Jump to content

Hvilket krutt er dette? Og litt om Nato sporlys ammunisjon


AcciDabbi

Recommended Posts

Voldsomt med arbeid for å bruke noen sporlyskuler :shock: jaja, din ammunisjon, din tid og ditt våpen.

Selv hadde jeg brukt dem som dem er, matchløp eller ikke.

Brukte ikke hylsene, hadde mange liggende :)

Enig med KA.

Du har altså noen fremragende , litt tykke hylser, med litt harde, men gode tennhetter, og et antagelig helt bra krutt,- og så bruker du bare den antatt minst egnede komponenten, sporlyskula?

 

En nå avdød norsk komiker harselerte en gang med at oksehalesuppe måtte være verdens dyreste suppe.- man brukte kun halen av oksen og kastet resten.

Ser hva jeg mener?

Link to comment
Share on other sites

Du har altså noen fremragende , litt tykke hylser, med litt harde, men gode tennhetter, og et antagelig helt bra krutt

 

Har må jeg få lov til å protestere litt. Jeg vet at slik omlading ikke er helt uvanlig og at det ser ut til å være lite problemer med det. Men det blir aldri god ladepraksis å bruke ukjent krutt eller hetter.

Link to comment
Share on other sites

Som beskrevet tidligere i tråden så var det ikke spørsmål problematikk rundt å skyte med patronen ferdig ladet med krutt. Det var at jeg trakk ut kulene for å vaske av asfalt og saquote i nye hylser og da satt igjen med kruttet. Men det jeg kan gjøre er å putte dette kruttet tilbake igjen når jeg lager nye sporlys-kuler med kulene som jeg tok ut. Bare bruke samme mengde som var originalt :)

Link to comment
Share on other sites

All nato skal vel ha ca samme hastighet, derfor det er forskjellig kruttvekt fra lot til lot?

Jeg regner med dette er testet og ikke simulert hastighet? At de måler trykk og slikt når de bytter krutt?

Rart om de gjør dette midt i en lot med patroner.

Men jeg har ikke peiling, bare synsing fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Ganske lik hastighet fra lot til lot, men jeg har målt ca 30 msek forskjell mellom 2 loter NM60, samme dag, samme våpen, samme fartsmåler. (ammunisjon fra forskjellige år)

 

Kruttmengde i forskjellige loter NM60 ammunisjon varierer med nesten 5 grains selv om hastigheten har vært ganske lik.

 

Jeg bare refererer til specs for NM60 jeg leste engang når jeg nevner det med at det kan være to forskjellige kruttloter på en lot ammunisjon. Det stod noe sånt som at det "ikke kunne være krutt fra mer enn to loter i samme ammunisjonslot".

Link to comment
Share on other sites

Blir bare 100% synsing fra min side dette.

Er det da 2 lotter krutt som er så godt som like da?

Altså at de kjører på med samme kruttvekt.

Kjedelig å være skarpskytter og innskutt med en lot også er det plutselig vesentlig forskjell ihastighet på ammoen i samme lot

Link to comment
Share on other sites

Nei du trenger ikke vite 100% hva patronen er laget av...

 

Vi snakker her om en patron som har presisjonskrav på ca 25 cm på 550m eller 5 cm i NM149 skarpskyttergevær på 100m. Altså ingen matchpatron.

Er sikkert en grunn til at skarpskyttere ofte brukte spesielle loter dengang dette ble brukt i skarpskyttervåpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er normalt å godkjenne to ulike kruttloter i samme ammunisjonslot. Når ammunisjonslot er 500 000 skudd kan det være vanskelig å homogenisere en stor nok kruttlot. For 500 000 skudd må kruttloten minst være på 1500 kg.

Motsatt blir det med småloter, det blir vanskelig å utnytte kruttet på en effektiv måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...