Jump to content

Riflejakt på rype hele sesongen.


rypert

Recommended Posts

Har tenkt å prøve noe nytt iår. Har tenkt å jakte rype med rifle, kun rifle. Fra første dag i jakta. Har gått noen sesonger og talt sjanser, og kommer til 50/50 rifle kontra hagle, omtrent. Har hatt rifla med før, enkelte turer, som børse nr 2 i tillegg til hagla, på finværsdager sent i sesongen. Har gitt resultater. Men iår tenker jeg å kun ha rifla med som primærvåpen. Jeg gjør ikke dette for å prøve å skyte flest mulig ryper, jeg gjør det fordi riflejakt på rype er utrolig moro.

 

Så til kaliber valg. Først tenkte jeg 223. Men jeg lader ikke selv, og kommer heller ikke til å gjøre det. 55grs helmantel fra butikkhylla har en voldsom utgangshastighet, for høy etter min mening. Er velsignet med 1-9" snurr i pipa, og har derav vurdert 75grs partizan, med utgangshastighet på 830ms. Men den lille hulspissen bekymrer meg. Er usikker.

 

Har hatt to stk 17hmr før. Solgt begge, og angret. Begge brukt til rypejakt som beskrevet, våpen nr 2. Cz varmint, tung og solid, lett og skyte godt med. Deretter sako quad. Fint våpen, men altfor lett for min del til å skyte godt nok med. Fin å bære da.

 

Sålangt har jeg kommet frem til at det blir cz 455 thumbhole 17 hmr. Søknad er (nesten) levert. Tung ja, men er vant til Baikal kal 12, ikke akkurat lett den heller. På vindfulle dager blir det 308, tikka t3. Eksempelvis normalt jaktmatch.

 

Kikkertsikte på cz er et Monarch 4-16x42. Vx1 3*9x40 på 308 (hjortebørsa)

 

Spennende? Ja det synes jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun rifle på de få turene jeg har: går som regel ett par turer på høsten og en vintertur i januar/februar. Jakter kun på fjellrype.

 

Har brukt forskjellige kalibere: 22lr, 6mm PPC, 243w og 308w. Hastighet er avgjørende syns jeg. For eksempel har jeg ladet ned 243w med 90gr helmantel til ca 760m/s, med svært gode resultater.

 

Tenker 223 rem med tyngre helmantel vil fungere bra, men 75gr. med 1-9 stigning er vel å strekke ballistikken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakta litt rype og hare med 223 for noen år siden. Hadde en snop liten remington 7615, tror jeg den het.

Med 55 grs S&B helmantel, med forholdsvis butt kule, fikk jeg overaskende god presisjon og fine "slakt". God effekt i viltet. Ammovalg styrt av tilgang der og da.

Så gikk jeg over til 308Win og 180 grs S&B helmantel. Lang og spiss kule. De hadde overaskende dårlig effekt i viltet (rypr/hare/gjess), men gav også pene slakt.

Senere fikk jeg tak i Sako Trainer, en rundneset 8grams kule. Den gav adskillig bedre effekt i viltet, men ikke så god som 223.

Jeg har også lånt en 17 HMR en sesong. Morro kaliber, men for meg ble den litt for begrensende.

Som ren småvillt børse ville nok jeg gått for ei lett og hentig ei i 223. Da duger den vell godt til rådyr også, og til rev på litt drøyere hold.

Bare mine tanker om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også riflejakt er morsommere enn hagla.

 

Har vel kommet til at 22 Hornet er veldig fin til små fugler, men den er jo nesten umulig å finne i presise rifler som jeg liker.

 

Ett innspill for mild fuglepratron er 222 rem. Den er litt mildere enn 223 og per i dag så lader Norma en helmantel med relativt rund nese til 850 ms. http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/222-Rem/Helmantel/

 

Kappe løpet skikkelig og få på en demper så har man en rifle som yter som en 22 Hornet.

Link to comment
Share on other sites

Riflejakt mot små mål er jo både spennende og krevende mtp skyteferdigheter og utstyr. Det finnes jo mange diskusjoner er på kammeret ift hva som er det ideelle "småvilt kaliberet", min konklusjon er vel at man må velge det kompromiss man selv finner mest egnet. Det handler om å balansere faktorer som effekt i målet, kulebane, presisjon, vind avdrift, økonomi, etc. Jeg har selv ingen erfaring med .17hmr, men det er vel en litt lett kule uten de helt optimale ballistiske egenskapene? Praktisk rekkevidde er vel en del mindre enn både feks .222, .223 og 22-250. Litt lengre hold og vind er ofte krevende ift å treffe små mål. Jeg ville vel derfor satset på på et litt større kaliber som vil gi både økt praktisk rekkevidde, sikrere effekt i målet og vel totalt sett er et mer fleksibelt våpen også ift eventuelt større vilt enn rype.

 

Personlig endte jeg opp med .223, og er meget fornøyd med det. hadde en gammel Remington Seven liggende som jeg fikk Rafdal til å rette opp og sette på et nytt løp. Skyter 77 grs Sierra MatchKing i et 1:9 løp på 50 cm og det funker bra. Det er vel kanskje på grensen, men velger du 1:8 eller 1:7 så er det ingen problemer å skyte 77 eller 80 grs kuler.

 

Jeg er ikke enig i at .223 ødelegger viltet, det kommer an på kule og ikke minst hvor du treffer. Jeg har en kompis med 22-250, og det funker også bra på gås uten å ødelegge viltet.

 

Men om dette emnet er det jo mange meninger, men til syvende og sist handler det vel om hvilke egenskaper du vil vektlegge og personlig smak. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du angret på salget av hmr så hadde jeg kjøpt det på nytt i gjen. 3 gangen teller sies det :lol: eller prøv en 22wmr. det bruker jeg og den fungerer utmerket. Alternativer blir senter tennet kaliber av en eller annen dimmensjon.

