Jump to content

22lr i jaktfelt?


evert

Recommended Posts

Har prøvd å Google dette litt, men finner ikke relevant info..

Spørsmålet er om man kan still på jaktfeltstevner med salongrifla? Så vidt jeg kan skjønne utifra det regelverket jeg klarer å Google fram, er alle rifler tillatt til jakt mulige å bruke på jaktfeltstevner?

 

En kompis skulle gjerne vært med på noen stevner, men har ikke noe annet enn 22lr og hagle. Studentøkonomien hindrer innkjøp at noe mer egnet, men vil man bli avvist om man stiller med 22lr?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge reglene er det tillatt, men erfaring tilsier at det ikke alltid er like populært å stille med .22. Kan være litt utfordringer med elektronikk osv vis de bruker det. I tillegg er det som flere har nevnt allerede ikke spesielt egna på de lengre holdene. Noen setter opp alternative hold på de lengste holdene for de som skyter med .22, men det er langt fra alle.

 

Hadde det vært meg hadde jeg tatt en tlf til stevneleder å hørt med han om hold og hva de synes, men som sagt det er lov.

Link to comment
Share on other sites

Det er en særregel for cupen i det distriktet. Det er tillatt å stille i jaktfelt under NJFFs regelverk med .22LR. Ikke fordfelaktig, men tillatt.

 

Dette ser det ut til at du har helt rett i. Vi har nemlig valgt å opprette flere egne regler som avviker noe fra NJFF. Siden det skytes med jaktrifle så ser vi f.eks ingen grunn til å ikke ha noen litt lengre hold også. Siden vi på f.eks stevnet jeg er med å arrangere har 2 hold på godt over 200m så sier det seg selv at den ikke er spesielt lett for de med .22LR. Det er nok sytevner rundt om som best ville vært gjennomført med hagle..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her har du reglene til NJFF.

:arrow:http://www.njff.no/jakt/Documents/NJFF% ... %20WEB.pdf" target="_blank

 

Se pkt. 17.6 :wink:

 

som sier:

 

"17.6 Våpen og siktemidler

På jaktfelt er det tillatt å bruke kaliber 22.LR. Se for øvrig pkt. 8.2.1"

......

 

"8.2 Våpen og siktemidler for rifleskyting

8.2.1 Rifler

Alle våpen, kaliber og siktemidler som er tillatt brukt til jakt i Norge tillates brukt.

D1 skyttere kan benytte fritt våpen og kaliber.

(Se ellers spesielle regler for hver enkelt øvelse)."

 

Da tror jeg vi bare stiller, også får vi henvise til regelverket om noen lager bråk :D

Link to comment
Share on other sites

Siden det skytes med jaktrifle så ser vi f.eks ingen grunn til å ikke ha noen litt lengre hold også.

 

Det finnes jaktrifler i cal 22lr også :?

 

Dette blir ganske pirkete...... De færreste tenker på en salong når de snakker om jaktrifler mener nå jeg. Uansett, vi har våre regler og trives med de. Vi har naturligvis en aspirantløype der det bare benyttes .22 LR, men der er nok de fleste her inne for gamle til å delta.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette blir ganske pirkete...... De færreste tenker på en salong når de snakker om jaktrifler mener nå jeg.

 

Pirkete eller ikke.......mener det er dumt at en skal sette til side regler som NJFF har og dermed ekskludere de som er i startgropa og ikke har annet enn 22LR. Er det en JFF som arangerer, syns jeg reglene skal følges.

Link to comment
Share on other sites

Blir vel omtrent som når en NSF-pistolklubb arrangerer et uapprobert stevne. Det ingenting som forbyr det, de kan bare ikke få stevnet approbert av forbundet.

Det er på ingen måte et problem, tvert imot, om det er populært blant skytterne er det en berikelse for miljøet.

At Kammerherrens arrangement er populært selv om de har litt avvikende regler betyr for meg bare at det er et bra tiltak- som jeg dessverre ikke har mulighet til å delta på nå.

 

Uansett, hvis jeg finner stevner på NJFFs terminliste forventer jeg å kunne stille med utstyr som er godkjent innenfor regelverket fastsatt av forbundet, om arrangøren nekter deltagelse forventer jeg at arrangør kan henvise til forbundets regelverk i skriftlig form.

Link to comment
Share on other sites

Greit oppsummert av Evert. Det er ikke mange forskjellene i praksis, de viktigste er at 22 LR ikke kan benyttes samt at vi har maks skyteavstand ca 250m, mot 200m hos NJFF. I praksis har jeg ikke erfart mer enn 180m på et NJFF stevne tror jeg. Mange synes det er moro å prøve noen skudd på litt lengre hold, det ønsket kan oppfylles på flere av stevnene på det sentrale Østlandet. Dette gjør det da lite forenlig med bruk av 22LR. NJFF oppfordrer arrangører til å legge til rette for 22LR, det er en bare nok en arbeidsoppgave som krever mer fra arrangøren sin side. Gjennomføringen av stevnet vil ta mer tid siden flere skiver på forskjellige avstander må anvises, resultatet er flere dugnadstimer og mer tid på å gjennomføre stevnet. De fleste opplever at det er krevende nok å samle alle de dagsverkene som trengs om en ikke skal øke behovet ytterligere for at f.eks 2-3 personer skal kunne delta med en 22LR. Vi har vel knapt fått spørsmålet om det er tillatt. De fleste NJFF stevner benytter 6 skiver med 5 skudd pr stk. Vi benytter 10 skiver med 3 skudd pr stk. Dette medfører naturligvis mer arbeid for oss, men det er helt tydelig at mange setter pris på dette siden det blir mer variasjon på løypa og tynne piper går ikke like varme.

 

Att: S.Arnesen, basert på det du skriver så ville det ikke blitt noe særlig tilbud om jaktfelt i området jeg bor om vi skulle basert oss på det NJFF drar i gang. NJFF gjør mye bra mange steder, men enkelte steder prioriteres andre ting enn skytekonkurranser. Da ser jeg bare positive sider ved at skytterlag arrangerer i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Det stevnet dere holder hørtes egentlig innmari ålreit ut; når går det av stabelen?

 

Stevnet jeg er med å holde er nå til helgen, 6 mil nord for Oslo :winke1: . Vi er en del av Hadeland og Land Jaktfeltcup. http://www.jaktfeltcup.com Ellers kan jeg også anbefale å se nærmere på http://www.jaktfelt.com Disse kjører i all hovedsak med samme regler.

 

Per i dag ser det ut til at vi vil passere 350 skyttere på stevnet vårt om alle påmeldte dukker opp. Dette synes jeg er et fantastisk godt oppmøte og det gjør det litt mindre anstrengende å legge ned de timene som trengs i forkant. Dette stevnet er vårt lag sin største inntektskilde ved siden av medlemskontingenten, så vi er takknemlige for alle som stiller. Må si at det er også vesentlig mer moro å jobbe ute i felten når det kommer fulle lag og ikke lag med bare 2-3 skyttere.

 

Beklager den amatørmessige nettsiden vår, webansvarlig er veldig amatør!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...