Jump to content

Blaserløp for hardt?


Animalhunter

Recommended Posts

Blaser sine løp er ekstremt harde i overflaten pga. overflatebehandlingen (plasmanitrering).

Jeg vet at endel børsemakere tar ekstra betalt for kapping og gjenging av disse fordi de gir merkbart større verktøyslittasje og krever mer tid. En børsemaker jeg har snakket med beskrev sin prosess dithen at han slipte seg ca. 1mm inn i godset før han begynte å dreie, da var det som andre løp.

Link to comment
Share on other sites

Har heldigvis ikke brynet meg på nitrerte deler, er nok greit å regne med at det går med et skjær på den jobben. Vet ikke hvor tykt det kan være, selv om dybder opp til 0,5mm er mulig å oppnå tviler jeg sterkt på om det er i nærheten av dette på en pipe. en er vel mest for korrosjonsbeskyttelse og slitestyrke, da holder det med et ganske tynt sjikt. Ett godt kutt burde holde...

Link to comment
Share on other sites

Indenfor de sidste 12 måneder har jeg gjort gjenge på over 3.000 rifler, heraf mere end 400 Blaser, Helix og Mauser 03 piber. Disse sidst nævnte er alle Plasmanitrerede, og med en hårdere skal på overfladen. Tykkelsen af dette hårdere lag er få hundrededele.

Med almindelige drejeplatter og acceptabel maskineri, har det stortset ingen betydning.

Der er ikke problemer med at dreje mellem 10 og 20 af disse piber, med hvert hjørne på drejeplatten. Og med en pris på ca 40 kroner pr platte, som hver har 6 skær. er det vel urealistisk at indkalkulere dette i en pris.

 

En lidt morsom detalje efter disse gjengejob, er at Blaser ubetinget er det fabrikat af rifler som i gennemsnit flytter skuddene mindst når man sammenligner træfpunkt med og uden dæmper. Jeg har tilbagemeldinger fra over 200 blaserejere, og helt entydigt er der kun tale om mellem 0 og 4 cm forskel med og uden dæmper, hvor træf med dæmper altid har siddet lig eler lidt lavt i forhold til uden dæmper

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant ignorant. Jeg regner med du bruker ett massivt rør med fire bolter foran og bak, guiderod og ur når du spenner opp pipa. Jeg har samme oppfatning som deg ang. Treffpunktforandring med og uten demper med Blaser, ikke bare det men blaser har også minst avvik mellom ulike vekter, kulefabrikat og hastigheter i de tilfeller jeg kjenner til. Riktignok ikke det antall du kan hente erfaring fra men tendensen er den samme. Gjelder både kombier, drillinger og riflene til blaser. Vil gjerne tro på at montasje på pipen og "mangelen" på låskasse medvirker til dette sammen med bra pipekvalitet. Blir kanskje litt offtopic, men erfaringsgrunnlaget til ignorant er verd å få med seg..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentligt at det er vældigt simpelt:

Korte tykke piber, med begrænset længde fra kikkertfæste til munding.

Kombineret med det slaskende og selvcentrerende bolthoved. Blaser har næsten ingen pibesvingninger. Her er det bolthovedet som rør sig (som regel kun i sideretning :wink: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...