Jump to content

Zastava M70. Erfaringer og meninger ønskes


morten0

Recommended Posts

Hei.

 

Sitter her å lurer litt på å koste litt på den gamle HV Mauseren. Montere kikkert, smi om hevearm, ny sikring + div småting. Jada, jeg vet, et tapsprojekt, men moro er det da :)

 

Men er litt i tvil om jeg gidder. Jeg elsker jo Mauser-mekanismen, men det er også mye annet å få kjøpt i butikken i dag. Rifler som kan brukes rett ut av esken.

 

Hva tror dere om Zastava M70 riflen? Ser at jaktdepotet selger dem, og prisen er det ingenting å si på. Her kan jeg jo bare sette på kikkerten og skyte i vei. Eller kan jeg det?

Som jeg har forstått så bruker vel Zastava fortsatt de gamle FN maskinene, og produserer mekanismen helt lik som de gjorde (sivil Mauser), botsett fra sikring, og avtrekk.

Kan jeg stole på at Zastava har klart å beholdt alle de gode egenskapene til Mauser? Eller står det en alkolisert serber i den gamle boblejakken min i fra 80-tallet og produserer hele mekanismen kun med bruk av slegge og spett, med matefeil og utkastproblemer som resultat?

 

- Vil deler fra k98 passe i disse riflene?

 

- Man hører jo så mye snakk om bløtt metall, sprøtt metall, osv i de siste k98 som ble laget i 1945. Hva gjør Zastava på dette området? Er metallet "bedre" i Zastava M70 iforhold til en original Mauser fra f.eks 1939?

 

Hva tror dere? Skal jeg bruke den gode gamle Mauseren min fra 1939 eller kjøpe en ny Zastava M70.

Tenker mest på kvaliteten ikke nødvendigvis hva som lønner seg økonomisk. (Skal ha en solid bruksrifle, ikke en utstillingsbørse)

 

Hva tror dere?

Ha en fortsatt fin dag.

Link to comment
Share on other sites

Har ei slik fra 70-tallet, den har gått strålende etter beddejobb. Avtrekket er tungt, sluttstykkegangen er litt tightere enn K98.

Har felt et tjuetalls hjort med min. Og skyter ganske så presist til tross for elendig avtrekk.

Tung børse i trestokk, med mulighet for god presisjon.

 

 

Personlig hadde jeg kutta to helger på byen og heller kjøpt en Tikka T3 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Zastava er et smart valg om en vil ha en jaktrifle basert på m98-mekanisme. Finner masse info om disse kassene på nettet, søk på Remington 798, charles daily mauser.

Synd ingen vil ta de inn til landet for tiden:-(

Og har noen en links m70 i en krok er jeg utrolig handlekraftig....

 

Har ikkje jaktdepotet zastava da?

Link to comment
Share on other sites

Riiiiimelig sikker på at Depotet gjerne selger zastava til alle som måtte ønske. Mange kaliber å velge i, mye fine stokker. Til og med div safarikaliber har jeg hørt leie rykter om. Ligger fra .22wmr til godt og vel 375h&h i lagerhyllene. Har klådd litt på noen av disse, og må si en får virkelig mye børse for pengene. Linkes vet jeg ikke om det er der dog..

Link to comment
Share on other sites

Ja Sauer 150. J.depotet som du er tilknyttet har Zastava låskasser som bestillingsvare på sin nettbutikk. Omkostningene vil uansett ende opp hos kjøper. Har aldrig mødt en forretningsmand som selger billiger en han kjøper inn. Eller misforstår jeg hvad du prøver at sige?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...