig trening med piff og puff, hvor er skytter/konkuranse ånden her? :wink:

Link to comment
Share on other sites

For min del koser jeg meg med forskjellige ladninger i våpna min jeg, alt i fra 80 til 340 faktor, avhengig av tid/sted og bruksområde. Siste nedrige innfall fra min side er et bar med blackhawker med 9mm tønner 8) Her skal vi forske fram minimumsladninger rundt 80 i faktor! serfor meg 105gr kule og inmari lite krutt :lol:

 

Men jeg har ca 1000 300gr rainier i .45 som skal lempes ut i rundt 12-1300 fot også :D (og Evert mener 6'5" blackhawken skal teste noen .357 ladninger han ikke vil bruke i en s&w revolver... :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

De fleste er vel klar over Mountain-man sin beskrevelse av farene med ekstremt lette cas ladninger.

Mulig Hassel har kronografert hastigheten på sine? Mulighet for opplysning om hvilken kule og settedybde, samt løpslengde?

 

1200-1300 fps med Rainier kula, mistenker jeg kan gi store problem med krympens evne til å holde på kula. Har selv aldri vært mange fps over 1200 med bly og da av trykk hensyn.

 

Ad 357, tror jeg har noen ladninger som ligger litt over grensa for S&W. Har ei 200 grs RCBS kule som går ut med 1300 fps fra min 4 5/8" NMB + noen andre med vanligere vekt :D

Link to comment
Share on other sites

tomhylser finner du antagelig på www.hjemmelading.no

 

angående ladninger er vel det enkleste å slå opp i en ladebok av noenlunde kjent opphav?

både ladeboken og vihtavuori har masse data for 45 colt, med "finnekrut"

vihtavuori lister også det de anser som trygge(ikke vanvittig underladde slik visse vantro driver med) reduserte cowboyladninger.

 

(og Evert mener 6'5" blackhawken skal teste noen .357 ladninger han ikke vil bruke i en s&w revolver... :twisted: )

 

det er bra du tok ansvar og kjøpte en 357 blackhawk så vi kan finne ut hvor mye de tåler før de sprekker!

Link to comment
Share on other sites

har god erfaring med både 300grs og 325grs .452"kulene til clarry. 250grs kulene tror jeg det går litt fort i svingene med, har funnet mye rart der, men de er vel beregnet på westernladninger som ikke krever allverdens presisjon.

clarry er et godt alternativ for oss som synes vi får i oss nok bly under skyting, og ikke vil forgifte oss selv med støping! pleier være mulig å involvere ham i prosjektet om du har ønske om variasjon i kulediameter, men du må argumentere for hvorfor du vil ha det sært- han veit ganske mye om dette!

 

lykke til med ladningen!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har data til kraftige 45 Colt ladninger?

 

Jeg har en Ruger Vaquero gammel type og vil gjerne skyte litt kraftigere saker en action loads. Da må jeg vel opp i både hastighet og kulevekt for å beholde treffpunktet, siktejusteringsmulighetene er som kjent noe begrenset.

 

Jeg er ikke ute etter å teste grensene til revolveren, men mer smell og rekyl er viktig. Data for 340 krutt er fint, hvilket nivå er maksladningene til Vihtavuori i forhold til anstendig nivå for en slik revolver forresten?

Link to comment
Share on other sites

til "tunge" ladninger er IKKE N-340 veien å gå, men N-110. poenget er å ha et krutt som gir en tregere trykkoppbygging igjennom cylinderen og bakerste del av pipa, og ikke bare en rask "trykkpeak" bakerst i kammeret.

 

du kan lese disse artiklene om dette:

 

http://www.customsixguns.com/writings/d ... e_myth.htm

 

http://www.customsixguns.com/writings/h ... ullets.htm

 

http://www.customsixguns.com/writings/h ... _loads.htm

 

jeg eksperimenterte endel med dett før jeg leste artiklene, men skulle gjerne ha hatt denne infoen før jeg satt igang.

 

har ikke dataene mine her nå, men jeg har utarbeidet ladninger jeg anser som "trygge", kan ta det på PM til uka om du er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Ok da, så får jeg kjøpe en boks 110. Grunnen til at jeg ville bruke 340 er at jeg satsa på å holde meg til ett krutt i både 45 og 9mm inntil videre.

 

Siden det er en "old model" det er snakk om regner jeg med at det går an å lade friske ladninger og fortsatt ha god sikkerhetsmargin.

Link to comment
Share on other sites

Data for 340 krutt er fint, hvilket nivå er maksladningene til Vihtavuori i forhold til anstendig nivå for en slik revolver forresten?

 

Finnen oppgir 9,8 gr N340 som maks for Hdy-Xtp 250gr kule. I min erfaring så lader finnene forholdsvis friskt en i forhold til andre kilder. Jeg har skutt noen 45 volt ladninger med rundt 9gr 340 og 250gr kule... forholdsvis friskt det også, med utgangshastigehet rundt 900f/s

Skal du ha tyngere kule og mer fart er nok N110 veien å gå. (og når du sprenger revolveren vil jeg gjerne ha restene :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Data for 340 krutt er fint, hvilket nivå er maksladningene til Vihtavuori i forhold til anstendig nivå for en slik revolver forresten?

