Jump to content

Treffpunktendring ved av/på lyddemper


roadrunner

Recommended Posts

Som uerfaren rifleskytter finner jeg det fascinerende å lære om en EVIG strøm av elementer som påvirker presisjonen etter hvert som jeg leser meg opp på faget! Luftfuktighet, høyde over havet, lufttrykk...det vil ingen ende ta! Men nå har jeg kommet over en jeg ikke så i sidespeilet: på politiets liste med spesifikasjonskrav til sin nye sniperrifle står det bl.a. at avviket i treffpunkt ved demontering/remontering av lyddemper ikke må overstige 1 MOA. WTF?! Da jeg kjøpte rifle ble jeg anbefalt lyddemper, av alle de kjente grunnene. Siden har jeg forstått at våpenet ikke bør stå over tid med demperen på, pga. gasser i demperen som kan føre til rust i løpet. Men hvis denne operasjonen alene kan føre til en så stor treffpunktendring må jeg jo for f.... skyte inn rifla hver gang jeg skal bruke den. UAKTUELT! Kan noen være så snille å opplyse meg her? Kan det virkelig være slike variasjoner, og i så fall, hva skjer om jeg lar lyddemperen være på i 6 mnd pr år? Likte ikke dette.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke forandring i treffpunkt ved å skru av og på demperen, men ved å skyte med/uten demper

Hvor mye kommer an på mange faktorer.

Jeg har hatt løp som har flyttet treffpunkt 1cm på 100m med og uten demper. Og noen som har flyttet så mye som 10-15cm

Link to comment
Share on other sites

jeg tolket det slik at det er forskjellen mellom treffpunkt med og uten demper på.

Du må alltid skru av demperen noen timer etter du har skutt. Det dannes en gass i demperen som tærer på stålet(amoniakk tror jeg). Har selv sett munningen på børses sm har stått i våpenskap med demper på, det ødelegger løpet.

Link to comment
Share on other sites

Luftfuktigheten har forsvinnende liten innvirkning på treffpunkt...

 

Lyddemperen derimot kan flytte treffpunkt 10 eller 20cm, eller ingenting. Mer normalt 2-8cm kanskje. Dersom du skal bruke rifla både med og uten lyddemper er du helt nødt til å skyte den inn både med og uten demper.

At det er så forferdlig skadelig å ha demperen på hele tida tror jeg ikke noe på. En må derimot utvise god skikk med puss og oljing, og sørge for at løpet er tørt (altså ikke vann til stede, og helst lett oljet innvendig.

 

Jeg hadde demperen stående på et 308-løp i over et år uten skadelige effekter, og jeg skjøt ca 2000 skudd i perioden - null problem. Jeg har og ei salongrifle som demperen har satt seg fast på, og som ikke har vært av siden 2009 eller noe sånt.

 

Rifler rusta i munningen lenge før dempere ble vanlige, det er rett og slett fordi tilgangen til oksygen og fuktighet er størst der. Men klart, står den fuktig, eller blir satt bort fuktig, og uten å bli oljet inn også, så hjelper det ikke at demperen er på. Svart stål MÅ ha et lag olje eller fett i dette landet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hva politiets mener, men jeg opplever i allefall små treffpunkt forandringer etter at demperen har vært av, og så montert på igjen. Ikke mye, men bortimot en cm på 100m . Noen ganger, ikke alltid. Dette er en 223 Sako Vixen. Vet ikke hvorfor .

Link to comment
Share on other sites

Nei, det de skriver er at det ikke må være mer en 1 MOA treffpunktendring etter at demperen er skrudd av og på igjen, ikke til å misforstå. Er klar over at å skyte med vs uten demper er forskjell, og dette skriver også politiet om: forskjellen skal ikke overstige 5 - FEM!!! - MOA.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke til å stikke under en stol at når dempere (iallefall A-tec sine som er til det aktuelle kaliberet) flytter treffunktet forskjellig etter noen år med vold og elendighet, enn de gjorde når de var nye.

Men at det skal være målbart fra gang til gang har jeg ikke sett, ved ordentlig montering.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk, M67! Det første du nevner bør vel kunne fanges opp over tid ved hjelp av treningsskudd og kontinuerlige justeringer (både våpen og skytter er vel i og for seg i stadig endring.... :lol: ), men godt at du ikke bidrar til ytterligere bekymring over temaet jeg startet med! Ble betenkt nok da jeg fikk treffpunktendring etter å ha skrudd av og på stokken. Tenkte at siden kikkerten er montert til løpet burde det ikke ha noe å si, men det hadde det...

Link to comment
Share on other sites

De hadde med et eget krav om av og påmontering av demperen, helt korrekt. Dette er nok neppe noe problem på ei jaktrifle, hvor pipa er gjenget av en som kan det han driver med, og toleransene er ok.

 

Militærets/politiets langvåpen har normalt flammedemper/munningsbrems, og om de i tillegg leveres med lyddemper er på mange denne montert men et hurtigfeste, ofte utenpå denne. Slike system blir mye mer følsom for treffpunkforandringer enn det en gjenget demper vil være, så jeg antar dette er grunnet for at det er tatt med i kravene.

 

Se eks som denne som er til HK-417

fa762k_slant.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...