Jump to content

6,5x55 kule til rådyrjakt


Bugge 83

Recommended Posts

Hei!

Jeg har jaktet rådyr i mange år med 6,5x55 og plages med mye blod-trest.

Jeg har prøvd både oryx og nosler fabrikkammo. Har skutt dyr som har klappet rett ned i smellen og dyr som har raset ut opp til 50 meter. Og resultatet blir det samme. Masse blodsprengt og ødelagte boger/ slagsider.

Har noen et tips om kuler eller fabrikkammo som fungerer bedre?

Link to comment
Share on other sites

Fusion!!! Aldri hatt finere slakt enn med denne kula. Har brukt Mega i år pga kombinert hjortejakt(og da er ikke fusion "lovlig" pga anslagsenergi :roll: ), og det har ikke gitt like fine slakt. Typisk utgangshull ved skudd bak bog er 1,5cm i diameter med ei "rose" blodslått rett rundt. Av 14 dyr hadde et større utgang og mye blodslått, men det var pga skuddvinkel. Kan trygt anbefales, billig er den også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg can er inne på det. Nemlig hastighet.

Selv har jeg forsøkt 120grain A-frame og det ble det verste sølet jeg har sett til slakt. Om du treffer bein har også en effekt. Gikk tilbake til tung kule i rulsetempo. Lapua mega for min del. Har også ladet 160 grain woodleigh, men ikke felt noe med den enda.

 

Mvh Isbjønn

 

Ser at kuli også anbefaler fucion. Sikkert bra. Vi selger den på bana og der er folk i hvert fall fornøyd med samlingene.

Link to comment
Share on other sites

Fusion er vel ikke ei kule, men navnet på ferdigrulla ammo???

Husker ikke helt, men Fusion inneholder vel ei Remington eller Hornady kule. Må være noen som kan supplere her.

Fusion er ei kule utviklet for ammoen ved samme navn. Til å begynne med ikke tilgjengelig for hjemmeladere, men tror den har kommet nå. Federal premium er derimot bare et aammobrand som lades med diverse kuler fra andre leverandører.

Link to comment
Share on other sites

Speer deep curl som det blir linket til er så og si samme kule ifølge jaktpressen. Rart hvordan erfaringer kan være ulike :wink: Jeg vil aldri velge Mega over Fusion som rein rådyrammo, selv om Mega gjorde jobben godt den også. Hornady har vel ferdigladd 120 grs GMX i 6,5 om man ønsker homogen ammo. Ellers har man Lapua naturalis 140grs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...