Jump to content

Lee Collet die til 6mm xc


ToreD

Recommended Posts

Har bestilt nytt løp i kal 6mm xc. Har en collett die i kal 243 win liggende som jeg ikke har bruk for lenger,da den børsa er solgt. Spørsmålet er da om det vil fungere å korte ned collett dien til å passe 6mm xc, eller om hylsene er for ulike. Ser at det er forskjell på blant annet skuldervinkel og bredde på hylsene, men spørsmålet er om det er nært nok?

 

ToreD

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det går fint. Collet-diene er ganske romme innvendig. Det er kun halsen som trenger kontakt med senterpinnen og fingrene i "chucksen". Resten av hylsa henger i løse lufta. Hvis du demonterer dia så kan du vel nesten slippe ei 6XC-hylse nedi? Evt. kapper du bunnen av ei hylse og prøver resten.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da har jeg fått laget meg en Collet die i 6mm XC:-). Kjøpte en Collet die i 243win, og fikk hjelp av en kamerat med dreiebenk til å kutte den og kuleisetter dia noen millimeter. Har ikke fått ladet så mye med den enda, men foreløpig ser det bra ut, med godt kulehold, og rette (nok:-))patroner.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått laget meg en Collet die i 6mm XC:-). Kjøpte en Collet die i 243win, og fikk hjelp av en kamerat med dreiebenk til å kutte den og kuleisetter dia noen millimeter. Har ikke fått ladet så mye med den enda, men foreløpig ser det bra ut, med godt kulehold, og rette (nok:-))patroner.

 

Takk for den. Nå slipper jeg å lure på om det går. Nå er det bare å begynne modifiseringen:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Gammel tråd, men det ser ut som LEE 6mm Creedmoor Collet die vil kunne fungere på 6XC

 

Disse to hylsene er veldig like, kun L2-lengden er litt kortere på 6XC (ca 1 mm kortere), og L3-lengden er nesten identisk. Ev. kan man slipe ned den indre hylsa på dien ca. 1 mm i bunnen slik at den klemmer halsen helt ned mot konen.

 

image.png.f802aea80d29305614c48e4bf3f90fdc.png

 

 

image.png.d3f6d53bc0146def7b80f72ee1ee33f8.png

 

 

https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/tabical-en-page17.pdf

 

https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/6-mm-creedmoor-210923-en.pdf

 

Lee collet die for 6mm Creedmoor har varenummer 91005

 

image.png.3119d6a1cde8d1ac18ee413c654c8abf.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...