Jump to content

Sprukket hagle - reklamasjon?


Erik123

Reklamasjon eller ikke?  

43 members have voted

  1. 1. Reklamasjon eller ikke?

    • Ja, dette skal forhandleren ta. Bevisbyrden er på hans side.
      20
    • Ja, men du må nok betale fordi det er vanskelig å bevise at haglen er behandlet bra.
      6
    • Nei, dette er sånt som skjer. Du må betale.
      12
    • Dette var vanskelig gitt...
      5


Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kjøpte en brukt hagle (så god som ny) av forhandler i høst. Der fikk jeg tilpasset kolbens lengde og cast off. Den så tilsynelatende helt flott ut. Etter første jakttur oppdaget jeg at kolben var sprukket (Haglen hadde da kun skutt 100 skudd på bane, og 2 på jakt). Det var ingenting som skulle tilsi at dette skulle skje. Den ble behandlet bra, oppbevart trygt under transport osv...

 

Jeg leverte inn haglen der jeg kjøpte den for reparasjon, og var overbevist om at dette var en reklamasjonssak. Da jeg kom tilbake for å hente den ble jeg fortalt at reparasjonen kom på 1400 kr. Jeg ble selvfølgelig veldig overrasket og mente at de i hvertfall måtte tatt kontakt med meg, dersom dette ikke skulle gå som reklamasjon, før arbeidet ble utført. Forhandleren tilbød seg at vi delte regningen, så prisen ville bli 700 kr for meg. Vi ble ikke enige, og haglen er fremdeles hos forhandleren.

 

Jeg forstår at forhandleren synes det er merkelig at haglen skal sprekke tilsynelatende uten noen grunn. Det er jeg HELT ENIG i, men det er nettopp dette som har skjedd. Haglen har ingen andre ytre skader, noe som vel måtte vært tilfelle dersom den skulle blitt mistet i bakken eller lignende. Det var riktignok VELDIG vått på jaktturen, men man må vel ta utgangspunkt i at en hagle skal tåle dette?

 

Hva kan jeg gjøre? Er det riktig at dette ikke skal gå som reklamasjon? Kan forhandleren kreve betalt uten å ha informert meg om kostnaden på forhånd? Kan det ha oppstått en svakhet i kolben under tilpasningen, som ikke var synlig, før haglen ble utsatt for MYE fukt?

Link to comment
Share on other sites

EN våt jakttur kan være nok til at en gammel stokk, som aldri har vært etterbehandlet med olje, kan finne på å sprekke. Men om børsemaker har jobbet på kolben, da bør fagfolk levere den fra seg i en stand som ikke trenger noen etterbehandling så kort tid etter - i alle fall ikke uten å klart gi beskjed om hva som vil trengs av oppfølging. Det er nå min mening...

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde nok tatt bilde, men tenkte ikke på det. Har ikke bilde etter rep, og haglen ligger hos forhandler, men den er veldig godt reparert. Det er helt umulig å se at den har vært sprekt. Sprekken var forøvrig stor og gikk rundt "grepet" på kolben: Man kan si den fulgte pekefingeren over kolben og ned til begynnelsen av tommelen.

Link to comment
Share on other sites

EN våt jakttur kan være nok til at en gammel stokk, som aldri har vært etterbehandlet med olje, kan finne på å sprekke. Men om børsemaker har jobbet på kolben, da bør fagfolk levere den fra seg i en stand som ikke trenger noen etterbehandling så kort tid etter - i alle fall ikke uten å klart gi beskjed om hva som vil trengs av oppfølging. Det er nå min mening...

 

Enig. Dessuten var haglen såvidt brukt av den tidligere eieren (i følge forhandleren). Den var også mørk og fin i treet både før og etter tilpasningen. Mulig at nye stokker er relativt tørre inntil de er oljet en del ganger? At treverket trenger litt tid på å trekke inn oljen? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde nok tatt bilde, men tenkte ikke på det. Har ikke bilde etter rep, og haglen ligger hos forhandler, men den er veldig godt reparert. Det er helt umulig å se at den har vært sprekt. Sprekken var forøvrig stor og gikk rundt "grepet" på kolben: Man kan si den fulgte pekefingeren over kolben og ned til begynnelsen av tommelen.

 

Høres jo ut som den har fått seg en solid smell sideveis....

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde noen problemer med min forrige hagle, og kontaktet da Forbrukerrådet. Jeg skrev følgende til dem:

 

Jeg kjøpte for en tid siden en hagle fra forhandler. Denne var brukt. Haglen har nå fått en funksjonsfeil, og jeg lurer på mine rettigheter med tanke på kostnadene til reparasjon?

 

Her er svaret jeg fikk:

 

Hei.

 

Slik jeg forstår det har du kjøpt en brukt hagle fra forhandler og du lurer på hvilke rettigheter du har når det nå har oppstått noe feil ved denne.

 

Innledningsvis gjør vi deg oppmerksom på at du nå får generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken. Svaret må derfor ikke anses som en konklusjon. Alle henvendelser blir besvart med enkle råd, og/eller tips til andre steder hvor du vil kunne få hjelp. Innenfor våre lovområder, som forbrukerkjøp, håndverkertjenester og angrerett, vil vi forsøke å gi deg noe mer utfyllende svar.

 

Jeg forstår det slik at du har kjøpt en vare som har gått i stykker, og lurer på hvilke rettigheter du har.

