Hei,
Jeg kjøpte en brukt hagle (så god som ny) av forhandler i høst. Der fikk jeg tilpasset kolbens lengde og cast off. Den så tilsynelatende helt flott ut. Etter første jakttur oppdaget jeg at kolben var sprukket (Haglen hadde da kun skutt 100 skudd på bane, og 2 på jakt). Det var ingenting som skulle tilsi at dette skulle skje. Den ble behandlet bra, oppbevart trygt under transport osv...
Jeg leverte inn haglen der jeg kjøpte den for reparasjon, og var overbevist om at dette var en reklamasjonssak. Da jeg kom tilbake for å hente den ble jeg fortalt at reparasjonen kom på 1400 kr. Jeg ble selvfølgelig veldig overrasket og mente at de i hvertfall måtte tatt kontakt med meg, dersom dette ikke skulle gå som reklamasjon, før arbeidet ble utført. Forhandleren tilbød seg at vi delte regningen, så prisen ville bli 700 kr for meg. Vi ble ikke enige, og haglen er fremdeles hos forhandleren.
Jeg forstår at forhandleren synes det er merkelig at haglen skal sprekke tilsynelatende uten noen grunn. Det er jeg HELT ENIG i, men det er nettopp dette som har skjedd. Haglen har ingen andre ytre skader, noe som vel måtte vært tilfelle dersom den skulle blitt mistet i bakken eller lignende. Det var riktignok VELDIG vått på jaktturen, men man må vel ta utgangspunkt i at en hagle skal tåle dette?
Hva kan jeg gjøre? Er det riktig at dette ikke skal gå som reklamasjon? Kan forhandleren kreve betalt uten å ha informert meg om kostnaden på forhånd? Kan det ha oppstått en svakhet i kolben under tilpasningen, som ikke var synlig, før haglen ble utsatt for MYE fukt?