Jump to content

Blaser - endres treffpunkt ved bytte av stokk?


ohd

Recommended Posts

Hei

 

Leser her på kammeret at det er mange som har to stokker til sine Blasere. Har i dag en R8 med trestokk som jeg er meget godt fornøyd med. Vurderer å kjøpe en Professional eller Success stokk i tillegg.

 

Bytte av løp på samme stokk fungerer helt utmerket, men er det noen her som har erfaring med å benytte samme løp på to ulike stokker? Gir dette endringer i treffpunkt eller kan en greit bytte mellom de to stokkene uten større endringer i treffpunkt?

 

Fint om noen som har prøvd dette kan komme med sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Siktet sitter på løpet, så hvorfor skulle det endre seg? Jeg har byttet mine løp mellom to stokker og det fungerte fint, noe jeg synes det burde siden siktet sitter på løpet. Har også skutt med løp som har løsnet litt uten at treffpunktet har endret seg nevneverdig.

Nå er sikte på løp noe av det mest geniale med Blaser, siden man unngår detaljene med ny innskyting etter løpsbytte.

Jeg blir overrasket hvis du får treffpunktsforandring, og ser i så fall frem til forklaringen på hvorfor dette skulle skje når systemet er som det er.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på hvor våpenet peker når avtrekker går, og hvor det peker når kula forlater løpet. I tillegg får kula en hastigetskomponent (vinkelrett på pekeretningen) fra bevegelsen idet den forlater løpet. Tilsammen kan dette gi overraskende store endringer i treffpunkt når en f.eks. skifter stokk, skytter, tofot, stilling, alt mulig. Kan, må ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå spikker du vel fliser vel?

 

Det er jo sikkert snakk om to blaserstokker, og store forskjellen er det ikke på dem. Skifte av skytestilling blir vel noe helt annet.

 

Om man bruker GRS/KKC stokk som alternativ så blir jo forskjellen større, men jeg tviler på at det er merkbart utenfor benken. Med mindre ts heter Stenvåg eller noe da, men da hadde han ikke spurt:)

Link to comment
Share on other sites

Nå spikker du vel fliser vel?

Joda, og Blaser sin pipeinnfesting er vel også noe av det mer repeterbare. Vil tro forskjellen blir SVÆRT liten i dette tilfellet. Med Remington-type kasser, og veldig forskjellige stokker (lett jaktstokk vs båtanker av en LH-stokk med kjernelinja pekende rett i skuldra) kan det godt være flere klikk imellom.

Folk forteller jo at de flytter treffpunkt med å flytte kolbekappa opp og ned på Saueren...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Siden testing som regel er bedre enn synsing, så kan jeg bekrefte at det går likt. Testet 6,5x55-løpet på en gammel R93 "klassisk", 20+ år og en relativt ny offroad prof. Treffpunkt identisk (uten noe mer vitenskapelig tilnærming enn "passe stramming" av skruene.) Forøvrig samme kikkert, men ulikt sluttstykke.

 

Så slipper jeg å lure på det i hvertfall...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...