 

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller.

 

Det er to vilkår som må være oppfylt:

a. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen

b. Du må ha klaget (reklamert) til selgeren innen de fristene loven setter.

 

a. Er det en mangel på varen?

 

Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med sikkerhetskrav og forskrifter som er fastsatt av offentlige myndigheter.

 

Problemer som skyldes normal slitasje, ytre påvirkning eller feilbruk fra din side, vil på den annen side ikke være en kjøpsrettslig mangel. Forhold som skyldes manglende vedlikehold, feil bruk eller uhell i din eiertid er altså ditt eget ansvar.

 

b. Har jeg reklamert innen fristen?

 

Når du oppdager at noe er feil med en vare du har kjøpt, må du klage til selgeren innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selgeren være tjent med så rask tilbakemelding som mulig.

 

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, er det noen klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt. Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler, radio/tv-apparat, mobiltelefon, pc og byggevarer.

 

Hva kan jeg kreve?

 

Hvis det foreligger en mangel ved et produkt, kan du ha krav på følgende:

 

Holde tilbake kjøpesummen, eller

Reparasjon, eller

3 . Ny vare, eller

4. Prisavslag, eller

5. Heving av kjøpet, og/eller

6. Erstatning

 

§ 29 i forbrukerkjøpsloven bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare. Valgretten er begrenset i de tilfellene hvor for eksempel kjøperens krav på ny vare er umulig å etterkomme (for eksempel på grunn av varens art) eller kravet påfører selgeren urimelige kostnader. Etter gjeldende rettspraksis er det antatt at dersom omleveringskostnadene er betydelig høyere enn reparasjonskostnadene (2-3 ganger høyere), må du trolig akseptere at selgeren reparerer varen. Dette betyr at du i de aller fleste tilfeller må godta en reparasjon. I øvrige tilfeller vil det bero på en konkret vurdering av om kravet vil føre til urimelige kostnader for selgeren. Du kan be om at selgeren dokumenterer at det vil bli vesentlig dyrere å gi deg en ny vare sammenlignet med reparasjon.

 

Selgeren må sørge for at omlevering eller retting skjer innen rimelig tid, og det skal skje uten kostnad for deg. For standard hyllevarer, kan vi gå ut fra at innen rimelig tid normalt vil være omlag 2-4 uker. Forøvrig vil hva som er rimelig tid, bero på en skjønnsmessig vurdering. Du må for eksempel regne med lengre tid når det er snakk om spesialvarer fra utlandet, sammenlignet med vanlige hyllevarer. Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand.

 

Dersom selgeren enten ikke lykkes i å utbedre mangelen innen rimelig tid eller samme mangel oppstår mer enn to ganger, vil du kunne kreve prisavslag tilsvarende reduksjonen i varens verdi.

Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren, og selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

 

Dersom du har hatt et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Du må da kunne dokumentere tapet. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

 

Hvordan går jeg frem når jeg skal klage/reklamere?

 

Dersom du etter dette mener at varen har en mangel, og du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren.

 

Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerrådet.no

http://www.forbrukerrådet.no/klage/klage-til-selger

 

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

 

Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider:

http://www.forbrukerrådet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

 

Dersom du ikke kommer til enighet med selger kan du sende saken inn til Forbrukerrådet for klagesaksbehandling - http://www.forbrukerradet.no/klage

 

Vi håper dette vil være til hjelp.

 

Jeg fulgte opp med dette:

 

Er det da slik å forstå at det ikke er noen forskjell i mine rettigheter ved kjøp av en brukt gjenstand kontra en ny?

 

Til hvilket de svarte dette:

 

Så lenge du kjøper en vare fra forhandler (ny eller brukt) er det forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet, men det skal noe mer til for at det foreligger en mangel ved en brukt vare i forhold til en ny. Det betyr at du påtar deg en større risiko når du kjøper en brukt vare. Feil som oppstår som følge av normal slitasje for eksempel vil ikke utgjøre en mangel. Når du kjøper en brukt vare må du regne med at det er noe slitasje på varen i utgangspunktet. Påregnelige feil som oppstår kan ikke gjøres gjeldende som mangel.

 

Det er flere forhold som må vurderes konkret ved mangelsbedømmelsen. Dersom du ikke kommer til enighet med selger kan du sende saken inn til Forbrukerrådet for klagesakbehandling - http://www.forbrukerradet.no/klage

 

Jeg mener det ikke er tvil om at du har jusen på din side her, og antagelig også forbrukerrådet.

Link to comment
Share on other sites

Du har normalt 3 måneders garanti ved kjøp av brukte produkter fra forhandler.

Det er godt mulig at det er normal praksis, men, som forbrukerrådet anfører, er det ikke det som er gjeldende rett.

Forhandler kan ikke utføre arbeide uten at dere er enige om pris.

Dette er i og for seg korrekt. TS skriver ingenting om forhandler sa noe om at dette ville koste penger da han leverte inn hagla. Det ryddige, og det som stort sett er vanlig praksis, er at man ser over skaden, og så gir beskjed om kostnadsbildet. Dersom man har en satt prisliste, kan dette i enkelte tilfeller fravikes, dersom man må kunne anta at forbruker har sett denne; dvs. dersom den er tydelig slått opp i butikken.

 

Men ja; å gi et overslag før man iverksetter arbeid er vanlig praksis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...