 

 

22wmr ja. Har lagt data inn i strelok, og ser at kulebana er rimelig krum iforhold til 17 hmr, om man skyter den inn på 100m. På 60 meter er kula da ca 3,5cm over siktelinja, noe jeg synes er i overkant mye. Hvilken avstand skyter du inn på? Hvilken presisjon oppnår du med dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

det er 100m min 22wmr er innskutt på. beste presisjonen jeg har klart er en 5kroning avteinet på papir ark. joda jeg har fått med meg/lest at 22wmr er krummere enn 17hmr. nå er det både tunge 50g og lette 30g kuler å få til dette kaliberet noe som også vil påvirke kulebane/hastighet. selv er 40g gamepoint mitt førstevalg. 40g vekten er passe til dette kaliberet. er holdet mindre enn 100m så holder jeg bare litt lavere. er bra vandt med kaliberet så jeg tenker egentlig ikke på hvor mye jeg korrigerer!? er stortsett 40-80m hold jeg skyter på småviltet fra.

er været virkelig vindhardt så tar jeg heller kombien i 12/308w m jaktmatch fmj på rype og hare,men stort sett så går det helt fint m 22wmr. syns 308 er litt overkill på ryper spes i steinrøyser... mm.

Link to comment
Share on other sites

223. kan være voldsom på matfugl, men det kommer helt an på kulen man skyter med.

Jeg har brukt Hornady 75 gr BTHP og den gir ok slakt og slukker lyset i en smell. Sender disse avgårde i omlag 860 m/s og utgangshull i skarven er på størrelse med et kronestykke.

Pr. dags dato er Berger 75 gr VLD favoritten på matfugl, da sendt avgårde i 840 m/s. Gir pene slakt, men skarven bruker noen sekunder på å innse at den er død. Tipper dette vil være en grei og snill kule på rype :)

 

Jeg har 1:9 stigning i løpet mitt og VLD'en er nok helt på grensen, men den går knallgodt. 75 gr A-Max får jeg ikke til å stabilisere og gå skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 223 på fugl men synes ikke d "sprenger" jeg da.Jeg har kun brukt fabrikk ammo..55grs american eagle og 55grs s&b fmj..har skutt ryper,duer,ender,gås og orrfugl.Jeg har ikke noe negativt og si om 223 som småviltkaliber nei.Samtidig kan du bruke den på rådyr og.lykke til med valget

Link to comment
Share on other sites

man får alltid mange svar og ofte med mot stridende meninger. det er vel fordi fleste omtaler sitt kalibervalg og forsvarer det. selv om jeg er veldig fornøyd med min 22wmr så er jeg dog litt nyskjerrig på hvorfor du solgte 2 17hmr børser du var fornøyd med! samtidig så har du nesten kjøpt ny 17hmr i gjen for 3 gang!.. er vel bare å hoppe i det og kjøpe? signer søknaden du har og lever den :thumbup: . men hvis du ikke var helt fornøyd med 17 hmr`n så skjønner jeg at valget er litt vanskeligere. :forvirra: ...

Link to comment
Share on other sites

man får alltid mange svar og ofte med mot stridende meninger. det er vel fordi fleste omtaler sitt kalibervalg og forsvarer det. selv om jeg er veldig fornøyd med min 22wmr så er jeg dog litt nyskjerrig på hvorfor du solgte 2 17hmr børser du var fornøyd med! samtidig så har du nesten kjøpt ny 17hmr i gjen for 3 gang!.. er vel bare å hoppe i det og kjøpe? signer søknaden du har og lever den :thumbup: . men hvis du ikke var helt fornøyd med 17 hmr`n så skjønner jeg at valget er litt vanskeligere. :forvirra: ...

 

Det har seg slik at den første jeg hadde, cz 452 varmint, ble litt i tyngste laget som ekstrabørse på rypejakt. Nr2 ble derfor en sako quad. Den ble altfor lett, hadde vansker med å skyte godt med den med sine 2,6kg. Derfor ble de solgt. Siden jeg nå går enten med hagle eller rifle, ønsker jeg kaliberet på nytt i tung utførelse siden jeg skyter bedre med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk klart å øke vekten på quaden min med en kg. Den veier nå 3,6 kg med den kikkerten som sitter på. Ikke at kikkerten veier en kg. Har lagt i hagl blanda med kitt i framstokken under skinna i løpskanalen. Og noe så fint som blyline i stokken. Og masse dopapir. Den kjennes mer solid,og ingen plastikk lyd.

Link to comment
Share on other sites

Spennende konsept. La meg introdusere en outsider: cz minimauser i 7,62x39. Her hjemme betrakter vi kanskje dette som et sært, marginalisert kaliber- men det er, på verdensbasis, meget utbredt. Dette reflekteres i lave ammopriser (sjekk feks jaktdepotet- ligger på .223-nivå). Det har egenskaper som kan sammenlignes med legendariske 7x33 sako(ok, nå banner jeg i kjerka)

-tilstrekkelig kulediameter til god skuddeffekt med helmantel

-tilstrekkelig kulebane til typiske småvilthold

-mindre vindavdrift en finere kaliber

-lav nok hastighet til at konvensjonelle blykuler opptrer med verdighet i feks rådyr

-passer i minikasse- lett og hendig pakke

 

jeg understreker at jeg foreløpig ikke har prøvd kaliberet selv, slik at overnevnte er typisk teoretiske betraktninger, som bobler i hodet mitt når det er for lenge siden jeg har vært på jakt. Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...