 

Finnen oppgir 9,8 gr N340 som maks for Hdy-Xtp 250gr kule. I min erfaring så lader finnene forholdsvis friskt en i forhold til andre kilder. Jeg har skutt noen 45 volt ladninger med rundt 9gr 340 og 250gr kule... forholdsvis friskt det også, med utgangshastigehet rundt 900f/s

Skal du ha tyngere kule og mer fart er nok N110 veien å gå. (og når du sprenger revolveren vil jeg gjerne ha restene :twisted: )

 

Ikkno mobbing,,,

Men denne gav meg en god latter i hverdagen :lol:

Takk :!:

Link to comment
Share on other sites

I går testa jeg noen patroner ladd med 235 gn blykuler over ti grains N340 og CCI300 med Remington hylser. Kulene var rundnesete uten gascheck og antagelig ti-femten år gamle fra Clarry Haglund.

 

Hylsene ble litt sotede på ene siden ned til omtrent midt på hylsa. De føltes ikke særlig kraftige men de var tydelig kraftigere enn Winchester sine Cowboy Action loads.

 

Jeg vil gjerne bli kvitt sotinga men er uerfaren med trykktegn på revolverpatroner. Hjelper det særlig å krympe hardere eller å putte kula litt lenger nedi hylsa eller bør jeg gå opp et halvt grain? Ladningene gikk midt i på 25 meter så det passet veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne bli kvitt sotinga men er uerfaren med trykktegn på revolverpatroner.

 

du kan egentlig ikke si noe om "trykktegn", ladninger for 45colt i Ruger sine store rammer holder lavere trykk enn det 44mag ladninger gjør, så du kommer ikke til å få noen spesielle tegn på at du har overskredet maks.

det er nettop det som er problemet med dette her.

 

hadde du hatt fabrikkammo som var ladet til "maks for ruger" kunne du målt trykkringer med micrometer, men slike fabrikkladninger får du ikke tak på.

 

eneste alternativ blir å skaffe amerikansk krutt (H-110, Lil'gun etc.) og duplikere det du finner av trykkskutte ladninger i amerikanske ladebøker, med eksakt samme komponenter, hylse, kule, tennhette, settdybde, men eksakt duplikasjon av våpenet og temperaturene ladningene er skutt i er verre.

allikevel sitter du med en noenlunde god standard du kan måle, og gå utifra det, det er bedre enn ingenting.

 

som tideligere nevnt av flere i denne tråden er IKKE normale pistolkrutt veien å gå om du skal gjøre dette på en sunn måte.

 

typiske "magnumkrutt", N-110 er det mest egnede vi får hertillands, gir en mindre brutal trykkoppbygging enn raskere pistolkrutt, og du har dermed marginene litt mer på din side om du skulle gå litt over maks, det er ikke like kilent som med raskere krutt.

med disse tregere kruttene kan du til en viss grad si at trykk=hastighet, med raskere krutt kan du få trykkoverraskelser uten å se de store utslagene på chronografen.

 

Du må regne med å bruke kanske tunge kuler 300grs+ for å få fornuftig forbrenning med såpass tregt krutt.

Jeg vet at folk har ladet relativt vasst i rugers 45Colt revolvere, hardere enn jeg synes er riktig i forhold til det jeg har funnet av amerikanske data, men jeg holder meg allikevel noenlunde på matta.

300grs blykule i 1300fps, det er nok for meg, jeg vet at folk har dratt det lenger, men det synes jeg er unødvendig.(slik "trykkskyting" får andre ta seg av)

ladningene ligger ANTAGELIG rundt maks, kanskje litt over, kanskje litt under, men jeg har ingen måte å finne dette ut på, derfor tøyer jeg ikke strikken videre.

Artiklene jeg linket til tideligere i tråden beviser at rugeren tåler mer enn dette, men det er ikke noe poeng å stresse grensene.

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg rett i overkant av 1200 fps er max hastighet med 300 grs bly og N110, med Hodgdon H110 anser jeg 1300 som max hastighet, ellers samme trykk, begge i 7,5" Ruger. 10 grs N340 og 250 grs blykule har jeg sprengt en SAA klone med, tror også en Ruger kunne tatt kvelden med den ladningen på en litt uheldig dag. Selv om det her var snakk om 235 grs kule, vil marginene være mer "lykka bedre enn forstanden"(Lykka var ikke med meg og den andre var antagelig på tur). Skal jeg ha bra hastighet i en standard SAA, blir det med 3N37. NM Blackhawk/Bisley og Vaquero fores stort stett med 300grs + og N/H110.

Link to comment
Share on other sites

I et Guns&Ammo fra 2007 fant jeg noe data, visstnok trykkskutt til 25.000 psi.

 

DETTE ER DATA FOR RUGER, COLT ANACONDA, CONTENDER, OG WINCHESTER 94.

BRUK AV DISSE DATAENE I ANDRE 45 COLT VÅPEN ER EKSTREMT FARLIG.

 

265 grs blykule(type ikke oppgitt), N-110, start:17grs, max:21,5grs, maxhastighet 1300fps.

dette stemmer ganske godt med min ladning for 250 grs blykule.

 

Golden bear 350grs SP, N-120, start: 15grs, max:21grs, maxhastighet 1000fps

 

og jeg tar selvføgelig ingen form for ansvar for ting andre folk gjør.

 

edit: skrivefeil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

en annen ting verdt å tenke på når man lader 45 colt er hylsevolum.

de fleste hylsefabrikat veier mellom 103 og 110 grs, og gir ganske like hastighteter.

jeg ble oppmerksom på dette da jeg ladet for rugeren, og noen av ladningene i federal(FC) hylser gav uvanlig høye hastigheter.

FC hylsene kommer med to forskjellige bunnstemplinger, den ene med strek/prikk mellom bokstavene, og den andre uten.

 

slik: F C

og slik: F-C

 

hylsene uten streken gav mye høyere hastigheter, og dermed antagelig høyere trykk.

de viste seg å veie 125-126 grs, altså ca 20 grs mer enn andre 45colt hylser.

 

de fleste hylsefabrikat ser som sagt ut til å veie mindre, noe å tenke på før man setter igang med skumle prosjekter.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Personlig mener jeg rett i overkant av 1200 fps er max hastighet med 300 grs bly og N110, med Hodgdon H110 anser jeg 1300 som max hastighet, ellers samme trykk, begge i 7,5" Ruger

 

graver frem denne tråden, fordi jeg har lekt litt med H-110, N-110, 300grs kuler, og micrometer.. og du får rett C.patron, 1300fps med N-110 er antagelig over det anbefalte, jeg måler større trykkring enn 23,5grs H-110 som er oppgitt som "trygg" 30.000psi ruger-ladning flere steder. jeg sliter litt med å få jevne hastigheter med N-110/300grs, har du noen forslag? mye ubrente kruttkorn og ujevne hastigheter, før jeg kommer oppimot 1300fps, da brenner det reinere og gir jevne hastigheter.

er det mulig N-110 trenger høyere trykk enn det en ruger har godt av for å oppføre seg pent?

Link to comment
Share on other sites

grynt... og jeg som ga evert all H110'n....

nei, det var 2400 jeg fikk.

H-110 har jeg fra han andre. 2400 er neste krutt frem på ladebenken for kronografering og trykkringmåling. må bare blir ferdig med diverse kulevekter med N-110, nå som jeg har etablert en god standard med H-110.

 

egnetlig litt fint å komme frem til data jeg kan vite litt mer om enn bare antagelser, selvom C.patron selvfølgelig har funnet ut det samme før meg..

 

er det noen som sitter på artikkelen om 45colt i ruger fra svenske VT? de tøyde visst strikken ganske langt, men jeg vil gjerne vite hva de skrev, selvom jeg ikke skal gjenta galskapen.

Link to comment
Share on other sites

et spørsmål jeg stiller meg er dette: hva er makstrykk for 45 winmag? folk har jo kamret 45winmag i ruger-cylindere, og det har gått bra... neida, jeg skal ikke tøye strikken. innser at jeg allrede har tøyd litt over grensa med 1300fps/300grs/N-110, og planene nå går på å utarbeide data som ligger rundt 30.000psi så godt det lar seg gjøre med trykkringsmåling.

 

Noen erfaringe med N-105 i 45 colt(ruger)?

Link to comment
Share on other sites

23,5grs H-110/300grs kule er vel den aksepterte 1300fps-ladningen derute. den skal fungere bra for både mantlet og bly, selvom hastighetene blir noe lavere med mantlet. har hittil bare prøvd bly, selvom jeg har noen 300grs XTPer liggende. det står på planen det også..

 

Ladninger for N-110... du sprenger ikke Superredhawken med 20grs N-110 under 300grs kule i valig 45colt hylse, men det er, som C.patron har sagt hele veien, i overkant i en std. ruger Blackhawk i 45colt.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet om trykk for 45 Win Mag :http://www.handloads.com/misc/saami.htm

Imidlertid tror jeg ikke det gir den sikkerhets marginen man bør ha, ganske sikker på at Linebaugh og Bowen (og svært mange andre) vet noe om sikkerhets marginer i forhold til trykk og .45 Colt

Ad 2400, er det min erfaring at dette er litt raskere enn N110, men eldre lotter var tregere enn dagens og selvfølgelig er det lot varaiasjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Etter litt ekperimentering med 300 gn Magma over xx gn N110 i forholdsvis romslige Winchesterhylser, må jeg ta frem denne tråden.

 

Jeg får et hår under 1100 fps i 5,5 tommers "old" Vaqueroen. Presisjonen virker god som med alt annet jeg har prøvd med denne revolveren, uten at jeg har evner til å teste dette fullt ut.

 

Ut fra det jeg leser her, hos Linebaugh og ellers, pluss litt tvilsomme sammenligninger med Quickload, så bør dette være omtrent max av de noenlunde trygge ladninger. Hvis ikke er det veldig synd, for fy flate så morro det er. Antagelig bør jeg skaffe meg en kraftigere revolver, for dette blir vanskelig å slutte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...